Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ мениджмънт
бр. 4, 2017

Как да задържим добрите специалисти в компанията

от , 21 април 2017 1 820 прочитания,

Квалифицираните кадри често напускат, поради това че техните мениджъри не могат да преодолеят убеждението, че хората се интересуват само от пари

Редица проучвания показват, че повечето компании не използват правилна стратегия за задържане на персонала си. Особено сложна е ситуацията, когато става дума за ИТ кадрите. Според проучване на списание CIO България, проведено през септември 2016 г., липсата на ИТ кадри е съществен проблем за 68% от българските организации, като 56% от анкетираните посочват, че не разполагат с необходимия брой ИТ сътрудници, а 12% определят ситуацията като “критичен недостиг”.

В същото време, глобално проучване на агенция „Робърт Халф", в която са участвали 3000 мениджъри показва, че високото ниво на заплащане в компанията е фактор за задържане на кадрите само в краткосрочен план. Но ако компанията иска способните и служители да останат в нея дълги години, тя трябва да им предложи повече възможности за развитие и добра работна атмосфера.

Мотивиращите фактори

Най-общо мотивиращите фактори могат да бъдат разделени в две групи – финансови и нефинансови. В първата група попадат например парична премия, повишаване на заплатата предоставяне на дялово участие. Сред най-популярните нефинансови стимули са похвала от страна на прекия ръководител, внимание от страна на висшето ръководство, предоставяне на възможност на служителя да ръководи проект или работна група.

Според проучването на „Робърт Халф" значителна част от компаниите пренебрегват нефинансовите стимули:

  • 13% от респондентите заявяват, че мениджърите значително по-рядко хвалят своите подчинени;

  • 20% считат, че в компанията им има много малко възможности един служител да стане мениджър на проект

  • 26% се оплакват, че ръководството не обръща внимание на мотивацията и развитието на талантите.

Защо се пренебрегват нефинансови стимули

Според анализаторите, една от причините е, че мениджърите не могат да преодолеят дълбоко вкорененото убеждение, че хората се интересуват само от пари. Макар че самите ръководители, често се вдъхновяват от други стимули, в своите методи за мотивация те са свикнали да разчитат предимно на премии и бонуси.

Друга причина е и фактът, че нефинансовото стимулиране изисква от висшето ръководство повече време и усилия, които за повечето мениджъри се оказват невъзможни по различни причини – несигурност на средата, прекомерно натоварване и т.н.

Добрите практики

Според доклад на McKinsey, озаглавен "Motivating people: Getting beyond money", основните нефинансови стимули дават възможност на служителите да разберат върху какво се фокусира вниманието на мениджмънта в компанията. Мениджърите по човешките ресурси неизменно подчертават, че отношението на висшето ръководство играе важна роля за задържането на ключовите специалисти в компанията. Как се проявява това отношение? Например, изпълнителният директор на една голяма фармацевтична компания е сформирал няколко работни групи от талантливи мениджъри, като им е възложил да подготвят предложения за повишаване на ефективността на работата в различни направления.

"Срещите между ръководството и сътрудниците в тесен кръг са един от най-важните инструменти за мотивация. Те позволяват на хората да почустват, че в тези трудни времена, някой действително ги цени" коментира директорът на крупна компания от нефтопреработвателната индустрия.

Същевременно, според участниците в проучването, мащабните комуникационни мероприятия от типа на общи събрания и тийм-билдинг, са абсолютно неуместни като нефинансов мотиватор. Съвсем малко по-добър ефект от тях имат неплатените или частично платените отпуски, програмите за обучение или плаващото работно време - тези методи напоследък не се ползват с доверие.

Едва половината от анкетираните компании използват като стимул предоставянето на възможност за ръководство на проект. Всъщност това носи на компанията и други ползи, освен мотивиране на служителите - това е най-добрият начин за открояване на лидерски качества. Що се отнася до мотивирането, "ръководството на проект дава възможност на служителите да почустват, че са част от бъдещето на компанията", коментира финансовият директор на една известна компания, произвеждаща напитки.

 

В допълнение от агенцията „Робърт Халф" дават следните съвети за задържане на успешните служители:

• Признавайте успехите на подчинените си. Те заслужават уважение.

• Проявявайте уважение към тях. Техните мнения трябва да бъдат изслушани и взети предвид.

• Създайте положителна работна атмосфера. Отношението на служителите към работата е позитивно, ако те имат интересни задачи и мотивираща атмосфера.

• Насърчавайте ги и им давайте нови възможности за развитие. Хората са склонни да останат по-дълго на дадено работно място, ако имат конкретен план за кариера и обучение, финансирано от фирмата.

В заключение

Не разчитайте само на парите. Ако заплатата на служителят, които желае да напусне е на средното ниво за пазара или малко по-висока, то ако я повишите и не направите нищо друго – просто отлагате напускането.

Когато човек реши своите потребности от първа необходимост (може да осигури доход за себе си и семейството си), следващата му потребност е реализация. Ако не можете да осигурите на своя сътрудник чувството, че прави важни и необходими неща, ако той няма усещането, че расте заедно с компанията и научава нови неща … няма да го задържите.

Затова изпращайте ключовите сътрудници на курсове за обучение по нови технологии и методологии. На тези които обичат да се изказват на конференции и да публикуват статии, дайте тази възможност. Постоянно показвайте, че виждате тяхното професионално израстване и сте готови да подкрепяте развитието им.

Не на последно място, не пропускайте да благодарите за реалния им принос в който и да е проект - повечето хора следват инстинктивно мотото: “Няма да работя само за благодарности, но и без благодарности няма да работя”(дори ако никога не са го чували).

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов