Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти

Аналитичните решения от ново поколение – отворени и самообучаващи се

На конференцията „Analytics Experience 2016" в Рим, компанията представи за първи път в Европа новите услуги SAS Visual Investigator и SAS Visual Data Mining & Machine Learning, които са част от аналитичната платформа Viya

от Надя Кръстева, 11 ноември 2016 1 4971 прочитания,

Ръстът, който се наблюдава в пазара на средствата за бизнес анализи е напълно закономерен и ще продължава, благодарение на все по-широкото използване на тези технологии от нови групи потребители и все по-интензивното натрупване на данни, които трябва да бъдат анализирани. Използването на аналитични инструменти става жизнено важно за компаниите от всички индустрии, а същевременно за да прилагат ефективно такива информационни решения, компаниите трябва да обърнат специално внимание на развитието на своята аналитична култура. Накратко, това бяха основните изводи от конференцията „Analytics Experience 2016", която бе проведена в Рим в периода 7-9 ноември. 

 
Трите дни на форума, организиран от водещият производител на софтуер за управление на данните и Business Inteligence решения - SAS, бяха изпълнени с интересни анонси демонстрации и информативни презентации, очертаващи както визията на SAS за развитието на нейното продуктово портфолио, така и актуалните тенденции в света на аналитичните решения. 

 
Визията 
Според Ранди Гард (Randy Guard), изпълнителен вицепрезидент и главен директор по маркетинга на SAS, основната цел, която компанията си поставя е да осигури на потребителите „технологична среда, която да е високопроизводителна, адаптируема и полезна в дългосрочен план”. Ключовите предимства, предоставяни от аналитичните платформи от ново поколение, според него са „скорост, подвижност и стойност” (speed, agility and value).

Randy Guard, SAS

Ранди Гард, изпълнителен вицепрезидент и главен директор по маркетинга на SAS

„Въпросът не е в това да събираме данни, а в това да ги използваме за да решаваме проблеми бързо, с помощта на адекватни решения”, каза Ранди Гард. 

 
Важна стъпка към постигането на тази цел е новата платформа SAS Viya, която осигурява на потребителите възможността да използват аналитични инструменти като услуги.

 
Според Оливър Шанбенбергер (Oliver Schabenberger), изпълнителен вицепрезидент и CTO на компанията, SAS Viya е създадена и се развива с отчитане на породените от облачния модел промени в технологичната среда, както и на „следващите големи теми” в света на ИТ - изкуствен интелект и машинно обучение”. 
„Платформата SAS Viya е отворена, унифицирана, мощна и приложима в облака (open, unified, cloud-ready)”, обобщи главният технологичен директор на SAS. 

 

Oliver Schabenberger, SAS

Оливър Шанбенбергер (вляво), изпълнителен вицепрезидент и CTO на SAS 

По отношение на изброените характеристики Оливър Шанбенбергер поясни, че платформата може да взаимодейства както с аналитични приложения на SAS, така и с приложения създадени от трети страни благодарение на разработените отворени интерфейси (API) за Python, Lua, Java и REST. Viya може да работи в облачни и в хибридни конфигурации, осигурявайки централно място за достъп до данните и унифицираната им обработка в целия им жизнен цикъл. 

 
Анализи с изкуствен интелект 
На конференцията„Analytics Experience 2016" в Рим, за първи път в Европа бяха представени анонсираните през септември нови аналитични услуги на платформата SAS Viya - SAS Visual Data Mining and Machine Learning и SAS Visual Investigator. 

 
Според представителите на SAS, Visual Data Mining and Machine Learning комбинира модерни методи за статистически анализи, data mining и машинно обучение в единна скалируема среда за in-memory обработка на данните. Този продукт дава възможност да бъдат решавани нерешими до скоро задачи - например машинно обучение за разпознаване на лица в система за сигурност, за разпознаване на глас в система за обслужване на клиенти или анализи, извеждащи по-точни препоръки за продукти в система за е-търговия. 

 
Втората нова услуга в платформата SAS Viya - SAS Visual Investigatorпредоставя средства за откриване на скрити връзки в данните. С помощта на Visual Investigator анализаторите могат лесно да намерят причините за събития, които са трудно обясними. 
По повод на новите разработки на SAS, Оливър Шанбенбергер отбеляза, че компанията развива както класически (model driven) алгоритми, така и модерни (data driven) алгоритми, базирани на машинно обучение. 

 
Отворени аналитични решения 
„Open” е характеристика, която присъства в описанията на всеки продукт в портфолиото на SAS. В дните на конференцията Карл Фарел (Carl Farrell), изпълнителен вицепрезидент и главен директор по приходите на SAS, сподели в Twitter канала с хаштаг #AnalyticsX статия, която пояснява каква е дефиницията на компанията за това понятие. 
„Това един софтуер да бъде ‘отворен’ означава да бъде достъпен. Отключен. Готов да работи с всеки, потребител. Това, което ние в SAS правим е да бъдем отворени: за всеки аналитичен проблем; за всички потребители; за решения от всеки мащаб и всяка ИТ среда”, пише в статията на Карл Фарел

Carl Farrell, SAS

Карл Фарел (вляво), изпълнителен вицепрезидент и главен директор по приходите на SAS


Въпреки, че според тази дефиниция, „отвореният” софтуер е доста по-широко понятие отсофтуера “open source”, едно много убедително потвърждение за решимостта на SAS да предоставя отворени аналитични решения бе участието на изпълнителния директор на Linux Foundation Джим Землин (Jim Zemlin) в уводната сесия на конференцията. 
С лаконично изложение в стил "факти и цифри”, Землин представи своите aргументи в полза на тезата за значимостта на отворените технологични среди и “open source” продуктите. 
Според изпълнителния директор на Linux Foundation, Linux е най-масово възприетия софтуер, работещ в най-широк диапазон - от малки IoT устройства, до сървъри от най-висок клас. Популярността на този “open source” проект е забележителна, но още по-впечатляваща е скоростта, с който той се развива. „Всеки ден се добавят средно10800 реда код, 5300 реда код се отстраняват, а 1800 се модифицират. Това се случва 365 дни в годината. Linux се променя 7-8 пъти за един час. Няма друг софтуерен проект, който да се конкурира с Linux по широта, дълбочина, скорост на развитие и възприемане от потребителите”, каза Землин.

Jim Zemlin, Linux Foundation

Джим Землин, изпълнителeн директор на Linux Foundation  

Отвореният код обаче е много повече от Linux. Linux Foundation работи по много други проекти, включително Let’s Encrypt (софтуер за сертификати за сигурност), Open vSwitch (за управление на софтуерно дефинирани мрежи, SDN), Cloud Foundry (платформа като услуга, която ускорява изграждането, тестването и разгръщането на приложения), Hyperledger Project (блокчейн технологии) и много други. 
„Отвореният код е тук за да остане. Това е новата норма за софтуерни разработки. Всички ние заедно сме по-умни отколкото който и да е от нас. Днес не можете да направите нищо, изграждайки целия софтуер от който се нуждаете сами. Днес повечето програмен код за който и да е съвременен софтуерен продукт или услуга е open source. Ето защо отвореният код е толкова важен”, обобщи Джим Землин. 
Директорът на Linux Foundation прогнозира, че организациите, които не обръщат внимание на отворения код, с голяма вероятност ще претърпят провал. 
„Готови ли сте за свят, в който доминира отворения код? Как разработвате стратегия за използване на код, който не сте писали? Как привличате програмисти, които имат опит в open source проекти?”, това са въпроси, които според Джим Землин заслужават сериозно внимание. 
„Научете се да управлявате развойната дейност (R&D) осъществявана, извън компанията. Кой продукт ще бъде успешен? Кои компании го подкрепят? Какви са правилата за вашите програмисти - каква част от кода ще предоставят и каква ще остане собственост на вашата компания? Подгответе се за всичко това сега”, препоръча Землин. 

 
Аналитичната култура 
Изграждането на аналитична култура в организацията като необходимо условие за успеха на аналитичните проекти бе тема, която бе разисквана многократно и в различен контекст в хода на конференцията. 
„Изграждането на аналитична култура в организацията изисква управление на промените. Това е дълго пътуване. Аналитичните проекти имат много аспекти, свързани с хора, процеси, софтуер и хардуер. Но в крайна сметка всичко се свежда до хората”, коментира Фриц Леман (Fritz Lehman), изпълнителен вицепрезидент и главен директор по работата с клиенти в SAS, в уводната сесия на конференцията. 

Fritz Lehman, SAS

Фриц Леман (вляво), изпълнителен вицепрезидент и главен директор по работата с клиенти в SAS

Това мнение споделя и Адел Суитуод (Adele Sweetwood), старши вицепрезидент на SAS и ръководител на глобалния маркетинг на компанията. 
Маркетингът е една от сферите, в които ползите от приложението на аналитичните инструменти са най-очевидни. Но използването на анализи за целите на маркетинга изисква промени както в структурата на маркетинг отдела, така и в квалификацията, ролите и отговорностите на служителите в него, а също и в стила на ръководство. Своя опит в реализацията на тези промени Адел Суитуод е обобщила в книга, издадена наскоро от Harvard Business Review под заглавието „The Analytical Marketer”.  
 

Adele Sweetwood, SAS

Адел Суитуод, старши вицепрезидент на SAS и ръководител на глобалния маркетинг на компанията

В среща с медиите по време на конференцията, Суитуод отбеляза, че особено внимание заслужава темата за кадрите в маркетинг отделите на бъдещето. “След 10 години ще са необходими маркетинг специалисти с напълно различни умения. Трябва да сме в крак с иновациите и да провеждаме постоянни обучения в области, в които днешните специалистите по маркетинг обикновено нямат познания – например използване на средства за визуализация на данни”, казва тя. 
За аналитичните проекти са необходими различни специалисти, а напоследък много компании развиват своите системи за бизнес анализи и е налице недостиг на квалифицирани кадри. И все пак, според Фриц Леман е важно да се изясни, какви хора трябва да се наемат за анализатори. „Компаниите търсят специалисти с определени познания по аналитични методи и програмиране. Всъщност това не е най-важното. Така или иначе, след 5 години познанията, които търсите ще бъдат различни. Затова наемайте преди всичко хора с вродено любопитство, които искат да откриват. Бързо ще научите тези хора на всичко необходимо. А после вашата задача е да поддържате интереса им към бизнеса на вашата компания и неговия ръст”, каза Леман. 

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов