Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини IT инфраструктура

Gartner: Банките преразглеждат използваните приложения

Ясно изразена тенденция е пренасочването на ИТ разходите към мобилни технологии и различни видове системи за отдалечено обслужване

от Надя Кръстева, 03 май 2012 2 5681 прочитания,

По данни на Gartner, през 2011 г. разходите за ИТ в областта на банковите услуги в глобален мащаб са нараснали с повече от 6%. При това, ръстът продължава и ще остане на същото ниво и през следващата година. “Обемът на ИТ инвестициите в банковия сектор е огромен и това важи особено за средните и по-малките банки”, заяви Ейа Холстрьом, директор на направлението “Стратегическо консултиране” в Gartner, по време на семинар организиран от SAP и Marketvisio.
Финансовите институции традиционно са на първо място по разходи за ИТ - средно те са 6,5% от приходите им и 8-10% от оперативните им разходи. При това, ИТ бюджетът се разделя почти поравно между специфични банкови решения (като системи за  автоматизация на банковата дейност и системи за управление на риска) и системи с общо предназначение (CRM, BPM, BI, системи за сигурност). Най-новите проучвания на изследователските компании обаче сочат една ясно изразена тенденция – ИТ разходите се изместват към мобилни технологии и различни видове системи за отдалечено обслужване.

Според Холстрьом, в сегашната ситуация от ИТ директорите се изискват съществени усилия в две направления. Първо, те трябва да разберат как точно потребителите искат да използват технологиите и да работят само върху жизнеспособни сценарии. Второ, те трябва да се убедят, че инвестициите в платформите за оказване на онлайн услуги се предприемат в съответствие с многоканални стратегии.

Приоритетни проекти в средните и малки банки

CRM 33%
Data Warehouse 20%
Банкова ИС 20%
BI 9%
ИС за управление на документи 6%
Други 12%
Източник:Marketvisio, 2012

Финансовите институции губят контрол над клиентите. Причина за това е появата на силни конкуренти – например мобилни оператори и електронни платежни системи. Отгоре на всичко в близко бъдеще се очаква появата на собствени “централни банки” на т.нар. “киберконтиненти” ((Facebook, Apple и т. н.).

Потребителите вече също стават съвсем различни – те са влиятелни, разполагат с информация и представляват част от социум. Те ценят лекотата при получаване на услуги и положителните емоции. Това означава, че за банките е важно не само да осигурят качествено обслужване – те трябва да имат репутация в Мрежата, което води до потребността от организиране на общности. В крайна сметка банките трябва да работят в тясна връзка с крупните социални мрежи.

“За трансформацията на финансовия сектор е необходимо пълно преразглеждане на основните банкови приложения”, обобщават експертите от Gartner.
Разбира се, този процес е доста рискован, което се потвърждава от статистиката. Банките се сблъскват с големи проблеми при смяна на приложенията – около половината от реализираните проекти се оказват неуспешни. Причината за това е липсата на необходимата подготовка. Поради това банките често влизат в ролята на възложители и прехвърлят отговорността на ИТ компании интегратори. Специалистите на интеграторите, даже когато разполагат с необходимата квалификация, са изправени пред необходимостта да извършат  работа в непосилен обем. Така качеството на проектите се влошава.
Недостатъчната подготовка се отразява и на финансовите показатели. Например при внедряване на нова основна банкова информационна система, липсата на документация за бизнес процесите и точките на интеграция на системата с други приложения води до това, разходите за лицензи да нараснат драстично (понякога десетки пъти).
“Обърнете внимание на подготовката си, когато пристъпвате към смяна на приложения и оценете доколко тя е достатъчна. При провеждане на тази оценка не пропускайте слабости свързани с корпоративната култура и кадрите. За да внедрите бързо, трябва дълго да се подготвяте”, обобщава Холстрьом.


КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов