Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ мениджмънт
бр. 4, 2009

Оптимизация на доставките като част от стратегията за справяне с кризата

Стратегическото снабдяване е източник на спестявания за компаниите, като всеки спестен лев от разходите е допълнителен лев към печалбата.

от , 14 април 2009 0 7929 прочитания,
Страница 1 от 4

Яна Петрова,
Ирена Младенова

Ако преди 20-30 години, разходите за снабдяване представляваха 40% от разходите на компаниите, то днес те са нараснали до 60%. В различните индустрии, процентът на тези разходи е различен (фиг 1), но е факт, че оптимизацията им е от изключителна важност, тъй като има по-голям ефект върху печалбата на дадена компания от увеличаването на оборота. Анализи на A.T. Kearney показват, че да се намалят с 1% разходите за снабдяване е равносилно на 10 процентно увеличение на продажбите. Опитът показва, че една фирма би могла да оптимизира около 70% от тези разходи, което да доведе до спестявания от 8%-10%.

 

Фигура 1: Разходи за снабдяване като процент от общите разходи

Източник: A.T. Kearney


В условията на световна икономическа криза,

в каквато се намираме в момента, стратегическото снабдяване може да се превърне в основна възможност за оптимизация на разходите на компаниите и подобряване на тяхната конкурентоспособност. Ако голяма част от българските компании до момента успяваха да се дистанцират от кризата, то те вече сериозно усещат въздействието й. Фиксираният курс на българския лев към еврото допълнително намалява конкурентоспособността на българските компании в условията на свободна търговия. Причината е, че българските стоки са по-скъпи в сравнение с предлаганите в съседните страни, чиито валути се обезценяват значително. Румънската лея например, както и сръбският динар се обезцениха доста в последните месеци. Това прави техните стоки и услуги по-евтини. Подобна е ситуацията и в други страни от Централна и Източна Европа като Хърватска, Унгария, Полша. В същото време, поради валутния борд, цените на българските стоки и услуги са по-високи и по-непривлекателни на пазара. В тази ситуация пред българските компании стои въпросът как да бъдат конкурентноспособни, да не губят клиенти и да се справят с предизвикателствата на кризата.

Що се отнася до снабдяването, компаниите могат да търсят решения в краткосрочен план, които да подпомогнат финансовата им стабилност и да осигурят така необходимите финансови резултати. От друга страна, кризата може да се окаже стимулът, който да предизвика преосмисляне на дългосрочните стратегии по отношение снабдяването.

Незабавните мерки

включват преразглеждане на дългосрочните търговски отношения с доставчиците: преди продължаването на договорите, условията трябва да се обсъдят, да се постигнат нови споразумения по отношение срокове за плащане, отстъпки и т.н. и да се изберат доставчиците с най-конкурентни оферти. Именно в условията на криза практиката е сроковете за плащане да се удължават, тъй като проблемът с липсата на ликвидност засяга както малки, така и големи компании. Българските фирми не трябва да се чувстват като малки клиенти, когато преговарят с международни гиганти, защото в момента и позициите на големите компании са разклатени и те правят всичко възможно да задържат клиентите си.

Компаниите, които искат да оптимизират разходите си за снабдяване, могат да използват доказаният метод на A.T. Kearney, известен като „7-стъпки”. Компаниите, които са прилагали този подход са убедени в неговия значим положителен ефект.

7-те основни стъпки

са илюстрирани на фигура 2. Първата от тях включва разработване на профил на доставчиците, с които компанията работи в момента. Целта е да се придобие изчерпателна информация какво купува дадената компания, от кого и при какви условия.

 


Фигура 2: 7 стъпки за оптимизиране на разходите за снабдяване

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов