Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 10, 2014

9 всеобщи грешки при BI проектите (и как да ги избегнем)

Експерти по Business Intelligence и бизнес лидери дискутират най-разпространените грешки, допускани при избора и внедряването на BI решение и стъпките, които трябва да се предприемат, за да се избегнат възможни проблеми

от , 28 октомври 2014 0 2280 прочитания,

Според Gartner BI и анализите ще останат основен фокус за ИТ мениджърите до 2017 г. включително, като компаниите ще продължат да харчат милиони за традиционен BI софтуер, облачни BI услуги и мобилни аналитични приложения и дори социални BI. Заедно с това обаче типът и броят на BI решенията е нараснал, което означава, че съществуват повече възможности за провал, избор на неправилно BI решение за конкретните бизнес проблеми или възникване на ситуация, при която крайните потребители на системата не разбират и не използват по подходящ начин решението.

За да избегнете потенциална, скъпоструваща грешка и за да извлечете максималното от вашата инвестиция в BI софтуер, ви предлагаме списък на 9-те най-разпространени грешки, които организациите правят при избора и имплементацията на BI софтуер, и съвети как да избегнете тези грешки.

9 всеобщи грешки при BI проектите (и как да ги избегнем)

Прочетете още: BI 2014: Трансформацията на идеите

№ 1: Не сте дефинирали бизнес проблемите, които се опитвате да решите

"Компаниите не би трябвало да се впускат да стартират всички BI инструменти, освен ако нямат специална бизнес необходимост", смята Скот Шлейзинджър, вицепрезидент и ръководител “Управление на бизнес информация” за Северна Америка в Capgemini, доставчик на консултации, технологии и аутсорсинг.

"Една от най-големите грешки е вземането на решение за покупка, без да е налице ясно определение на това какво компанията иска да постигне", коментира Шлейзинджър. "Компаниите няма да са в състояние да генерират какъвто и да е реален показател ROI, ако преди това не очертаят конкретния бизнес случай и не определят защо и къде използването на бизнес анализи и “big data” има най-голям смисъл в техните операции."

"Една от най-големите грешки е закупуването на “общи възможности” вместо решаване на определен проблем", коментира Чарлс Калдуел, директор “Инженерни решения” и архитект решения в Logi Analytics (компания доставчик на BI).

"Твърде много хора търсят магическото решение, което ще им реши всички проблеми, свързани с анализите, които някога са имали и ще имат, без да се налага да дефинират непосредствения проблем за решаване. И това е причината, поради която толкова много BI проекти да се провалят", смята Калдуел. Вместо това “започнете с бизнес проблема, който трябва да бъде решен, разберете какви са специфичните особености на BI системата, необходими за решаването на тези проблеми, и след това купете BI инструмента (инструментите), които псорещат тези специфични нужди."

№ 2: Не сте взели мнението на крайните потребители, преди да изберете вашето BI решение

"ИТ специалистите са склонни да купуват BI инструменти “във вакуум”, без да са взели мнението на хората, от които се очаква основно да използват тези инструменти", коментира Джоана Шлос, експерт в областта на BI и анализите в Dell Software. Но “допускането, че служителите ще използват новозакупените BI технологии само защото организацията ги е стандартизирала, е грешка", допълва тя.

"Дори най-добрите BI инструменти са неефективни, ако не се използват и никакви обучения или стандартизации няма да принудят хората да ползват технология, която не им помага персонално в работата им", обяснява Шлос. "Вместо да казвате на хората, че трябва да използват нещо, помогнете им ясно да разберат защо биха искали да го ползват. Поднесете ясно посланието си и възприемането няма да закъснее."

"Компаниите недооценяват трудността при промяна на корпоративната култура за възприемане и използване на резултатите от BI системите", добавя Рей Мейджър, главен стратег в Halo Business Intelligence. "Една успешна имплементация, независимо от това каква технология ще бъде избрана, налага компанията да има предварителното мнение за покупката на изпълнителния мениджмънт и на крайните потребители. За да получите отзивите на крайните потребители е необходимо да проведете съгласувани действия по вътрешен маркетинг и обучение, за да поставите във фокуса ползите от новата BI система", допълва той. "Зада гарантират успешно внедряване, компаниите могат да въздействат върху поведението на крайните потребители чрез обвързване на целите на отделните служители към измерими резултати."

№ 3: Не сте взели под внимание изискванията за сигурност и законовите разпоредби

"Не правете грешката да забравите за политиките за данните, когато избирате вашето BI решение", обяснява Стийв Фар, главен мениджър “Продуктов маркетинг” в TIBCO Software. "Предоставяйки всички данни на всички хора, вие просто им давате възможност да ги използват неблагоразумно. За да предпазите компанията и вашите клиенти, убедете се, че новата BI система работи в съответствие с политиките за сигурност на вашата компания и законовите изисквания", казва Фар.

№ 4: Да бъдете “заслепени” от характеристиките и да забравите за унаследените системи и интеграцията

"Повечето компании оценяват BI решенията според характеристиките, налични в тях, като например средства за отчети и заявки, инструментални панели, OLAP и анализи, визуализация на данни, прогнозен анализ и управление на производителността KPI", коментира Керити Мукърджи, директор “Информационен мениджмънт” в Collaborative Consulting.

Често обаче се забравя една много важна характеристика: интеграцията. Много инструменти се интегрират с Excel, но по-малко имат такива възможности по отношение на Outlook, например отбелязва Мукърджи. Често се забравя и за интеграционните възможности с ентерпрайз приложения (като например ERP), приложения в облака (Salesforce.com) или контекстуални услуги (MDM, DQ или външни услуги като D&B). Основното послание е: въпреки че характеристиките са важни, важно е също така да осигурите избраното BI решение, да се интегрира успешно с други бизнес системи.

№ 5: Избор на решение, което не може да се мащабира и адаптира

"Една от най-големите грешки, които можете да направите, е да изберете решение, което не е гъвкаво", споделя Франсоа Адженстейт, директор “Продуктов мениджмънт” в Tableau Software. "В бързо развиващите се, иновативни компании самообслужващите се анализи стават норма. Монолитната инфраструктура се разпада в полза на решения, които могат да работят с нови източници на данни, а гъвкавостта и полезността на дашбордовете са ключови", обяснява той.

Трябва също така да се убедите, че BI решението, което сте избрали, може да се разраства, или адаптира, според вашите бизнес нужди, така че да не се налага да търсите ново бизнес решение в бъдеще.

№ 6: Не вземате под внимание мобилната работна сила

"Много компании забравят да вземат под внимание мобилността, когато избират BI решение. Но как използваме BI е също толкова важно, колкото това какъв BI използваме. В някои случаи един-единствен KPI, показан на дисплея на смартфона, е толкова полезен, колкото всичките създадени на хартия доклади на света", коментира Фар.

№ 7: Прекалено много бързате с имплементацията

"Едно успешно внедряване не е винаги бързото внедряване, а бързото внедряване не винаги е успешното внедряване", обяснява Дейниъл Дж. Ронеси, директор “Правни услуги” в Aderant, доставчик на правен софтуер. Когато внедрявате BI решение, търпението е добродетел. "Наложително е имплементацията да не се извършва прекалено бързо, така че да има достатъчно време за обучение и на потребителите да бъде предоставено време да развият или придобият уменията, необходими за използване на BI софтуера ефективно."

"Разгръщайте своя BI софтуер постепенно", съветва Сютард Джонс, вицепрезидент “Продуктова стратегия” в Birst, доставчик на облачно-базирани BI решения. "Вместо да очаквате да решите всички бизнес проблеми наведнъж, приоритизирайте точно определени резултати, които искате да постигнете. Когато сте отговорили на първия си бизнес проблем, добавете друг постепенно и бъдете гъвкави в своя подход", уточнява Джонс.

"Помислете какви отговори ще валидират наскоро въведена стратегия или ще имат най-голямо влияние върху вашите бизнес операции", коментира Джонс. "След това изберете един като стартова точка. Въпреки че BI може в края на краищата да отговори на всички ваши въпроси, не очаквайте всички отговори наведнъж."

№ 8: Недостатъчно обучение и грешно изчислени разходи за обучение

"Много организации изчерпват своите BI бюджети за софтуерни лицензи и предвиждат твърде кратко време за обучение на потребителите", коментира Стийв Литуин, президент на консултантската фирма Litcom. Но "съвременните BI системи са сложни структури, които изискват доста повече обучение, за да могат потребителите да са в състояние да постигнат истинска стойност от тях. Затова продължаващото обучение е необходимо, така че потребителите да опознаят системата и да се чувстват удобно при работа с нея", допълва той. "Например организациите могат да провеждат седмични обедни сесии, на които да се дискутират различни аспекти на BI системата." В допълнение организациите би трябвало да се уведят, че софтуерът, който инсталират, се предоставя с онлайн видео обучение, което да помогне на потребителите “да се запознаят по-добре с новата BI система".

№ 9: Не се споделят интелигентността (събраните данни)

"Някои компании събират ценна информация от своя BI софтуер, но след това не я споделят, анализират или работят с нея" и това е голяма грешка, смята Джо Джерард, вицепрезидент “Маркетинг и продажби” в i-Sight, доставчик на Case Management Software. "Важно е да се мисли извън рамките, когато се оценява какво ще се прави с BI. Чрез по-нататъшно предаване на събираната информация и прилагането й върху техните собственио бизнес модели, компаниите могат да предотвратят риска и да вземат информирани решения, за да движат своя бизнес напред."

BI софтуерът "може да бъде използван да се изготвят доклади на база много и различни данни, да се идентифицират рискове и възможности и да се прогнозират тенденции", твърди Джерард. Все още "много компании се задоволяват с предварително дефиниран набор от доклади и не вземат под внимание променящата се бизнес среда", допълва той. Вместо това компаниите би трябвало да "максимизират възможностите на своя BU софтуер за изготвяне на доклади, така че да бъдат в състояние да прогнозират по-добре и да отстраняват проблеми и идентифицират рискове."

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов