Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 11, 2016

Облачни бизнес анализи – реалност и перспективи

Оползотворяването на потенциала на BI технологиите зависи от успешното им адаптиране към условията в епохата на облачните изчисления

от , 28 ноември 2016 0 2777 прочитания,

Вече е трудно да намерим пример за индустрия, в която да не се чувства влиянието на облачните технологии, или по-точно казaно, няма индустрия, за която да не се предлагат облачни услуги. Всеки бизнес – от продажбата на цветя до самолетостроенето – може да се възползва от универсални или предлагани специално за него cloud решения.

Една от областите, за която много експерти предричат активна облачна трансформация, са бизнес анализите (Business Intelligence, BI). В същото време други анализатори отбелязват, че преходът на BI към облака вече закъснява и според тях това е повод за тревога, тъй като „именно облачният модел дава възможност на бизнеса да расте по-бързо”.

BI пазарът

Самият пазар на решения за бизнес анализи си остава все така интересен и динамичен, както през последните 10 години, въпреки че междувременно се появиха много други авангардни технологични направления. Според IDC глобалният обем на BI пазара през 2016 г. ще достигне $50,7 млрд., отбелязвайки ръст, не по-малък от 10%. Несъмнено това е изключително бърз темп на развитие за пазар, който има над 15-годишна история. Но това не е всичко. Още по-впечатляващо е, че BI пазарът има огромен потенциал, който според анализаторите ще му позволи да достигне $150 млрд. към 2020 година. Едно от условията за оползотворяването на този потенциал обаче е успешното адаптиране към реалността в епохата на облачните изчисления.

Предизвикателства

За да оцеляват в настоящата икономическа ситуация, компаниите трябва да обработват огромно количество данни и да внедряват в движение резултатите от техния анализ в своите бизнес процеси. За да става това наистина бързо, инструментите и платфoрмата за бизнес анализи трябва да са готови за облачната икономика.

Типичен пример за такава платформа е услугата Netflix – нейната клиентска част работи в публичен облак, а аналитичната платформа събира данни за предпочитанията на потребителите и им предлага най-подходящите за тях филми и сериали. Ето това са облачни анализи, работещи за потребителите и създаващи допълнителна ценност на услугата.

Но въпреки този и други примери, които доказват, че облачният модел може да създава допълнителна стойност и да съдейства за ръста на бизнеса, все още масово не се разбира разликата между готовност за облака и внедряване на облачни решения. Когато е внедренo облачно BI решение, лесно може да се извлича аналитична и фактическа ценност от огромно количество разнородни данни – файлове в Dropbox, съобщения в Twitter, RSS фийдове, документи, коментари във Facebook и т.н. Това е само един пример за данните, които можете да обработвате в реално време, получавайки полезна информация за своя бизнес.

Въпреки откроените предимства на облачния модел обаче все още доминиращ е друг подход. Потребителите на BI решения казват, че са готови за преход към облака, но масово внедряване на облачни BI решения като следствие от тази готовност не се наблюдава. Всъщност доминиращият подход е не внедряване, а банален пренос на съществуващите стари BI системи в облачен хостинг. По този начин, без на практика да променя нищо, аналитичният отдел може да си даде вид, че всички анализи на компанията са вече в облака, но фактически така не се създава никаква допълнителна стойност.

Явлението "cloud-washing”

"Cloud-washing” е ситуацията, в която доставчик се опитва да ребрандира свои стари продукти и услуги, свързвайки ги подвеждащо с модерната (към момента) дума cloud. Но когато не доставчиците, а аналитичните отдели в компаниите се занимават с cloud-washing, тяхната цел не е да заблудят работодателите си. Просто все още някои потребители на BI решения не са достатъчно осведомени и не разбират напълно истинското предназначение на облачните платформи за бизнес анализи. Освен това да се пренесе съществуващо решение в облачна платформа е значително по-просто и по-евтино, отколкото да се наеме нов удобен инструмент за облачни бизнес анализи. Както казва облачният гуру Дейвид Линтикум (David Linthicum), облачните технологии масово и неправилно се възприемат като възможност да прехвърлим в облака каквото си искаме. Заради това бизнесът губи добавена стойност, а клиентите не получават цялата възможна ценност.

Хоризонтите, разкривани от cloud BI

Вече посочихме ценността и ускоряването на бизнеса като основни следствия от внедряването на облачни решения. Но за какво конкретно са необходими облачните технологии в бизнес анализите? На първо място, за да активизират аналитичните дейности на всички бизнес звена и да мултиплицират резултатите от тях.

Статистиката сочи, че само 24% от сътрудниците на компании, внедрили BI решения, ползват в своята оперативна дейност „прозрения” (insights), получени чрез анализ на данните. Според много експерти с помощта на облачните технологии този показател може значително да се увеличи. За да разберем как би могло да стане това, трябва да познаваме начина, по който се провеждат бизнес анализите в повечето компании. Например обикновено данните получава отделът по финансово планиране и анализи. За да ги използва този отдел, зависи от ИТ подразделението. Информацията се обработва от анализаторите и се използва в рамките на същия този отдел за финансово планиране, без да излиза от неговите граници в повечето случаи.

По този начин например сътрудниците на компанията, които работят непосредствено с клиенти, не получават резултати от анализите. Това означава, че те не могат да си направят правилни изводи за това, как биха могли да подобрят своята дейност.

На този фон е напълно обяснима печалната стойност „24%”, която бихме искали да повишим. За щастие това е възможно с помощта на облачните технологии.

В заключение

Внедряването на облачна платформа за бизнес анализ прави достъпни резултатите от обработката и анализа на данните. Така например кол центърът може да получи данни за това, как клиентите реагират на поредната оферта за продажби в реално време. Отчитайки тези данни, специалистите могат да усъвършенстват предложенията, а добре възприеманите оферти могат да донесат на компанията съществени печалби. При такъв подход има смисъл през 2020 година да се похарчат $150 млрд. за облачни BI решения.

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Облачни бизнес анализи – реалност и перспективи"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов