Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Коментари

Action!

Или десет сценария за аплодисменти към ИКТ мениджъра

от Надя Кръстева, 09 юни 2017 0 928 прочитания,

Гергана Антонова и Весела Кабатлийска, 
Адвокатско дружество “Динова, Русев и съдружници”

Работата в ИКТ сферата, макар и радваща се на висока популярност в последните години, всъщност съвсем не е лек кариерен избор. Работното натоварване се увеличава, възнагражденията – невинаги, а от служителите се изисква да работят по недотам предизвикателни за тях проекти. В резултат, напоследък често се наблюдават случаи на професионално „прегаряне“ на изключително талантливи служители – т.нар. „бърнаут“ ефект.


 Адвокатско дружество “Динова, Русев и съдружници”


Основна роля в осуетяването на горния сценарий играе мениджърът на екипа. А добрият мениджър знае, че заплащането далеч не изчерпва факторите, които карат специалистите в ИКТ областта да се чувстват удовлетворени от работата си. Според едно скорошно проучване сред служителите в сектора, едва 12% от тях определят нивото на възнаграждението си като достатъчно силен самостоятелен мотив да ги задържи на заеманата към момента позиция.

Горният резултат ясно показва, че ИКТ специалистите имат нужда от работна среда, която им осигурява както интелектуални предизвикателства, така и фактори, които да спомагат за намирането на баланс работа – личен живот. Именно това са и факторите, които намаляват „бърнаут“ риска.

По-долу са разгледани десет сценария, които биха били полезни за разиграване от всеки ИКТ мениджър. Ако не Оскар, то със сигурност ще му осигурят аплодисментите на екипа му:

Подбирай трудно

Онзи ИКТ мениджър, който е имал досег с подбора на персонал, знае какво предизвикателство е откриването на точния човек за определена позиция. В процеса на търсене обаче много ръководители забравят, че позитивното отношение към работата е значително по-ценен актив от няколко години повече опит или внушителен списък от притежавани сертификати. Не бъдете от тях.

За ползите от детокса

Наистина е трудно да се разделите със служител, в когото сте инвестирали време, средства и внимание, още повече, ако работи добре. Подобна раздяла обаче не бива да бъде поставяна под съмнение в случаите, в които негативното отношение на такъв служител към елементите на работната среда се разпростира и върху неговите колеги. Не забравяйте, че ще ви бъде в пъти по-трудно да създадете неутрален баланс в служебната атмосфера при наличието на токсичен служител, отколкото да я превърнете в позитивна чрез елиминирането му. Неприятно, но факт.

Хюстън, имаме проблем

Работодатели като Google и Facebook не слизат от челните места в класациите на служителите за страхотно работно място далеч не само заради зареждането на кухните си с безплатна храна или възможността да хвърлиш дрехите си за пране, докато обядваш. Те знаят, че ако ценностите на служителите им се различават драстично от тези на компанията, нито качествените, нито количествените показатели в края на който и да е отчетен период ще сочат нагоре. Затова добрите мениджъри не позволяват да остане съмнение в когото и да е от членовете на екипа им, че гласът му е важен и има кой да го чуе.

Особености на българското национално общуване

Обратната връзка е от критична важност за успешната корпоративна култура. Служителите трябва да разбират смисъла, зад който седи дори най-баналната им ежедневна работа. Това може да се осигури единствено чрез пълноценно общуване между мениджър и екип. Инвестирайте време в него, дори да трябва да го отделите в критично забързан работен ден. Няма да съжалявате.

Персонализиране на настройките

Да предоставите на всеки служител пространството и свободата да персонализира собственото си работно място е един от най-добрите начини да създадете вдъхновяваща творческа среда. Независимо дали става въпрос за избор между стоящо и седящо бюро, ергономичен стол или топка за сядане, вдигнете едно ниво нагоре и определете бюджет, в който всеки служител има право да определи собствените си предпочитания към мястото, на което прекарва основната част от времето си.

Свободата, Санчо

Искате да убиете творческия потенциал на служителите си? Съвсем лесно е – оковете ги на бюрото. Понеже седенето зад бюро не означава нито отмятане на задачи, нито добиване на знание – всъщност нищо друго, освен начин за изтичане на единица време. Затова позволете на служителите си да излязат за час или два, работейки от слънчевата пейка отсреща или от близката кафетерия. Дайте им зелена светлина да си тръгнат по-рано, ако са приключили със спешните си задачи. Или дори да отидат на кино, ако са изчерпали вдъхновението си по труден проект. Признателността и свободата на движение вършат чудеса с творческите пориви.

Изкуството на възлагането

Една от основните причини за напускане на талантливите служители е прекаленото им натоварване от страна на мениджмънта. Когато един служител е добър, работи бързо и може да му се има доверие, е твърде изкушаващо да му бъдат възлагани повече задачи. Плоскостта на този тип отношения обаче е твърде хлъзгава и балансът е почти невъзможен. Затова добрият мениджър знае, че често, когато трябва да се свърши голям обем от работа в кратък период от време, решението е нейното пропорционално разпределение, макар понякога това да изглежда по-малко ефективният вариант.

За зоната на комфорта (с) без любов

Твърде малко са онези служители, които биха вършили една и съща специфична задача отново и отново с чувство на удовлетворение. Добрият мениджър знае това и не се страхува да възлага на членовете на екипа си нови отговорности. Защото именно това ги изкарва от зоната на личния им комфорт, кара ги да растат и да стават по-уверени в собствените си възможности. В същото време ги прави и много по-ценни за организацията, в която работят. И те знаят това.

Подлагай всичко на съмнение

Това мото на школата на скептиците в Древна Гърция продължава да бъде актуално и до днес. Съмнението е породено от въпроси, а от въпросите до позитивната дискусия крачката е само една. Отвореното обсъждане на това защо това решение е по-бързо/ефикасно/икономично от алтернативното е не само начин за сверяване на часовниците както на екипа, така и на неговия мениджър, но и своеобразен инкубатор за свежи идеи.

P.S. „Благодаря!“

Не пестете думата „благодаря“, когато би била на място – например след успешно завършване на труден проект или поредица от извънредни часове в офиса, за да бъде спазен кратък срок. Осъзнатото създаване на чувство за позитивна оценка у служителите не само възпитава ентусиазма им към работата и създава усещане за доверие между мениджър и екип, но и повишава иновативността. А тя е определяща повече от всичко за успешния ИКТ бизнес. 

КОМЕНТАРИ ОТ  

КОМЕНТАРИ

Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Action!"



    

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов