Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 8, 2012

Широкоформатният печат – технологии и тенденции

Скорост, гъвкавост и ценова ефективност са основните фактори, които се отчитат при избора на решения за широкоформатно принтиране. Потребителите залагат повече на качеството, отколкото на цената

от , 13 септември 2012 0 2748 прочитания,

Стефан Станчев 

Не е тайна, че с идването на кризата в края на 2008 г. пазарът на широкоформатни принтери пострада, а сред основните причини бяха свилият се рекламен пазар и намалелият брой проекти, в които тези системи се използват. Въпреки това през последните две години се появяват немалко позитивни прогнози за глобалното развитието на този пазар.

Според проучване, наречено “Global Large (Wide) Format Inkjet Printer Market Forecast by Width, Hardware, Media and Ink 2011 - 2016”, публикувано през февруари т.г. от Markets and Markets (www.marketsandmarkets.com), общият обем на пазара на широкоформатните принтери се очаква да достигне $12,5 милиарда долара до 2016 г., което представлява годишен растеж (CAGR) от 5,7%. Северна Америка ще остане лидер в глобалния пазар, а Азиатско-тихоокеанския регион (APAC) ще остане лидер в сегмента на широкоформатни текстилни принтери.

“Широкоформатното принтиране даде големи жертви в последните години, след началото на кризата. В настоящите условия, все повече компании страдат от липса на маркетинг и реклама на техните продукти на добра цена”, ”, коментират още от Markets and Markets.

Широкоформатните принтири предлагат разнообразие от приложения като банери, табла, вътрешни и външни рекламни пана. Скорост, гъвкавост и ценова ефективност са основните фактори, които се отчитат при техния избор. Наред с това, компаниите се стремят да използват икономични и екологични мастила, така че да могат да спестят повече разходи, твърдят анализаторите.

 

Печатните технологии

Преди да разгледаме още детайли за развитието на пазара на широкоформатния печат, нека се спрем на технологиите, които властват в този сегмент.

В последните години цифровите технологии за печат масово изместват традиционните офсет и ситопечат. Едно от основните предимства на дигиталните технологии се изразява в многократно по-бързите подготвителни работи, което прави работния процес много по-гъвкав и готов да удовлетвори завишените изисквания на клиента. Например при традиционния офсет за отпечатването на едно изображение трябва да се изработят плаки, по една за всеки цвят, а за четирицветен печат е необходимо изработването на четири плаки. Ясно е, че това е времеемък и трудоемък процес, който прави практически много трудно и скъпо отпечатването на малък брой копия от дадено изображение.

Напоследък особено активно се прилагат няколко технологии за широкоформатен печат:

>> Солвентен (киселинни). Тази технология се прилага за производство на външна реклама – билбордове и постери, както и строителни чертежи. Солвентните технологии за дигитален широкоформатен печат се отличават с голяма устойчивост на външни условия. Като основа на мастилата се използва органичен разредител, който разтваря полимерната повърхност (PVC и др.).

Предимството на солвентните мастила е, че с тях може да се печата на неспециализирани "евтини" медии без специално покритие или без да се налага ламиниране (предпазване с прозрачен филм) на изображението.

>> UV-фиксиращи. Това е най-съвременната технология на широкоформатен печат с мастила от течен полимер. Мастилата изсъхват много бързо при облъчване с UV (ултравиолетова) светлина, генерирана от лампи, а отскоро и от диоди.

UV мастилата предоставят много добро качество на печат и се използват предимно при печат на плоскости - така нарените flatbed принтери. Има и roll-to-roll принтери, които използван UV технология, но все още се работи по пластичността и устойчивостта на мастилата върху някои медии.

Технологията позволява директен печат върху разнообразни материали: PVC плоскости, пенокартони, плексиглас, текстил, хартия, алполик, дърво, стъкло, алуминий и др.

 

>> Текстилен печат. С тази технология за широкоформатен печат се изработват знамена, тенти, чадъри, хоругви, завеси, покривки, декори и др. Технологията Dye Sublimation е в основата на багренето в текстилната промишленост. Използването на дисперсни мастила и последващата апретура при 180 °C дават отлични резултати при печат върху полиестерни тъкани.

>> Мастиленоструен и лазерен печат. Първият вид системи се използва предимно за изработка на вътрешна реклама. Това е технология за висококачествен широкоформатен печат на водна база върху хартиени носители. По тази технология може да се печатат големи изображения с фотографско качество.

Мастиленоструйните принтери са обикновено малко по-скъпи спрямо лазерните като цена на придобиване, така и по отношение на мастило/тонер. Въпреки това те не произвеждат същото качество на печат като лазерните, нито са по-бързи, смята Браян Бентън, автор в специализирания блог cad-a-blog.com. Един популярен вариант за някои фирми потребители на е CAD системи е да закупуват лазерни принтери за черно-бели разпечатки и мастиленоструйни за цветни разпечатки. За по-малките по размери документи, цветният лазерен принтер е по-добре да бъде изберан в ситуация на ограничен бюджет.

В сравнение с по-старите потребителски ориентирани цветни принтери, мастиленоструйните имат няколко предимства. Те са по тихи по време на работа в сравнение с матричните или алфавитно-цифровите печатащи устройства и могат да печатат по-ясни детайли с висока резолюция.

За сравнение с по-скъпите технологии като термален восък, сублимационно и лазерно принтиране, мастиленоструйните имат предимства като тези, че не е нужно време за загряване и предлагат по-ниска цена на страница.

Матричните плотери се използват все по-рядко, въпреки че може да бъде забавно да се наблюдава тяхната работа, споделя с лека шега в блога си Браян Бентън.

 

Печатащи глави и мастила

Всички широкоформатни принтери използват печатащи глави. Макар и много разнообразен, пазара на принтери разчита ня наколко основни производителя на глави: XAAR, Toshiba, Spectra, Seiko, Konika-Minolta, Epson.

От броя и вида на главите зависи качеството на отпечатъка. Всяка глава има различен брой отвори (дюзи) откъдето мастилото се изстрелва към медиата. Процесът е сложен и се управлява от дънна платка във всеки един принтер.

Друг важен момент при печата е мастилото което се използва. Както се досещате, колкото по-евтино е то, толкова по-нискокачествено може да бъде. Проблемите са свързани с бързо избледняване на всички или някои от цветовете или с често запушване на главите, което се отразява върху качеството на печат.

Все по-широко използвани са глави с променлив размер на капката, които позволяват RIP софтуера да генерира управлението на изстрелването на капките по такъв начин, че да се постига детайлност там, където са необходими по-фини разработки, а в плътните зони се използват по-големите по размер капки, които дават по-добро насищане.

Перспективите в пазара

Според повечето експерти пазарът за широкоформатни материали за реклама расте с между 5% и 10% годишно. На базата на проучване на InfoTrends от юни 2011 г., в Северна Америка е налице тенденция за повишаване на разходите за широкоформатен печат, спрямо 12 предходната година.

Изследването на InfoTrends показва, че потребителите залагат повече на качеството, отколкото на цената. Освен това, повечето анкетирани посочват, че клиентите изискват по-кратко време за изпълнение от преди - 70% от анкетираните посочват, че поръчките трябва да бъдат изпълнени в рамките на два дни.

От Info Trends прогнозират 20% ръст в широкоформатния UV- фиксиращ мастленоструен печат в световен мащаб. Ако търсите индустриален тип принтиране, UV предлага повече предимства, смятат анализаторите.

“Потребителите търсят високо качество, ниска цена и бързо възвръщане на инвестициите - продължават те. - Широкоформатният печат се превръща във все по- конкурентен сегмент.”

“Рецесията засегна много от широкоформатните сегменти, включително и доставките на UV-фиксиращ хардуер и консумативи. Въздействието на рекламния пазар, недостигът на външно финансиране за доставчиците на печатни услуги (PSP), за да се придобият нови принтери, както и липсата на изисквания за увеличаване на производствения капацитет сред тези доставчици, доведе до спад на продажбите през 2009 г. Въпреки тези неуспехи, продажбите на принтери в този сегмент се очаква да се покачат в дългосрочен план. Тъй като UV-фиксиращата технология предлага подобрена трайност и тъй като се смята, че е по-екологична в сравнение с други видове широкоформатни технологии, дългосрочните перспективи остават светли за повечето производители на този пазар”, коментира Питър Мейхю, старши анализатор Wide-Format Printing Advisory Service (WFS) в Lyra Research.

Стефан Станчев е редактор във в. Computerworld и редактор в сп. "Networkworld". Новите технологии и тенденции в областта на корпоративния печат са сред темите, които той редовно отразява в рубриката “Хардуер” на Computerworld.

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Широкоформатният печат – технологии и тенденции"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов