Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 8, 2016

Широкоформатният печат – преносим, гъвкав, осезаем

Характеристиките, посочвани от производителите и доставчиците в техническата документация на устройствата са само “видимата част на айсберга”. За да не допуснете грешка при избора на широкоформатен принтер, трябва да обърнете внимание на редица фактори

от , 13 септември 2016 0 496 прочитания,

Глобалният пазар на широкоформатни принтери отбелязва ръст. Очаква се приходите в него през 2022 г. да достигнат $7,2 млрд., като търсенето на нови устройства и услуги ще бъде стимулирано от нарастващите потребности на потребителите за по-бързо изпълнение на техните печатни задачи и огромно разнообразие от технологични нововъведения, предоставящи атрактивни възможности, отбелязва доклад на Global Industry Analysts Inc.



Въпреки решителното настъпление на електронните медии, широкоформатният печат си остава необходим и актуален, заради способността си да предостави на всеки бранд преносима, гъвкава, осезаема и независима от технологиите медия за ангажиране на клиентите и за взаимодействие с тях, по начин който е непостижим в дигитална среда. Широкоформатният печат е мощно средство за маркетингова комуникация и представяне на продукти и неслучайно огромните печатни произведения са навсякъде около нас - на конференции, събития, търговски изложения художествени експозиции и т.н.

Всъщност конвергенцията на широкоформатния печат и дигиталните медии е още един ключов двигател за ръста на този пазарен сегмент - през последните години доставчиците на печатни услуги изобретяват най-разнообразни подходи за да оползотворят технологичните иновации и да намерят нови начини, с които печатните медии да допълнят дигиталните, отговаряйки на потребителите от различни индустрии - реклама, развлечения, управление на събития, търговия, здравеопазване, образования, хотелиерство и много други. Но може би най-лоялните потребители на устройства и услуги за широкоформатен печат си остават специалистите ползващи в своята работа CAD/CAM и ГИС системи, защото дори ако се намерят още по-ефективни подходи за разпространение на рекламни послания в дигитален формат, да се разглеждат на монитор географски карти и чертежи, широки по няколко метра ще си остане все така изключително неудобно.

Сферите на приложение

Широкоформатният печат е процес на нанасяне на изображения на разнообразни носители - банерни тъкани, самозалепващи се ленти, винилови мрежи пропускащи до 70% от светлината (PVC mesh-net) и т.н. Областите на приложение на този тип печат са много – банери, плакати, билбордове, чертежи. Всъщност всичко може да се украси с голяма картина – от дъска за скейтборд до голяма сграда или дори стадион. Ето един пример от сферата на рекордите: най-големият рекламен плакат в света с размер 145 x 24 метра бе окачен в Барселона за целите на рекламна кампания на автомобилите Ford.

Скоростта и съответно обемът широкоформатен печат, който може да се реализира за единица време варира в зависимост от използваното оборудване. Принтер от среден клас е способен да нанася десетки квадратни метри изображение в час, а моделите от най-висок клас са способни да печатат над 5000 квадратни метри в час.

Тенденции

Очевидна тенденция в пазара на устройствата за широкоформатен печат през последните години са високите темпове на развитие на нови технологии и внедряването има в серийни модели. Това се дължи на няколко причини.

На първо място, изискванията към качеството на отпечатваните изображения нарастват буквално всеки ден. Това се отнася както до разделителната способност, така и до богатството на цветовия обхват и точността на предаването на цветовете. Тази тенденция е породена от факта, че все повече от широкоформатните разпечатки са предназначени за използване в помещения. В сравнение с изображенията използвани за външна реклама, тези печатни материали имат относително по-малки размери, но се наблюдават от по-близко разстояние и естествено, изискванията за качеството на такива изображения се повишават. Освен това, именно в този сегмент са концентрирани най-взискателни към качеството на рекламата клиенти като например производителите на алкохол, цигари, козметика, SPA салони и други, за които красивата картина с точно предаване на цветовете е изключително важен фактор.

Като следствие от тази тенденция, през последните години устройствата, базирани на солвентни мастила, постепенно се заменят от по-универсално оборудване, печатащо с UV и екосолвентни мастила и позволяващо директен печат върху разнообразни материали: PVC плоскости, пенокартони, плексиглас, текстил, хартия, дърво, стъкло, алуминий и др.

Като цяло, пазарът на широкоформатните принтери се променя под влиянието на търсенето и новите технологии. По данни на IDC през последната година продажбите на монохромни принтери и принтери, базирани на водни мастила отбелязват спад, докато в сегментите на устройства базирани на екосолвентни, латексни и и UV мастила, както и в сегмента на цветните лазерни принтери се наблюдава ръст.

Освен усъвършенстването на мастилата, ясно изразена тенденция в пазара на широкоформатен печат е разпространението на нови по-екологични материали (например полиетилен), които в перспектива могат да изместят традиционно използваните PVC материали.

Преходът към цветен печат сред потребителите на технически приложения и необходимостта от ускоряване на оборотите в типографския бизнес също променят пазара. Търсенето на широкоформатни принтери от нисък клас намалява, заради прехода на потребителите към цифров обмен на документи, отбелязват анализаторите от IDC.

Същевременно през последните години сред производителите на широкоформатно печатно оборудване се наблюдава тенденция към разширяване на портфолиото от модели чрез пускане на нискобюджетни модификации на съществуващи устройства. По този начин технологии от висок клас стават достъпни и за по-малките компании.

В търсене на оптималния широкоформатен принтер

Ключови показатели, по които се оценяват и сравняват устройствата за широкоформатен печат са качеството на получаваните с тяхна помощ изображения, производителността и надеждността им. При това е желателно, цената на избрания модел да бъде в рамките на заделения за покупката бюджет. В същото време характеристиките, посочвани от производителите и доставчиците на оборудване в техническата документация на устройствата са само “видимата част на айсберга”. За да не допуснете грешка при избора на широкоформатен принтер, трябва да обърнете внимание на редица фактори.

Така например, трябва да имате предвид, че качеството на печата и резолюцията не са едно и също нещо. Традиционно се счита, че колкото по висока е разделителната способност на принтера, измервана в dpi (точки на инч), толкова по-качествени са отпечатваните изображения. Тази величина може да е 1000 dpi, 1200 dpi или 1440 dpi и т.н. и на теория това означава, че принтерът е способен да възпроизведе на даден материал хоризонтална линия с дължина 2,54 см с указания брой капки мастило. Очевидно, при печат на широкоформатни изображения е важно оборудването да осигурява не само приемлива точност на позиционирането на капките мастило в ширина, но и във височина на носителя. Затова някои производители, описвайки в документацията резолюцията на своите принтери, използват две величини (например 720 х 540 dpi). Но дори и в този случай, не е препоръчително да се съди за реалното качество на печата, само по посочената характеристика.

През последните години разработчиците на оборудване за струен печат често посочват и друг важен параметър, от който зависи качеството на печат – размерът на капката мастило. На теория, колкото по-малка е капката, толкова по-ясно ще бъдат възпроизведени дребните детайли на изходното изображение и толкова по-еднородна, по-малко зърниста и по-фотореалистична ще бъде картината при разглеждане в близък план.

Струва си да отбележим, че в последно време все повече производители на широкоформатни принтери развиват технологии за печат с променлив обем на капката (т.нар. grayscale). В зависимост от типа на печатащата глава и настройките на широкоформатния принтер, оборудването поддържащо такава технология може да печата с капки в два, три или девет динамично променяни размери. Благодарение на това един и същ принтер може да изпълнява както бърз печат на външна реклама, така и интериорна графика с безкомпромисно точност на детайлите.

Специално внимание следва да бъде отделено и на разширената цветова конфигурация на печат, която повишава допълнително визуално възприеманото качество на картината. Традиционно в цифровия струен печат се използват мастила от палитрата CMYK. За повечето задачи свързани с отпечатване на външна реклама и изложбена графика такава цветова конфигурация е достатъчна. Но при печат на пълноцветни рекламни плакати, които се разполагат например в търговски зали и бутици, за предпочитане е да се ползва разширена конфигурация на цветовете - например CMYKLcLm или CMYKLcLmLyLk. Допълнителните светли (т.нар. light) мастила позволяват да се добави реалистично възпроизвеждане на цветовете на човешката кожа, да се сведе до минимум зърнеността на изображението, да се осигури плавност на прехода между полутонове. Най-близко до фотореалистичното качество на печат осигурява широкоформатен принтер, печатащ най-малко в 6-цветна цветова конфигурация (CMYKLcLm) и с капки в променлив размер.

И все, пак разгледаните характеристики на оборудването за широкоформатен печат ви дават възможност да съдите за реалното качество на картините, отпечатвани с един или друг модел само на теория. Всъщност на резултата влияят не само плътността на разполагане на капките мастило, техният размер и цветовата конфигурация, но и вградения софтуер, преобразуващ данните, получени от изходния файл в набор от команди за печатната глава, особеностите на мастилата и тяхната съвместимост с избраните материали за печат и т.н. Как да изберем технологично решение, в което всички важни елементи за нашия производствен процес се съчетават за постигане на желания резултат.

Най-правилният подход е лично да оцените качеството на печат на принтерите с най-привлекателни характеристики. За целта посетете демонстрационната зала на доставчика, предлагащ интересуващия ви модел. За предпочитане е да разпечатите на този принтер подготвен от вас файл с изображение, което в голяма степен е сходно на типичните изображения, които планирате да отпечатвате.

Практиката сочи, че за крайните потребители на широкоформатната графика е важен визуалният резултат, а не нюансите на технологиите, с които е постигнат. Така че ако отпечатаното изображение съответства на вашите очаквания, имате основание да включите принтера, с който то е създадено в списъка на вашите покупки.

ЕТИКЕТИ:
CAD/CAM

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Широкоформатният печат – преносим, гъвкав, осезаем"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов