Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Анализи

Две трети от българите ползват дебитна карта поне веднъж седмично

„Балканският регион бързо се приобщава към електронните разплащания“, заключват от Mastercard.

от , 05 септември 2017 2 1160 прочитания,

68% от българските участници в проучването Masterindex на Mastercard притежават дебитна банкова карта, а две трети от анкетираните я използват поне веднъж седмично и пазаруват онлайн поне веднъж месечно. Изследването обръща внимания на финансовите навици и нужди на активните картодържатели.

Проучването обхваща още Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия, като в последната от изброените страни този процент е най-висок 86%. В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от респондентите притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти.

Две трети от българите ползват дебитна карта поне веднъж седмично

Прочетете още: Mastercard проведе тест на биометрични банкови карти в България

Предимствата на електронните плащания като бързина, удобство и сигурност, се изтъкват от потребителите, които използват своите разплащателни карти най-малко веднъж седмично: в България процентът е 69%, в Сърбия – 77%, в Босна и Херцеговина – 88% и огромен в Хърватия – 91%.

Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България, Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 65%, 65% и 45%, докато хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи (73%).

Облеклата също са най-разпространеният артикул, закупуван с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.

„Проучването MasterIndex показва все по-голям брой български потребители, които редовно плащат с картите си за покупки на дребно както в големи, така и в средни и малки търговски вериги. Например, за последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които заплащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.) – посочва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония. – MasterIndex показва също нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки. Всички тези резултати са категоричен показател, че потребителите са запознати с ползите, които електронните плащания носят и биха искали да се възползват от тях на все повече места.“

Изследването разглежда и нагласите на потребителите към онлайн пазаруването. У нас две трети от потребителите пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като техният дял в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36% и 19% в Босна и Херцеговина. Когато пазаруват в интернет, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.

MasterIndex проучва и разходите на домакинствата в региона. В България повече от 80% от разходите на домакинствата отиват за храна (65%) и сметки за комунални услуги (почти 16%). Почти 12 на сто от месечния семеен бюджет се разходва за покриване на заеми. Сръбското проучване показва, че храната и комуналните сметки заемат три четвърти от месечния бюджет – 40% от него отиват за храна и 35% за сметки. С една пета от разходите на сръбските домакинства се покриват заеми, докато разходите за деца заемат 16% от бюджета им. Състоянието е сходно и в Босна и Херцеговина – най-големите месечни разходи на домакинствата са свързани с храна (56%), сметки за комунални услуги (44%) и покриване на заеми (39%).

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов