Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Коментари
бр. 4, 2015

За ползите и спецификата на BI

Когато бизнесът, пристъпи към интеграция на BI решение, следва да се обърне изключително внимание на фазата на планирането и обхвата на решението

от , 21 април 2015 0 2878 прочитания,

Добрин Маринов,

Добрин Маринов, ИТ мениджър, "Орбико България" ЕООД

Представете си, че управлявате автомобила си по многолентово шосе. Изпреварвате автомобили, престроявате се в ленти, вас ви изпреварват. Какво се случва зад вас, лесно можете да установите с бърз поглед в огледалото за обратно виждане, а чрез страничните огледала можете да получите друг поглед върху това, което се случва зад вас. А какво ще се случи пред вас? Е, това вече никой не знае, а колко хубаво би било ако можеше.

Прочетете още: 2015: От ИТ отделите се очакват качествени услуги и иновации

Започнах с това метафорично въведение, тъй като в бизнеса нещата са горе-долу същите. Имаме ежедневни справки за продажбите, за разходите, справки на месечна база и годишни отчети. Това без съмнение е изключително важна и ценна информация, която е своеобразен поглед в „огледалото за обратно виждане“. За да можем да оценим ефективността на бизнеса трябва да можем да анализираме случилото се и колкото повече, гледни точки имаме – толкова по-детайлен ще бъде погледът ни, а оценката по- комплексна.

Една от задачите на BI е именно да изиграе ролята „огледало за обратно виждане“ и да предостави детайлен поглед върху минали събития в компанията.

Част от неофициалната дефиниция на Business Intelligence, в Wikipedia e “Набор от техники и инструменти за трансформация на сурови данни в полезна, значеща информация за нуждите на бизнес анализа. BI технологиите имат възможността да манипулират огромно количество от неструктурирани данни, за да помогнат при идентифицирането и разработването на нови стратегически бизнес възможности”.

Подходът

BI проектът, трябва да бъде иницииран от бизнеса, а не от ИТ. Тук държа да отбележа, че това не означава ИТ хората в една компания да стоят и да чакат някой да им каже какво да правят, напротив. Но не бива BI да се „натрапва“ в бизнеса, като поредната приумица на ИТ, която усложнява живота на отрудените хора. ИТ служителите трябва да представят евентуалните ползи от подобна интеграция и да бъдат, своеобразни вдъхновители на проекта. BI e бизнес проект, за чиято реализация са необходими технологични решения.

Проектът

Проектът по представяне и внедряване на BI решение се различава съществено от добре познатата структура и програма на повечето проекти. Дори не знам, доколко е редно да говорим за проект по внедряване на BI, тъй като едно от ключовите свойства на проекта е че той се характеризира с начало и край, докато успешното интегриране на BI в компанията следва да бъде постоянен процес, който непрестанно да добавя функционалности, възможности и да разширява погледа върху информацията. С две думи, когато става дума за BI проект следва да се говори за фази, но не и за край на самия проект.

Когато бизнесът, пристъпи към интеграция на BI решение, следва да се обърне изключително внимание на фазата на планирането и обхвата на решението. Голяма част от експертите препоръчват при реализацията на подобни инициативи да се използва така нареченото прототипизиране или създаване на умален модел на продукта (нещо като демо версия), с което бизнеса придобива визия върху продукта и още в ранните фази на интегриране, може да формулира своите изисквания за промени във функционалностите и дизайна. Колкото по-рано имаме прототип, толкова по-бързо ще имаме и работещ модел. Това има и психологическо обяснение – колкото по-скоро хората от бизнеса видят резултатите, толкова по-малко от първоначалния ентусиазъм и еуфория се губят.

Архитектурата

Според някои източници, BI е допълнение (разширение) на ERP, според други е автономна система. Лично аз вярвам, че за да бъде успешен BI проектът, следва решението да се приема като напълно интегрирано с всички бизнес активности и съответните им системи. BI трябва да бъде като всевиждащото око, което консолидира данните и ги превръща в информация. В противен случай рискувате, погледът да е ограничен, а истините повече от една.

Единствен източник на истина

BI е единствен източник на истина (Single point of truth). Всички гледни точки, всички сечения и призми следва да дават едни и същи резултати. Това е изключително важно, ако искате да „говорите на един език“ във вашата компания. Един прост пример – „Финансов отдел“ извежда отчет за продажбите за миналия месец, същият отчет, но с „малки“ разлики се извежда от „Търговски отдел“. Резултатът – единият отдел отчита спад в продажбите, другият - ръст, а истината е някъде по средата (може би). За да избегнете такива нелепи моменти, вашата BI система трябва да бъде единствен източник на истина и не бива да има дори най-малко съмнение, че това не е така.

Данните

Според определението в Wikipedia, цитирано по-горе, BI технологиите имат възможността да манипулират огромно количество от неструктурирани данни, което е колкото вярно толкова и грешно. Една от основните характеристики, по мое мнение, да определим едно решение като BI, а не като репортинг система е възможността то да работи с различни източници и структури от данни. В крайна сметка, дали данните са структурирани или не, те претърпяват трансформация преди да бъдат подложени на обработка. В крайна сметка, BI решението може да работи еднакво добре, както със структурирани, така и с неструктурирани данни. Не обаче това е ключовото значение на данните за успешната реализация на BI проекта.

Данните се оказват основното нещо с което се „храни“ BI, а както е известно – лошата храна, води до лоши резултати. Ето това е едно от най-важните неща (да не кажа най-важното) – какви данни ще обработваме с нашето BI решение. Изключително съществен е моментът, че ако не направим правилния подбор на данни, които да обработваме, можем да нанесем непоправими щети върху бизнеса или иначе казано конкурентното предимство, което дава BI, да бъде за нашите конкуренти. BI e огледало на бизнеса и изкривените образи се дължат не на дефекти в огледалото, а на изкривявания в самите оригинали.

В подкрепа пък на истинността на данните, трябва да бъде ясно за всички в компанията, че данните не могат да се манипулират според индивидуалните нужди на отделни служители и че всички сечения и гледни точки са базирани върху един и същ фундамент.

Въпрос с малко по-техническа насоченост, но доста важен при изготвянето на архитектурните планове за бъдещото BI решение е фактът, че BI не работи добре с нормализирани релационни бази данни. За разлика от ERP да речем, тук мултиплицирането на данни не просто не се избягва, а дори се толерира. За да имате добра производителност, не се скъпете от към дисково пространство и памет.

Инструментите

Ето тук е моментът, в който ясно и точно трябва да поставим границата между решение и инструменти или иначе казано последните идват на помощ за постигане на първото. BI трябва да бъде възприеман, като част от бизнес анализа, а не като инструмент за добиване на информация – това означава, че всички похвати и методи използвани в разработката на анализи, трябва да бъде отразена в детайли в BI стратегията.

BI не е и не бива да бъде възприеман, като софтуерно решение или още по-лошо – като софтуерен продукт. Софтуерните продукти за бизнес анализи са само инструмент за реализирането на решението. Разбира се не бива това да се подценява, тъй като колкото по-мощен и богат като функционалност е инструментът, толкова по-лесно ще бъде реализирано решението.

Поколението

Някои анализатори се опитват да диференцират различни поколения в BI. Дали ги има или не е по-скоро философски въпрос. По-важното за бизнеса е не дали има n-то поколение нещо, а каква добавена стойност носи това нещо.

В този ред на мисли бих желал да се върна в края на краткия и метафоричен увод, в който сравних BI с гледката в огледалото за обратно виждане. Какво ще се случи пред вас? Това отличава традиционните системи от иновативните – възможността за изграждане на модели, които с доста високо ниво на точност успяват да предскажат бъдещи събития и на база статистически данни дори да „предложат“ ефикасни решения. Ето това именно, по мое мнение, е следващото поколение (ниво) на BI, когато ще бъде по-редно да говорим за Business Modelling.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов