Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини История

Невероятният живот на Майкъл Дел,

който циментира империята си с най-крупното придобиване в историята на ИТ индустрията

от Надя Кръстева, 10 септември 2016 0 2111 прочитания,

На 7-и септември, Майкъл Дел за пореден път опроверга скептиците и приключи най-крупната сделка по придобиване в технологичната индустрия – покупката на EMC за $67 млрд. 

Със своето състояние от около $20 млрд., Дел е един от най-богатите хора в света. 
Години наред, от времето, когато бе най-младият CEO на компания от класацията Fortune 500 до днес, Дел успява – дори и когато пътят към целта му е осеян с предизвикателства. Когато за първи път акциите на компанията му са пуснати на борсата, той е едва на 23 години, а скоро след това става милиардер. 
Дел живее луксозният и екстравагантен живот на успешен бизнесмен, изпълнен с частни самолети, имения, резиденции и т.н., но все пак, той не винаги е разполагал с всичко това. Ето каква е историята на неговия успех. 

 
Майкъл Дел е роден на 23 февруари 1965 г. в Хюстън, Тексас. Разказва се, че на 8-годишна възраст направил сериозен опит да завърши училище предсрочно (защото в живота има да се правят толкова много неща) и поканил у дома си представители на институция, провеждаща тестове. 

Майкъл Дел

На 12 години Майкъл осъществява успешно своя първи бизнес проект. Тъй като с голямо увлечение колекционирал стари пощенски марки, той се опитвал да изкара допълнителни пари за закупуването им като разнасял вода в китайски ресторант. В един момент Майкъл осъзнал, че търговията с марки дава възможност за печалба и решил сам да се заеме с нея, но основният му мотив бил да избегне посредниците. Майкъл убедил няколко други колекционери да му поверят своите марки и публикувал реклама, със заглавие “Марките на Дел” в списание Linn's Stamp Journal. Лично напечатал каталог от 12 страници и го разпространил. В резултат, той спечелил $2000 и още на тази ранна възраст осъзнал ползата от това да се работи без посредници, както и това, че когато имаш добра идея, усилията си струват.  
Още от малък Майкъл Дел бил запален по техниката – на 15 години (с парите от търговията с марки) той си купил един от първите компютри на Apple и го разглобил за да види дали може да го сглоби. 
На 16 години, през лятната ваканция, Майкъл постъпил на работа в издателството на вестник The Houston Post. Продавал абонаменти, а възнаграждението му било на базата на комисионна. В тази работа той получил доста добра представа за силата, която се крие в правилното сегментиране на пазара. От издателството му дали списък на всички нови собственици на телефони, получен от телефонната компания, и му предложили да звъни на всички наред. Майкъл решил, че този начин на работа е неефективен, а и анализирайки това което му казват потенциалните абонати, скоро забелязал някои закономерности. Две категории хора почти винаги се абонирали за вестника – младоженците и новозаселилите се в града. Майкъл наел двама свои съученици, за да му помагат в търсенето на такива хора. Също така той изпращал лични писма до хората от двете групи с висок потенциал като бъдещи абонати. В резултат, Майкъл спечелил $18 хил. Това му дало възможност, когато завършил гимназия да замине за Тексаския университет в Остин с чисто ново BMW, купено със собствените му пари. 

 
Въпреки, че се интересувал от компютри, в Тексаския университет Дел се записал в подготвителния курс за студенти по медицина (вероятно му е повлияло това, че баща му е бил зъботехник). В университета, 18-годишния Дел посвещава цялото си свободно време на сглобяването и продаването на PC-та. Още през първия месец финансовите резултати от този бизнес са отлични. Майкъл казва на баща си, че иска да се конкурира с IBM. 

 
На 19 години (1984 г.) Майкъл основава фирмата PC's Limited с начален капитал $1000 и напуска университета, за да се посвети изцяло на новото си предприятие. През 1987 г. компанията получава името  Dell Computer Corporation. 

Майкъл Дел

Както и преди, Дел продължава да разчита на директния маркетинг. Той продава компютри, усъвършенствайки стандартните конфигурации с “екстри”, които се харесват на потребителите. Философията, която следва е: “Продай на потребителя не това, което имаш на склад, а това, което му е нужно, и по-евтино от другите”. 
Същевременно Дел в голяма степен променя понятието “склад”, като го измества от ключова на третостепенна позиция в производствения процес. При постъпване на поръчка той търси необходимите части за всяка конкретна машина. Подходът явно е правилен, след като още през първия месец от съществуването си компанията реализира продажби за $180 хил., а през втория – за $265 хил. 

 
Никой от “големите” в компютърния бизнес не обръща внимание на революционните методи, които прилага самоукия предприемач. Междувременно, след година Dell продава по хиляда PC-та на месец, постоянно наема нови сътрудници, но компонентите продължават да се поръчват когато са необходими. Печалбите постоянно нарастват. Така на американския пазар се появява нов модел за ефективна организация на производство.  
Но успехът не се свежда само до оптимизацията на склада и по-ниските цени. Тогава Dell Computer е малка компания и за да се конкурира с “големите” в бизнеса, тя трябва да бъде “обичана” от потребителите. Дел взема специални мерки за това. Първо, за разлика от другите производители на PC-та, той дава на клиентите си гаранция за връщане на парите. Второ, той разбира, че компютърът не е лукс, а “средство за придвижване”, затова, в случай на неизправност клиентите на Дел имат гарантиран сервиз в рамките на следващия ден. По-късно, Майкъл Дел внедрява и денонощен безплатен телефон за потребителите, за да могат те да се свързват директно с компютърни специалисти – според Дел 90% от “проблемите” се решават с 5-минутна консултация със знаещ човек. 
На трето място, постоянният контакт по телефона с потребителите не позволява на Dell Computer да се откъсне от желанията им. 

“Моите конкуренти разработваха продукти, а после казваха на потребителите какво им трябва, вместо първо да разберат, какво е нужно и после да го произвеждат”, казва Майкъл Дел след години, когато Dell Computer е на трето място в класацията на най-крупните PC производители (след IВМ и Compaq).
В деня, когато Майкъл Дел би завършил висшето си образование, ако бе останал в университета, продажбите на неговата компания са на стойност $70 млн. годишно. Дел престава да търгува с компютри на други производители и започва да развива собствен бранд. 

 
През 1988 г. става факт първото публично предлагане на акциите на компанията. Така са привлечени инвестиции на стойност $30 млн. Майкъл Дел печели от сделката около $18 млн. 
Пак през 1988-а, на случайна среща Майкъл Дел се запознава със Сюзън Либерман – млада дизайнерка на модни облекла от Далас. През октомври 1989 г. Майкъл и Сюзън вече са женени. 
“Повечето мъже, с които бях излизала все ми говореха за себе си и се опитваха да ме впечатлят. Майкъл бе най-милият човек, който бях срещала”, разказва след години Сюзън в интервю за Texas Monthly. 
Майкъл и Сюзън Дел остават неразделни през годините и имат 4 деца: Кира, Алекса, Закари и Джулиет. 
Сюзън е известна и харесвана личност в обществото на Остин. Нейните модни облекла също се радват на внимание. През  2001 г. тя създаде няколко бални рокли за Джена и Барбара Буш. 

 
Майкъл и Сюзън - преди и сега

Майкъл Дел

Майкъл Дел




През 1992 г., 27-годишният CEO на Dell Computer е най-младият човек, който някога е ръководил компания от класацията Fortune 500. 

Майкъл Дел

Разбира се, не липсват и предизвикателства. Майкъл Дел се оказва изключително талантлив предприемач и бизнесът му расте толкова бързо, че в един момент скоростта става опасна – компанията, която няма здрави основи в лицето на опитни и висококвалифицирани мениджъри, изведнъж започва да се разпада от собствената си тежест. 
Цената на акциите, която от 23 цента през 1990 г. е достигнала $40 през 1992 г., след това започва да пада. Дел взема мерки. Първо, незабавно се насочва към продажби в магазините: “Нашата работа е да продаваме евтини и качествени компютри направо в ръцете на потребителите”, казва той. Второ, няколко изявени мениджъри от компании като Apple, Motorola и IBM са привлечени на работа в Dell Computer. Трето, след като осъществи необходимите преобразувания, Майкъл Дел заяви публично: “Ние възнамеряваме не просто да оцелеем. Ние възнамеряваме да процъфтяваме”. Очевидно, тези намерения са изпълнени. 

 
Междувременно …

Семейство Дел живее в дом, разположен на повече от 3000 кв.м. близо до Остин, който местните жители наричат “Замъка”, заради разположението му на хълм и строгите мерки за сигурност. Резиденцията разполага със закрит и открит басейн, тенис корт и прекрасен изглед към езерото Остин.  Майкъл Дел притежава и модерна къща в стил ранчо, разположена на 600 кв.м. на близките хълмове, където семейството държи арабските си коне. 

Майкъл Дел


Друг имот на Дел е 4-етажна къща в неокласически стил на Карибския остров Ангуила. 

Майкъл Дел


Семейството на Дел прекарва често ваканциите си в Raptor Residence – сграда с площ над 1500 кв.м. сред имение на 2 хектара тропически рай в милиардерския комплекс Kukio на Хаваите. Това имение се оценява на $73 млн. 

Майкъл Дел

 
Освен това Майкъл Дел толкова много харесва курортната зона около спящият вулкан Хуалалаи на Хаваите, че през 2006 г. я купи цялата – заедно с хотела, спортните съоръжения и т.н. (всичко с изключение на частните домове). В това предприятие Дел си поделя акциите с милиардера Роб Уолтън (собственик на Walmart). 

Майкъл Дел

 
През 1998 г. Майкъл Дел откри частна инвестиционна компания, наречена MSD Capital, за да управлява семейното богатство. Фирмата вече е осъществила най-разнообразни инвестиции в компании като including IHOP, Applebee's, Dollar Rent-a-Car, Domino's Pizza и т.н. 
Чрез MSD Capital, Майкъл Дел притежава най-различни недвижими имоти на Хаваите, в Мексико и в Калифорния.  
 

Страстта към автомобилите, също не е чужда на Майкъл Дел - колекцията му включва Porsche Boxster, Porsche Carrera GT (на снимката), Hummer H2 и др. 

Porsche

 
Дел притежава и частен самолет Boeing Dreamliner 787, който наистина му е необходим, особено когато той и Сюзън пътуват във връзка с благотворителните си инициативи. Фондацията Michael & Susan Dell е фокусирана върху проблемите на децата в неравностойно положение, както в САЩ така и по света. 
 
 
От 1999 г. досега, фондацията на Дел e дарила $1,23 млрд. на неправителствени организации в САЩ, Индия и Южна Африка. 

Майкъл Дел

 
През 2004 г., Майкъл Дел се оттегли от непосредственото ръководство на своята компания, като си запази ролята на председател на нейния борд. Но през 2007-а, когато дялът на Dell на PC пазара намаляваше, той отново пое поста CEO. Тъй като пазарът на персонални компютри като цяло продължи да се свива, Дел се насочи към по-перспективни нови пазари, чрез нови продукти и придобивайки други компании. 
През 2013 г. Дел спечели дългата и на моменти доста грозна битка за превръщането на Dell отново в частна компания, побеждавайки известният инвеститор-активист Карл Айкан, който искаше да спре сделката и да замени борда на директорите на Dell. 
Две години след като спечели тази битка, Дел обяви планове да купи EMC за $67 млрд.  – това е най-крупната сума за придобиване на ИТ компания в историята. Финансирането на тази сделка бе доста сложно и първоначално много анализатори бяха настроени скептично, като считаха, че придобиването няма да се осъществи. За това се изтъкваха, какви ли не причини - от данъчни усложнения, до отпор от страна на инвеститорите на VMware, която в голяма степен е собственост на EMC. 
В крайна сметка, Майкъл Дел успя. Със закупуването на EMC той просто катапултира своята компания в много по-голяма. Сега той е лидер на най-голямата частна ИТ компания. 
Новата компания, преименувана на Dell Technologies има приходи на стойност $74 млрд., 140 хил. служители, 40 хил. специалисти по продажбите, 25 производствени предприятия, 17 глобални центъра за развойна дейност и дялове в 2 публични компании - VMware и SecureWorks. 

Майкъл Дел

 
“В този бизнес правилото е ‘промяна или смърт’. Всички индустрии стават технологични индустрии. А ние имаме мощна компания, която даде възможност за това на всички по в целия свят”, заяви усмихнат Майкъл Дел в интервю за CNBC, след финализирането на сделката. 

 

Четете още в раздела "История & личности" на сайта www.cio.bg

Андрю Гроув – мозъкът на Intel

Реймънд Томлинсън - изобретателят на електронната поща

Марвин Мински и началото на изкуствения интелект

Чарлз Таунс - началото на идеята за лазера

Дъглас Енгелбарт – изобретателят на компютърната мишка

Кенет Олсен и историята на Digital Equipment Corp.

Холерит, Уотсън & Уотсън - историята на IBM

Стив Джобс и историята на Apple

и много други

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Невероятният живот на Майкъл Дел,"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов