Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 10, 2017

Технологиите засилват човешкия фактор в маркетинга

Но бъдещето на маркетинга е в хуманизирането на комуникациите.

от , 19 октомври 2017 0 161 прочитания,

Технологиите засилват човешкия фактор в маркетинга


Преди години беше просто. Имаш продукт или услуга. Сегментираш си пазара. Слагаш цена. Заливаш пазара. Рекламираш. Чакаш потребителите да купуват. Подсещаш ги периодично с още промоции, събития, тестване от звезди и други PR-трикове. Потребителите купуват. Ти мислиш за следващия продукт или услуга… Пресрелийзите изпращахме по факса, а цветоотделките се правеха ръчно и се монтираха преди печат. И още подобни легенди.

 Дълги години това беше основната матрица на маркетинг дейностите по света и у нас. Една и съща, еднообразна. С малки разлики в подхода, или в посланията, в агресивността на ценовите политики или креативността на рекламните форми.

 Последните години технологиите промениха ситуацията. Не само промениха, ами направо из основи обърнаха.

Първите няколко вълни сякаш бяха предпазливи:

  • Електронни мейли – забързване на комуникацията с близки и далечни партньори;

  • Използване на интернет страници – директна информация за компания, продукти или услуги, достъпни за всички;

  • Появата на чатове, първо по сайтове, след това като отделни софтуери – опосредстваха директната комуникация, дадоха идеята за онлайн конферентни връзки;

  • Появиха се първите електронни медии – макар и в началото само като копиране на офлайн съдържанието, даде началото на опростяване и забързване на процеса по информиране на масовата публика;

  • Развитие на търсачките – все повече хора започват активно да търсят информация за продуктите и услугите, които ги интересуват.


Но макар и да са ясно различими тези вълни, дори и тогава това бяха само улеснения в комуникацията. Съкращаване на сроковете, намаляване на разстоянията, свобода в обмена на информация.

 Истинската революция дойде със социалните мрежи и смартфоните. Имаше едно популярно изказване: „Приятелите са сиренцето в капана на социалните медии. Всички са там, говорят, трудно е да не бъдеш и ти.“ И даже и много да се пазят от споделяне на информация, то повечето с охота предоставят купища лични данни – текущо местоположение, магазин/кино/театър/бар/ресторант/сладкарница или друго място, където са; какво гледат/ядат/купуват/предпочитат и много други. И то непрекъснато. Час по час, минута след минута. Това резултира в огромна база данни, за която надали и създателите на социалните мрежи са предполагали първоначално, че може да се събере. И то не каква да е база с компромисно събрана информация по неясна методология. А доброволно споделени факти от милиони потребители от цял свят. Съкровище. Успоредно „бисквитките“ (кукита) събират информация за поведението и предпочитанията на ползвателите на интернет.

 Нови времена са и има огромно количество информация какво искат хората, какво гледат, какво предпочитат, колко често го търсят, в какви часове и кои дни, и много и много още. Изкушението да не се използва е голямо. И естествено, никой не може да му устои. От няколко години Big Data анализът е крайъгълен камък във всяка маркетинг стратегия. Тенденциите, движението, промяната в предпочитанията, намаляването на бранд-лоялността, всичко може да се изследва. И не само да се изследва, но и да се дават прогнози какво биха искали потребителите и как биха го искали. Което е най-желаното от всеки един маркетолог.

 Конкретните инструменти се развиват толкова бързо, че понякога не успяваме да проследим всичко. От най-елементарното предлагане на близки по тематика сайтове или продуктови реклами до използване на разширената реалност (augmented reality) и евристични прогностики за бъдещи предпочитания - техническите възможности се развиват със скокове буквално всеки един ден.

 Технологиите направиха и друга промяна. За пръв път потребителите могат активно да се противопоставят на рекламното си облъчване. Адблокърите стават все по-разпространени, в отговор на многото рекламни форми, които се изливат от сайтовете. Последните пък от своя страна понякога блокират съдържанието си за потребители с подобни блокиращи софтуери. Най-вероятно скоро ще се измисли контра мярка, която да неутрализира блокирането от страна на сайтове, които виждат адблокъри за реклами. Живеем в толкова динамично време, че кардинални промени се случват всеки месец.

 Интересното е, че технологизирането на маркетинга сякаш алгоритмизира процеса и го направи бездушен. Но това е заблуда. Технологиите са само инструмент. Толкова прецизен, че позволява засилването на човешкия фактор. Комуникацията се индивидуализира все повече и повече, самите потребители стават активни участници в процеса по комуникация. От споделянето на информация, през реакциите на кампаниите, до последващите покупателни и поведенчески реакции с обратна връзка, всеки един потребител е истинска активна част от маркетинг процеса. А не само пасивен рецепиент. И самото бъдеще на маркетинга ще е хуманизирането на комуникациите.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов