Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 3, 2014

Алианц Банк България реализира проект за мобилно банкиране

Финансовата институция разшири браузър базираното си приложение за банкиране с мобилен канал

от , 21 март 2014 1 6411 прочитания,

Виктория Лазова

Алианц Банк България е универсална търговска банка и е част от групата на Алианц България Холдинг. Банката предлага своите продукти в над 100 бизнес и финансови центрове в цялата страна, които се допълват и от широката агентска мрежа на Алианц България Холдинг.

В началото на април 2014 г. Алианц Банк България пуска мобилен канал за връзка с клиентите си, предоставяйки им възможност да извършват банкови операции през мобилни устройства.

Предисторията

Напоследък редица пазарни анализи сочат, че използването на мобилни устройства – смартфони и таблети – расте лавинообразно. “Тази тенденция, заедно с факта, че клиентите ни започнаха все по-масово да опитват да достъпват интернет банкирането на Алианц Банк България през мобилни устройства – таблети и телефони, ни показа, че те са готови да ползват мобилно приложение. Днес, мобилният телефон вече може да се счита за основно устройство на клиентите, заместващо настолните и мобилните компютри”, обяснява причините за стартирането на проекта Росен Станимиров, изпълнителен директор на Алианц Банк България.

Така в началото на 2013 г. стартира проектът за разработване на приложение за мобилно банкиране.

Проектът

Мобилното приложение представлява надграждане на интернет банкирането (браузър базирано) на Алианц Банк България. Това дефинира и начина на регистрация за мобилното приложение. За целта клиентите, които вече ползват интернет банкирането на Алианц Банк, могат сами да се регистрират в него за ползване и на мобилното приложение. След регистрацията е необходимо единствено да го свалят безплатно от магазините на Android или Apple.

Входът в мобилното приложение се осъществява чрез потребителско име и парола, с които клиентите достъпват интернет банкирането на банката. За да се нареждат платежни операции, е необходимо потвърждаването им с генерирана еднократно парола от т.нар. токън (token), която функционалност се прилага и в интернет банкирането. Ако потребителят не е закупил токън устройство, плащанията се извършват чрез специфичен ПИН, който се издава от Алианц Банк България и е валиден само за мобилното приложение, по подобие на ПИН-а за банковите карти. За гарантиране на сигурността обаче клиентите, които достъпват приложението само с ПИН, не могат да нареждат транзакции над 1000 лв. на ден и могат да я достъпват само от устройствата, които са регистрирали в интернет банкирането на банката.

“Целта е мобилното приложение да обхваща всички дейности на групата – банкова, застрахователна и пенсионно-осигурителна”, обясняват от Алианц Банк България. Чрез приложението например потребителят може да получава нотификация за дължими премии към застрахователните дружества. “Реализирахме връзката на приложението с базите данни на застрахователните дружества в групата на Алианц България Холдинг, така че когато клиентът има задължение към тях (например разсрочено плащане на каско или вноска по животозастраховане), приложението сигнализира на потребителя за предстоящото плащане”, обяснява Росен Станимиров. Плащането може да бъде реализирано директно през приложението, без да се посещава офис на Алианц.

В допълнение предстои пускането на функционалност, свързана с пенсионноосигурителното дружество на Алианц България, която ще позволи на клиентите да проследяват своите вноски и натрупаните средства в личните си партиди.

Към мобилното приложение са добавени и възможности за следене и плащане на комунални сметки, нареждане на преводи в лева и валута, преглед на движения и състояние на сметки, данни за издадените кредитни и дебитни карти, заявка на нови карти, теглене на каса, преглед на местоположение на офиси, банкомати и други.

Етапи на разработката

Проектът стартира като бизнес идея и разработване на концепция в началото на 2013 г. Следва уточняване на функционалностите и дизайна и изготвяне на бизнес задание. Самата техническа работа по приложението стартира в началото на октомври 2013 г., като то е подготвено само за три месеца и от началото на тази година се извършват тестове с вътрешни потребители. Официалният старт на приложението е планиран за началото на април, като тогава ще бъдат налични и версиите на приложението за iOS и Android платформите.

Специфики и особености

“Основна наша цел беше да направим приложението удобно и лесно за ползване от потребителите, с удобен потребителски интерфейс, който да води клиента много бързо до желаната функционалност”, обяснява Росен Станимиров. “На практика приложението е много олекотено - навигацията е опростена и услугата е на един клик разстояние”, допълва той.

Разработването на концепцията се оказва най-дългият етап от целия проект. Причината е, че като част от международна компания специалистите в Алианц Банк България трябва да се съобразят с корпоративните изисквания - цвят, дизайн, форма на екраните, навигация. Именно навигацията се оказва един от тежките елементи при изпълнението. В същото време корпоративните изисквания се оказват добра основа за разработката и ефективен начин за споделяне на добри практики на групата от цял свят.

Експертите от банката споделят, че при разработката на концепцията, предизвикателство е представлявало внедряването на всички функционалности, които са налични в браузър базираното приложение.

Технологии

Връзката на приложението с основната банкова система е посредством вече изградения сървър за интернет банкиране, като каналът на практика е разделен между браузър базираното приложение и мобилното приложение. “Интеграцията обаче към основната ни банкова система FlexCube не беше трудна, защото вече бяха налични всички интерфейси, просто допълнихме и надградихме системата за интернет банкирането”, обясняват ИТ специалистите от Алианц Банк България, ангажирани в проекта.

Партньори и екипи

Приложението е разработено съвместно със Сирма Бизнес Консултинг, като от страна на банката се включват двама човека. “Работим със Сирма Бизнес Консултинг от 2007 г., като те обслужват основната ни банкова система, почти всички сателитни системи, интернет банкирането, електронните ни услуги, част от картовия бизнес и др. Имаме много добро сътрудничество с компанията и работим добре заедно”, коментира Росен Станимиров.

Резултати и ползи

Очакванията на Алианц Банк България са поне 20% от клиентите на интернет банкирането да преминат към мобилното приложение и да го ползват от мобилните си устройства.

Приложението основно е таргетирано към младите хора, а комбинацията и интеграцията на интернет банкирането и мобилното банкиране е много подходяща за корпоративните клиенти на банката, уточняват от Алианц Банк България.

Основните ползи от приложението за клиентите са бързината, мобилността, по-ниската цена за транзакциите, отколкото в офис на банката, както и single sign-on функционалността, позволяваща само чрез един вход в системата потребителят да управлява всички сметки, за които е оторизиран. “Надяваме се по този начин да ускорим процесите по плащанията за корпоративните ни клиенти, което също е наша цел”, уточнява Росен Станимиров.

Бъдещо развитие на приложението

От Алианц Банк България планират обновяване в интернет банкирането, което директно ще рефлектира и в мобилното приложение. “Предвиждаме да въведем нови функционалности, както и разширяване на съществуващите по застраховките “Живот”. Ще стартира възможност да се откриват сметки и депозити през мобилното приложение, както и да се правят застраховки пак през него”, уточнява Росен Станимиров.

От банката планират също в по-далечно бъдеще в приложението да бъдат налични инструменти, които да подпомагат управлението на личните финанси. Това на практика означава, че приложението ще се развива в посока финансов съветник, каквато е и стратегията на Алианц Банк България.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов