Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ мениджмънт
бр. 11, 2005

CMMI: Пътна карта към успеха

от , 08 декември 2005 0 6363 прочитания,
Страница 1 от 3

Работният процес е ключовия елемент за постигане на по-добри резултати, а процесите в организацията са такива каквито ги направим - те могат да бъдат прости за малката организация и сложни за голямата. Добрата система от процеси помага за предотвратяване на проблемите преди да възникнат и за трупане на знания в организацията

Кирил Караатанасов -Технически Директор, Тинео ИТ Лабс АД

Наскоро колега със 7 годишен стаж в различни ИТ фирми в България заяви, че проектът, по който работи, е първия в неговия опит без никакви проблеми за 6 месеца и закъснение от само 2 дни спрямо оптимистичния план. Разликата между този проект и множеството пропадащи и изоставащи с месеци проекти, не е нито в нова технология, нито в уникални технически умения на програмистите, тя се крие единствено в прилагането на прости управленски подходи –ясна спецификация потвърдена от клиента, контрол върху промените в изискванията и плана, редовни отчети и др.
До подобен извод достигат и специалистите от SEI (Институт по софтуерно инженерство) към университета Carnegie Mellon в САЩ. За успеха на всеки проект има три основни фактора хора, технологии и процеси. Хората с техните умения и технологиите имат ограничени възможности за подобряване в рамките на една организация или проект. Така работният процес е ключовия елемент за постигане на по-добри резултати.

В контекста на българските ИТ организации,
които трябва да се справят с бремето на остаряла образователна система и липса на организационна култура, работните процеси играят още по-важна роля. Печално известни са примерите на Британски бизнесмени, които отказват да работят с български специалисти, защото не могат да получат ясни и точни отчети за дейността на своите хора. За съжаление сред хората и организациите битуват множество погрешни схващания и заблуди. Някои от най-разпространените заблуди са:
На нас не ни трябва процес защото имаме много добри хора, използваме супер добра технология или имаме опитни мениджъри;
Процесите пречат на креативността, намаляват гъвкавостта, създават бюрократични спънки. Те са необходими само в огромни организации и проекти, струват ужасяващо много.
Истината е, че процесите в организацията са такива каквито ги направим - те могат да бъдат прости за малката организация и сложни за голямата. Установените процеси спестяват време на специалистите и им оставят повече време за полезен труд. Добрата система от процеси помага за предотвратяване на проблемите преди да възникнат и за трупане на знания в организацията, на база на опита. Допълнителни ефекти са възможността за по-бързо навлизане на нови хора, по-малко дефекти, по-голяма удовлетвореност както на клиентите така и на служителите.

Развитието на модели за подобряване на процесите
в ИТ организации, набира скорост през 80-те години на миналия век. През 1986 година SEI съвместно с Mitre Corporation започва да събира информация за успешните похвати при управление на софтуерни проекти. Тези усилия създават през 1991 първата версия на SWCMM, модел за оценка и подобряване на процесите в софтуерната индустрия. През 1993 използвайки коментари от над 200 специалиста излиза версия 1.1 на CMM, а през декември 1994 излиза и модел за управление на процесите използвани за разработка на цели системи включващи софтуер и хардуер. През последващите години се развиват модели за внедряване, използване на поддоставчици и т.н. Така в края на 90-те години става очевидна нуждата от консолидиране на множеството модели и стандарти в един. През 2001 се появява първата версия на CMMI - към момента водещия модел за подобряване и оценка на процесите в ИТ организациите.
CMMI организира най-добрите практики от индустрията в 25 области (Process Areas). Моделът предлага два алтернативни подхода към внедряването и оценката на организацията – стъпаловиден (staged) и с оценки по области (continuous). При стъпаловидния подход процесите на дадена организация се оценяват по скала от 1 до 5 (виж Схема 1). Тези нива дефинират един успешен път от липса на организация към ефективни и ефикасни процеси.
1 23

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов