Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Е-Администрация

Вишеградската четворка показа добри практики по е-управление

България е готова с проект на закон за електронна идентификация, чието обществено обсъждане предстои

от Виктория Лазова, 04 март 2015 0 5687 прочитания,

Готов е проект на закон за електронна идентификация, който ще бъде публикуван на сайта на МТИТС за обсъждане. Това съобщи Валери Борисов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, при откриването на събитие, посветено на споделянето на добри практики на държавите от Вишеградската четворка с българското правителство. Работната среща на експертно ниво бе организирана от Посолството на Словакия у нас в рамките на словашкото председателство 2014/2015 на Вишеградската група. Работната среща бе открита от словашкия посланик Мариан Якубоци.

посланик Якубоци

Словашкият посланик Мариан Якубоци откри срещата на експертите от Вишеградската четворка и българското правителство

Прочетете още: Президентът: Е-правителството има срок до 2016 г., пари има

Данните се движат, а не гражданите, е слоганът на електронното правителство на Чешката република eGON. “eGON на практика означава електронизация и достъпност на публичната администрация”, коментира Ондрей Феликс, главен архитект на чешкото е-правителство, към Министерството на вътрешните работи на Чехия. В рамките на изграждане на е-правителството вече са дигитализирани над 30 млн. документа и много решения се разпространяват чрез системата за е-управление, без да се използват хартиени документи. Работи също така правителствен портал за публикуване на информация и данни.

“В началото се ползваха много системи, които не бяха съвместими едни с други. Този проблем трябваше да бъде решен и да изградим единна система с интегрирани и свързани услуги”, обясни Ондрей Феликс. В резултат около 2007 г. стартират редица местни проекти, както и проекти на национално ниво в областта на е-управлението, реализирани са промени и в законодателството, регулирано е използването на електронния подпис. “Законодателството е важна част от успешното функциониране на електронното управление, - коментира Ондрей Феликс. – Започнахме с над 6000 информационни системи, сега сме на средата на пътя за унифициране на регистрите и интегриране на услугите. Системите вече са оперативно съвместими, а проектите са насочени основно към събирането на несъбраната до момента информация.”Днес в Чешката република за въвеждане на данни е отговорен само един орган, а всички останали са потребители на данните, включително данни за фирмите, лични данни на гражданите, кадастрална информация и др. Потребителите имат достъп до централните регистри и могат да проверяват как се използват тези данни. Реализирани са също така над 7000 точки за достъп до регистрите в правителствени служби, банкови клонове и др. 

Унгария има действаща стратегия за е-правителството 2014 – 2020 г., приета в началото на 2014 г., съобщи Барна Гаал от Министерството на вътрешните работи на Унгария. На практика от 2014 г. унгарското е-правителство има нова структура, като през 2014 г. е променена и подобрена законодателната база. Предстои приемането на нов закон за електронните карти за унгарските граждани – тип смарт карти, използвани за електронни услуги. За целите на електронната идентификация е необходимо гражданинът да се яви еднократно лично за регистрация в специален портал на клиентите, да се идентифицира чрез лична карта и да се регистрира в системата. Задължителен елемент за функционирането на е-правителството е и електронният подпис. “Целим подобряване на услугите, развитие на регистрите и постигане на по-добра оперативна съвместимост”, коментира Барна Гаал. 

Силни контакти в областта на е-управлението поддържа Унгария с Естония и Австрия. По думите на Гаал в тези държави институцията, която отговаря за е-правителството, е на пряко подчинение на министър председателя, което показва важността на сектора. В Унгария специално е налице силна комуникация в областта на е-правителството и необходимото за неговото изграждане законодателство между Парламента, Министерството на икономиката, Министерството на вътрешните работи, което отговаря за предоставянето на е-услуги, и други институции.

Основен законодателен акт в Словакия в областта на е-управлението е законът за е-правителството, съобщи Роланд Стрелах от Министерство на финансите на Словакия. Важен елемент в стратегията на страната в тази посока е създаването на централен портал на държавната администрация, където ще бъдат качени всички ключови услуги. Един от най-важните модули на системата е т.нар. “кутия за данни”, друг важен модул е електронната идентификация и оторизация. Страната активно работи по проект за създаване на електронна лична карта с чип за оторизация и електронен подпис, като картата ще се използва за комуникация и оторизация. Развива се също така електронното плащане за обществени услуги, като се ползват платежните системи на словашките пощи. Друга област, в която се работи активно, са регистрите, като целта е въвеждане на данните еднократно. “Налични са точки за достъп, или предоставяне на електронни услуги на едно гише. Там се подават молби както за административни услуги, така и за достъп до регистрите. Голяма част от точките за достъп са в пощите, предвижда се обаче общините също да изградят точки за достъп по проект от оперативна програма “Информационно общество”, коментира Роланд Стрелах. 

Държавата разполага и с портал за данни, където много институции предоставят информация. Порталът съдържа 221 активни масива от данни, при което дублиращите се данни са почистени. Значим проект на Словакия в областта на е-правителството е изграждането на държавния облак. “Страната ни разполага с нов голям център за данни, разположен в Братислава. Изграждането на дейта центъра струва 12 млн. евро, той е разположен на 1000 кв.м площ и обслужва 6 министерства. Това е основният център за данни на правителството за всички е-услуги и се управлява Министерството на финансите”, обясни Роланд Стрелах. 

“Полша също разполага със стратегия за цифровизиране на държавата и тази стратегия предполага вътрешен метод за преглед и контрол на процеса”, съобщи Себастиян Христов от Министерството на администрацията и цифровизацията на Полша. Е-управлението в страната има своите специфики, обусловени от сериозните мащаби – Полша има 17 министерства и над 38 млн. население. “Всички услуги са делегирани към общините и съответно финансирането също е делегирано”, коментира Себастиян Христов. Сред основните проекти в страната, изпълнявани в насока е-управление, са онлайн  регистрация на доставчиците на услуги и единна точка за контакт. Държавата е разработила също така програма, наречена “Дигитална Полша”, която има три основни оси – инфраструктура, обществени услуги и образование на обществото и държавните служители. Общо са налични 120 000 обществени услуги в централното правителство и 500 000 на общинско ниво”, уточни Себастиян Христов. Голяма част от услугите се предоставят като търговски услуги от фирми. 

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Вишеградската четворка показа добри практики по е-управление"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов