Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини CIO+: BPM
бр. 2, 2009

Ключови аспекти при внедряването на BPM

Ключовите аспекти при внедряването на системи за управление на бизнес процесите обосновано са обект на повишен интерес. Но ситуацията е проблематична, ако BPM инициативите се разглеждат само през призмата на ИТ

от , 11 февруари 2009 0 8509 прочитания,
Страница 1 от 2

Според проучванията на водещи изследователски агенции внедряването на система за управление на бизнес процесите (Business Process Management System – BPMS или BPM) към момента е една от най-актуалните задачи за повечето ИТ подразделения в големите и средни компании. Анализаторите от IDC очакват, че към 2011 г. пазарът на ВРМ системи ще достигне $5,5 млрд., отбелязвайки ежегодно около 40% ръст. Два са основните агументите в полза на тази прогноза:

  • на първо място, ВРМ решенията все още не са широко разпространени и се използват от незначителна част от потенциалните им потребители;
  • на второ място вече реализираните внедрявания на BPM системи за сега автоматизират органичени области, но този тип решения доказаха предимствата си в отделни проекти и ще бъдат мащабирани, обхващайки допълнителни процеси и подразделения.

Същевременно, по данни на Forrester, над 79% от анкетираните мениджъри във водещи компании вече използват BPM инструментариум или планират да въведат подобни средства в кратки срокове. На този фон, методологията за въвеждане на концепцията BPM и ключовите аспекти при внедряването на BPM системи са обект на повишен интерес.

Действително, реализацията на BPM проект е свързана с трудности. От гледна точка на методологията те произтичат от необходимостта да бъде променена базовата парадигма в компанията, т.е. да се премине от функционално-ориентиран към процесно-ориентиран модел.

Често, отговорът на въпроса „Процесно-ориентирана ли е вашата организация?” е утвърдително кимване и подробен разказ за неотдавнашното внедряване на BPMS. В повечето подобни случаи можете да считате, че в съответната организация са твърде далеч от BPM концепцията, чиято основна идея е да осигури точност, гъвкавост и контрол за базовите бизнес процеси в компанията. За тази цел средствата на ИТ могат да се ползват или не. Прилагането им безспорно може да бъде от полза. Но ситуацията е проблематична, ако BPM инициативите се разглеждат през призмата на ИТ, вместо да са фокусирани върху стратегията на компанията и процесите, генериращи ценности.

Типичните грешки

Да се внедряват средства за автоматизация на бизнес процесите и да се разчита, че така ще се осигури тяхното управление е все едно „конят да бъде впрегнат след каруцата”. Това е т.нар. мислене в стил ATAMO (And Then A Miracle Occurs – И след това става чудо) – основна причина за неуспешната реализация на BPM инициативите.

 

Фигура 1: ATAMO - моделът на мислене, който трябва да избягвате


Практиката сочи, че разглеждането на BPM само от гледна точка на информационните технологии води до поредица от противоречия. Често срещани грешки в тази връзка са:

  • BPM се разглежда основно като платформа за интеграция. Въвежда се система, която да осигури свързването на различни наследени приложения, без да се отделя внимание на моделирането на бизнес процесите.
    Резултат: Тъй като процесите не са обвързани с действащите приложения, а е осигурен само обмен на данни, внедреното решение не подобрява управлението.
  • BPM се разглежда като средство за автоматизация на работните потоци.
    1 2

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов