Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 5, 2017

Адекватни анализи на точна информация допринасят за бързия ръст на Кредисимо АД

от , 23 май 2017 0 269 прочитания,


Въведените в компанията системи и алгоритми имат значителен принос за бързия ръст на нейния бизнес

Кредисимо АД e дружество с иновативен бизнес модел, креативна концепция за своите продукти и пазари, дългогодишен лидер в сферата на онлайн микрокредитирането. Компанията е основана през 2007 г., а само през 2010 г. тя има повече от 5 000 клиента.

През 2013 г. Кредисимо прехвърля дейността си изцяло в онлайн среда, а през 2014 г. компанията вече има над 200 000 клиенти. Несъмнено, значителен принос за бързия ръст на Кредисимо има изградената модерна информационна среда, която дава възможност подаването на заявление за кредит и подписването на договора да се извършват изцяло онлайн.

Основната информационна система

В компанията е внедрена CRM система, която е разработена от нейния ИТ екип и обхваща всички стъпки от кредитния процес – от момента, в който постъпят данни за клиент, кандидатстващ за кредит, през процедурата за скоринг, решението, отпускането и усвояването на средствата, до последващата обработка, приключваща с изплащане на задълженията.

„Цялата система е структурирана върху огромни масиви от данни. Разработили сме различни анализи и статистики, които са се оказали необходими във всекидневната ни дейност. В CRM системата сме съсредоточили както оперативни данни, така и съответните анализи, статистики и обобщени отчети. Това е основната информационна система, която използваме“, обобщава Ивелин Камбуров, главен финансов директор на Кредисимо АД.

Изградената CRM система дава възможност на Кредисимо да обработва голям брой заявления за кредити за много кратко време. В същото време благодарение на разработените алгоритми за оценка на различни показатели и скоринг модел, одобрение получават само онези клиенти, за които може да се предвиди с достатъчно високо ниво на сигурност, че ще бъдат коректни и точни при връщането на сумата.

Първоначално системата дава възможност на клиентите да кандидатстват за кредити през сайта на Кредисимо. В края на 2014 г. компанията им предоставя за тази цел и мобилно приложение, което може да се ползва от смартфони, работещи под управлението на операционните системи iOS и Android.

Нововъведения

„В Кредисимо цялостният процес на кредитиране и усвояване на средства от клиентите е в голяма степен автоматизиран. Всичко се случва буквално за минути – от момента, в който клиентът подаде заявка за кредит до момента на одобряване и усвояване на кредита. Въпреки това постоянно търсим възможности да подобряваме все повече този процес. Една иновативна технология, която първи въведохме в България, осигурява светкавична проверка на банковата сметка на клиента, по която той желае да получи своя кредит“, споделя Камбуров.

На практика споменатата проверка се осъществява с помощта на изградена комуникация с външното приложение Instantor, интегрирано в основната информационна система на Кредисимо.

„Разбира се, такава проверка се изпълнява само при съгласие на клиента. По този начин допълваме информацията за кандидата за кредит – добрата история на неговата банкова сметка е аргумент в полза на одобряването, така че посредством тази технология, процесът на отпускане на кредит за част от клиентите допълнително се ускорява. Освен това с такава проверка става ясно дали сметката, по която ще бъдат преведени средствата, е действително на съответното лице, с което се предотвратяват измами“, пояснява главният финансов директор на Кредисимо.

Още едно нововъведение, реализирано от Кредисимо, е чатбот услуга, която е достъпна от Facebook страницата на дружеството или през платформата за комуникация Facebook Messenger. Тя e разработена от ИТ екипа на компанията и е базирана на детайлен анализ на поведението и начина на комуникация на потребителите. Чатботът разговаря с клиента, като му задава различни въпроси – от какъв тип продукт се интересува, за какъв период и т.н. На практика чатботът попълва всички необходими за процеса на кандидатстване за кредит реквизити и така спестява време на клиента, като се има предвид, че в много случаи отпускането на кредит се забавя именно заради некоректно попълнена информация и необходимостта тя да бъде уточнена.

Основни ползи от автоматизацията

Както цяло въведените в Кредисимо системи и алгоритми осигуряват почти автоматично отпускане на кредити за голяма група клиенти, спестявайки много време и усилия на служителите на компанията, което им дава възможност да обърнат повече внимание на клиентите, за които е необходимо събиране на допълнителна информация.

Данните за броя на клиентите на Кредисимо в началото на 2017 г. достатъчно ясно демонстрират огромната полза от автоматизацията – към момента уебстраниците на компанията са посетени от повече от 2 млн. потребители, а от въвеждането на CRM системата досега са обработени над 1 млн. молби за отпускане на кредит.

Фактори за успеха

Според главния финансов директор на Кредисимо сред важните условия за успешен бизнес в сектора на небанковите финансови услуги е добре проведения анализ на точна информация.

„Добрите резултати се постигат, когато са взети правилните решения. А те се взимат на базата на добър анализ и точна информация. Основната отговорност за това носи финансовата функция. Когато финансовата информация е добре структурирана, точна и бързо достъпна, и се проведат анализи, които са адекватни на оперативните цели, това определено е от полза. Добрият анализ трябва не само да съдържа правилните цифри, а да бъде разработен с отчитане на потребностите на човека, който ще го използва. За да бъде подготвен такъв анализ трябва задълбочено да се познават всички процеси в компанията. Точно затова в организацията трябва да има добра финансова функция, която е в състояние да бъде бизнес партньор при управлението на стратегическите цели“, казва Ивелин Камбуров.

Още едно важно предимство за Кредисимо е нейният екип от програмисти, които развиват основната информационна система.

„Ние във финансовата функция сме привилегировани. При всяка потребност, която възникне при нас, имаме възможност веднага да се обърнем към програмист, да подготвим спецификация и заедно да създадем изцяло нов продукт. Това се случва в кратки срокове, благодарение на добрите познания и способности на програмистите върху CRM системата, както и бизнеса на компанията“, отбелязва Камбуров.

Екипът от програмисти на Кредисимо се разраства и вече наброява 15 специалисти, тъй като в компанията постоянно се създават нови продукти.

От 2016 г. Кредисимо започна да реализира своята стратегия за експанзия на пазарите в други страни. Компанията вече стартира дейността си в Македония и успя да заеме позиции сред лидерите в пазара, въпреки че в него има и конкуренти с дългогодишно присъствие.

„Експанзията, която планираме, също в голяма степен ще се базира на нашата CRM система, която с минимални промени ще пуснем във всяка страна, в която стартираме дейността си. При разработването на системата сме се погрижили тя да позволява лесно модифициране за различни пазари и условия, така че с минимални усилия да бъде пусната в нова среда. Факт е, че системата беше внедрена лесно в Македония и успешно подкрепя бизнеса ни на този пазар“, каза главният финансов директор на Кредисимо.

В перспектива

„Напоследък всички говорят за автоматизация, дигитализация, роботизация. Безспорно това са тенденциите, които навлизат в индустрията. Несъмнено всички сфери, които са свързани с управлението на големи бази данни и информация, рано или късно ще бъдат засегнати от тези тенденции. Вече всички се интересуват от технологии за обработка на големи обеми от данни (Big Data) и бизнес анализи (Business Intelligence). Редица консултантски компании създават приложения, базирани на тези технологии, които оптимизират техническата работа, свързана с анализите, както и времето, необходимо за извличане на необходимата информация. На този фон според мен е изключително важно да се инвестира не в хора, способни да вършат просто рутинна работа, която след няколко години би могла да бъде извършвана от някаква програма, а в хора, които са таланти в своята област, които имат креативно мислене и могат да създават нови неща, дори когато процесите в компанията са силно автоматизирани и оптимизирани. Такива хора ще бъдат необходими за екипите, които ще надграждат процесите на дигитализация и ще създават утрешните иновации“, отбеляза в заключение Ивелин Камбуров.

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Адекватни анализи на точна информация допринасят за бързия ръст на Кредисимо АД"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов