Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 4, 2013

ERP системата – част от новите хоризонти за бизнеса на Еником-М

UniVersum ERP обхваща всички основни бизнес процеси в дейността на мебелната компания. Решението е интегрирано с онлайн магазин, който работи напълно автоматизирано

от , 16 април 2013 0 4354 прочитания,

 

Еником-М е компания, която вече 12 години доставя на българския пазар мебели, обзавеждане и богато портфолио от аксесоари за дома и офиса. Фирмата предлага продукти на водещи световни и български производители и осигурява интериорни решения, отговарящи на различни потребности. Стремежът на компанията е да осигури подходящо обзавеждане и за клиенти, които търсят баланс между качество и цена, и за тези които желаят по-различни и интересни дизайнерски решения за своя интериор.

От създаването на Еником-М през 2000 г. досега, нейният бизнес отбелязва стабилен ръст, а това е свързано и с постоянно повишаване на изискванията към информационната осигуреност. Към момента, компанията разполага с интегрирана система за управление на бизнеса от клас ERP, която обхваща всички основни бизнес процеси. Решението оптимизира и автоматизира цялостната дейност на Еником-М, осигурявайки достъп до пълна и точна информация в реално време, подобрен контрол, намалени оперативни разходи и по-бързо обслужване на клиентите в магазините. Наред с това, ERP системата е интегрирана с откритият преди година онлайн магазин на Еником-М, с помощта на който компанията постига значителни успехи в областта на електронната търговия.

Накратко, днес представителите на Еником-М отчитат много ползи, които произтичат от високо ниво на автоматизацията на дейностите в компанията. Постигането на това ниво обаче, несъмнено изисква адекватна стратегия и постоянни усилия за адаптацията на информационната среда към новите потребности бизнеса. Първите стъпки в тази посока ръководството на Еником-М предприема още преди 6 години, с решението за внедряване на ERP система.

Изборът

„Към внедряването на ERP система пристъпихме в началото на 2007 г. Целта на този проект бе да автоматизираме възможно най-много процеси и да осигурим един добър поток от информация между различните отдели”, сподели Цветомир Душков, управител на Еником-М.

В процеса на избор на конкретен софтуерен продукт и доставчик, ръководството на мебелната компания проучва не малък брой алтернативни решения. „Търсехме система, която да може да бъде развивана във времето, според нашите нужди. За нас бе изключително важно системата да е достатъчно гъвкава. Спряхме се на софтуера UniVersum ERP, разработен от Юнисофт Инженеринг . Това решение отговаряше на споменатото основно изискване и се предлагаше на приемлива цена”, коментира управителят на Еником-М.

 

Внедряването

На първият етап от реализацията на проекта са внедрени модули осигуряващи данни за стоките и тяхното движение, управление на складово стопанство и автоматизация на процесите, свързани с продажби - от управление на поръчките и доставките към склада, до най-различни услуги, свързани с доставката, като планиране на транспорт и монтаж. UniVersum ERP предоставя и средства за поддържане на графици, за предоставяне на такива услуги, които също са въведени.

Самото внедряване отнема около 6 месеца. То е осъществено от екип, включващ представители на Еником-М и на Юнисофт Инженеринг. Някои процеси на базовата платформа UniVersum ERP са видоизменени според изискванията на мебелната компания, така че изграденото решение да отговаря в максимална степен на спецификата на бизнеса.

В началото на юли 2007 г. внедряването е приключило и настъпва моментът, в който старите системи трябва да бъдат заменени. „Това е труден момент за всяка фирма, тъй като служителите са свикнали да използват друг продукт. За да избегнем критични ситуации приложихме стратегия за паралелна работа в двете системи в продължение на един месец”, коментира Цветомир Душков.

През първите 15 дни от този период обслужването на клиенти в Еником-М се осъществява с помощта на старата система, а в края на деня всички операции се пренасят в UniVersum ERP. През втората половина на месеца, ролите се разменят - новата ERP е водеща, но операциите се пренасят и в старата система, за да бъде гарантирано запазването на информацията в случай на евентуален срив. От август 2007 г. Еником-М вече окончателно преминава към UniVersum ERP.

Ползите

Според управителя на Еником-М, ползите от ERP системата са усетени още в първите месеци, след нейното въвеждане. „Информацията между различните отдели започна да протича много по-бързо. Преди тя се пренасяше на хартия, а с внедряването на ERP системата, всички отдели имат достъп в реално време до данните, които са им необходими. Това оптимизира значително времето необходимо за извършване на дейностите във фирмата като цяло”, отбеляза Цветомир Душков.

Развитието

Година по-късно в обхвата на ERP системата на на Еником-М е включен и модул за управление на финансите и счетоводството. Така решението осигурява средства за планиране, бюджетиране и управление на финансови потоци и дава възможност всички дейности да намират моментално отражение в счетоводната отчетност.

Преди реализацията на този проект, за управление на счетоводството и на склада в компанията са използвани различни софтуерни продукти, при което се е налагало повторно въвеждане на едни и същи данни в двете системи. Това дублиране на труд е напълно елиминирано с интеграцията на счетоводния модул и времето за въвеждане на информация е значително оптимизирано.

През годините към ERP системата на на Еником-М неколкократно са добавяни нови функционални възможности. „С развитието на бизнеса, за всяка компания потребностите от информационно осигуряване нарастват. Това важи и за нас. Развиваме непрекъснато нашата ERP система, като поръчваме на партньорите ни от Юнисофт Инженеринг разработката на нови функции. Затова и от самото начало търсихме система, която да позволява подобно развитие”, казва управителят на Еником-М.

С разрастването на фирмата, решението се използва и от все повече потребители – докато след първия етап на внедряването през 2007 г. със системата са работели 20 служители, сега тя е основно средство при изпълнението на служебните задачи за над 70 сътрудници на Еником-М.

Онлайн магазин

„След като вече разполагахме с интегрирана информационна система, обхващаща всички основни бизнес процеси във фирмата, пред нас се откриха нови хоризонти. Например, съвсем реална стана възможността да свържем нашия интернет сайт с ERP системата, така че клиентите ни да получават точна информация за наличностите във фирмата във всеки конкретен момент, като при това за поддръжката на сайта не се необходими отделни усилия”, заяви управителят на мебелната компания.

През март 2011 г. Еником-М открива онлайн магазин, който работи изключително автоматизирано, без намеса от страна на администратор. Решението е изградено с помощта на разработеният от Юнисофт Инженеринг модул за SOAP връзка към UniVersum ERP. Клиентите на компанията могат да следят в реално време наличностите от интересуващите ги продукти. По всяко време на денонощието те могат да резервират стоки, да осъществят покупка, да организират доставка и плащане по начин, който е най-удобен за тях.

Онлайн магазинът дава възможност на Еником-М да разшири кръга на своите клиенти. Магазините на компанията са в София, но по интернет предлаганите от нея продукти, могат да бъдат закупени от всяко населено място в страната. При това, електронната търговия, несъмнено, е едно перспективно направление за развитие на бизнеса.

„Като цяло продажбите в интернет непрекъснато нарастват. Това е естествено. Пазаруването онлайн дава възможност хората да осъществяват своите покупки без да зависят от работното време на магазините. Наред с това, продажбите в онлайн пространството дават възможност на фирмите да оптимизират цените си, като не включват в тях разходи за търговска площ и персонал. Това е още един фактор покупките по интернет да нарастват. Според мен, перспективите пред онлайн бизнеса са ясни”, коментира Цветомир Душков.

В заключение

Управителят на Еником-М подчерта, че внедряването на нови информационни системи е тежък процес, затова изключително важно е фирмите, които стартират такъв проект да направят правилен избор още в самото начало - погрешният избор означава пропиляване на много време и средства.

На базата на своя опит, Цветомир Душков счита, че формирането на работна група от служители на компанията, които да бъдат ангажирани с реализацията на проект за внедряване на ERP е практика, която дава добри резултати. Същевременно той отбеляза, че алтернативният вариант – привличане на консултанти за целия процес на внедряването, макар и да струва повече, е препоръчителен за по-големи компании.

„ERP системата трябва да се внедрява веднъж и моментът за това трябва да бъде правилно избран, защото колкото по-голяма става фирмата, толкова по-трудна е реализацията на подобен проект”, каза в заключение управителят на Еником-М.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов