Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 10, 2014

SAP ERP повишава ефективността на работните процеси в Дилком България

Сред основните ползи от системата са увеличената оптимизация на оперативната дейност и възможността за анализи

от , 28 октомври 2014 0 4859 прочитания,

Дилком България е създадена през 2002 г. като официален представител на Citizen в сферата на етикетните баркод принтери. През 2003 г. фирмата стартира производството на самозалепващи и несамозалепващи етикети.

Впоследствие компанията разширява гамата от предлаганите продукти с продажбата на баркод скенери, автоматични и полуавтоматични апликатори за етикети, софтуер за дизайн на етикети, бижутериен софтуер, както и маркиращи клещи, кодификатори, етикето-подаващи устройства и външни пренавиващи устройства. Компанията работи по внедряването на иновативни технологии и изграждане на цялостни системи за проследяемост, базирани на баркод или RFID етикети.

В началото на 2012 г. Дилком България стартира проект по внедряване на SAP ERP система.

Прочетете още: Дилком България внедрява SAP ERP

Людмила Стойчева

Людмила Стойчева, управител и съсобственик на Дилком България

Предисторията

Като основна причина за стартиране на SAP ERP проекта от Дилком посочват факта, че като производствена компания екипът се нуждае в своята работа от ERP система, която да покрива не само счетоводната функционалност, но и производствената дейност. „Дълго време работехме със системата Integra, която обхващаше частта склад, счетоводство, фактуриране, но не и цялостното производство. В резултат, дейностите относно производството – клиентски и производствени поръчки, потвърждение на поръчки, резервиране на материал за конкретни поръчки, отчитане на машино- и човекочас извършвахме основно чрез използване на таблици на Excel”, обяснява Людмила Стойчева, управител и съсобственик на Дилком България.

В тази ситуация ръководството на компанията обмисля внедряване на подходяща ERP система, която да обхване като начало производствения цикъл, а конкретният избор пада върху SAP ERP. Решението е да бъдат внедрени модулите запитване на клиенти, създаване и обработка на клиентски поръчки, продажби, склад, фактуриране, счетоводство, сервиз, производство и контролинг, а оборудваните работни места са 20.

Етапи на проекта

Решението за изпълнението на проекта по внедряване на SAP ERP е взето през 2011 г., а изпълнението на самия проект, който e съфинансиран по програма „Конкурентоспособност” на ЕС стартира през януари 2012 г. Следва инсталиране на софтуера, прехвърляне на данните от старата към новата система, което се реализира през пролетта на 2012 г., а от септември същата година до края на годината тече паралелна работа на новата и старата система относно фактурирането.

Паралелната работа на двете системи обаче се оказва доста трудоемка за служителите в компанията. „Ние сме малка фирма и на практика трябваше да вършим ежедневната си работа паралелно в двете системи. Като резултат всички търговци, счетоводители и администрация бяха ангажирани след работно време да въвеждат данни. Същевременно това паралелната работа пречи на служителите да се съсредоточат достатъчно върху използването на новата система и да вникнат в нейната същност и логика. Затова решихме от началото на 2013 г. да преминем изцяло на SAP и да преустановим паралелната работа”, обяснява Людмила Стойчева.

Това решение на ръководството на Дилком се оказва доста смело, но и много полезно за преминаване изцяло към новата SAP ERP система и нейното успешно използване в компанията. „Ние и загубихме, и спечелихме от този акт, - коментира Людмила Стойчева. – Съществено предимство обаче се оказа фактът, че успяхме да вникнем в принципа на работа със SAP ERP системата, и 5-6 месеца след като преминахме изцяло на работа върху SAP, започнахме да осъзнаваме същността на новия софтуер”.

В резултат на това през 2014 г. системата е допълнително адаптирана към процесите на работа в Дилком и преконфигурирана, така че да отговори максимално на нуждите на компанията. Именно фактът, че е възможна промяна на софтуера от Дилком отчитат като едно от най-важните предимства на SAP ERP.

„Работим реално със системата вече 2 години, а година и половина – работим съзнателно с нея. Думата „съзнателно” е много важна, защото през 2012 г. осъществихме само прехвърляне на данните и механична работа. Реално едва през второто полугодие на 2013 г. вече разбирахме какво правим, към края на 2013 г. осъзнахме какви грешки сме правили, а през 2014 г. преконфигурирахме голяма част от системата и провеждаме анализи”, обобщава Людмила Стойчева.

Екипът

В изпълнението на проекта по внедряване на SAP ERP са ангажирани ръководството на Дилком в лицето на тримата управители на компанията, екип консултанти от фирма VBS, доставчик и внедрител на системата, както и служители от отделите счетоводство, търговия, производство, обслужване на клиенти, сервиз и дизайн, които се включват в отделните етапи на конфигуруране на системата. „Получихме бърза реакция от страна на VBS и работата с тях беше много лесна”, коментира Людмила Стойчева.

Ползи и резултати

Като основна полза от SAP ERP системата представителите на Дилком отчитат повишаване на ефективността на работните процеси. „Не се налага да се търси допълнителна информация и да се питат колеги, защото всичко е въведено в системата и се ползва директно от там”, уточняват от компанията. Така като резултат е постигната сериозна оптимизация по отношение на оперативността.

„Едно от най-съществените предимства на системата е възможността за анализи”, коментира Людмила Стойчева. „За мен големият плюс е, че е обхванато производството и може да се види конкретна поръчка, кой продукт кога е произведен, от кого е произведен, с какво е произведен, да се види партидата, да се види сериен номер, дали има рекламации и др. Най-силната част на системата е именно във възможността да се анализират нормативи, приходи по клиенти, търговци и региони, печалби”, допълва тя.

Бъдещо развитие на системата

Като първа стъпка към надграждане на системата от Дилком планират внедряване на CRM модул. Целта е да се постигне управление на контактите за целите на търговския отдел, като вече реално се наблюдава силна необходимост от внедряване на този модул, уточняват от компанията.

Акценти и научени уроци

„Нашият опит показва, че процесът на конфигурация на системата е изключително важен. Смятам, че трябва тази подготвителна част да е много по-дълга”, коментира Людмила Стойчева. Причината е, че потребителите трябва да опознаят добре възможностите на програмата, а консултантите – да вникнат максимално пълно в бизнес процесите на съответната фирма, където се извършва внедряването.

Много е важно също екипът от консултанти, с които се работи, да бъде готов за диалог и отворен за комуникация.

И не на последно място, за да може да се използват максимално възможностите на програмата, трябва служителите да работят съзнателно с нея, което на практика означава да познават начина, по който работи системата, как се правят записите и кое къде се отразява”, заключават от ръководството на Дилком.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов