Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 11, 2017

Банка ДСК развива приложенията си за мобилно банкиране

от , 23 ноември 2017 0 452 прочитания,

Банка ДСК развива приложенията си за мобилно банкиране


Банка ДСК е част от унгарската Група ОТП, една от водещите в Централна и Източна Европа. Банкирането на дребно е област, в която финансовата институция доминира у нас – тя е традиционен лидер по депозити за граждани и домакинства, както и потребителски и ипотечни кредити, а през последните няколко години работи и с бизнеса в страната.

Изисквания на бизнеса

Мобилното банкиране DSK Smart е услуга, която все повече се търси от клиентите и допринася за по-голямото им обвързване с институцията. Много банки се ориентират към оптимизирани браузър версии. Тестовете за удобство на потребителите (usability tests) обаче показват, че мобилните приложения са по-бързи и лесни за използване и като цяло са предпочитани. Същевременно те са по-трудни за разработване, тъй като трябва да се създадат три отделни версии за трите операционни системи.

За потребителите, които за първи път се сблъскват с мобилно или с електронно банкиране, Банка ДСК предлага обучителни видео клипове, които им помагат да се почувстват комфортно, използвайки електронните услуги. Видеата показват как се влиза в приложението за мобилно банкиране – DSK Smart, как се прави превод, как се плащат комунални услуги и много други функционалности.

“Клиентите с опит в мобилното банкиране също се различават помежду си - някои го използват да проверяват наличност, да извършват ежедневни комунални плащания, да променят лимитите на картите си при теглене на по-големи суми кеш през DSK Smart, докато други осъществяват много повече преводи към трети лица и непрекъснато работят с електронните канали”, коментира Радка Папазова, директор на отдел „Електронно банкиране и социални медии“. По думите й един от въпросите, възниквали във времето, е дали да не се въведат различни приложения спрямо потребителското поведение, но към момента банката избира да предлага една апликация, насочена към ежедневното банкиране на индивидуалните си клиенти.

През тази година са направени редица оптимизации на вече наличните функционалности в DSK Smart, например - бърз вход чрез кратък ПИН код и пръстов идентификатор. Мобилното приложение позволява проверка на задълженията и еднократно плащане на комунални услуги . Внедрена е и допълнителна функционалност за повишаване на нивото на сигурност (CAPTCHA).

ИТ решение (информационна система/приложение)

Развитието на приложенията за мобилно банкиране DSK Smart обхваща редица специфични процеси, свързани с интеграцията с голям брой електронни системи и услуги. То е ключова част от цялостния процес на дигитална трансформация на институцията. Интересното е, че макар в началото да започва като продължение на електронното банкиране, мобилното банкиране вече е отделна и предпочитана от клиентите услуга.

Решението е с комплексна архитектура. На преден план, най-видими за клиентите са мобилните версии на приложението за операционните системи Android и iOS. Те са разработени като оригинални (native) приложения, стъпвайки на платформите на Google и Apple. Съответно за Android: Android Studio и език за програмиране Java. A за iOS - xCode и език за програмиране Swift. Това, че приложенията са написани за специално за операционната система, позволява бързо и независимо да бъдат адаптирани към промените в тях и новите възможности на смартфоните. Така се спазват и високите изисквания на банката за сигурност.

Между мобилните приложения и основната „мейнфрейм“ (mainframe) базирана платформа за банкиране, стоят два приложни сървърни слоя. Чрез специално разработени уеб услуги те идентифицират клиента, извличат неговата банкова информация (сметки, карти, наличности, кредити и т.н.) и ги предават на приложениeтo по сигурен и защитен начин.

“Разработването на мобилното приложение за Android е по-трудно в сравнение с другите операционни системи”, пояснява Папазова. Например, особено голямо предизвикателство е представлявало въвеждането на Touch ID. Проблемът произтича от голямата фрагментация при Android устройствата обясняват ИТ специалистите на ДСК. Един-единствен производител - Apple - създава iOS устройства, т.е. iPhone, iPad. Докато при Android производителите са много и всеки може да прави собствени доработки, промени и подобрения в операционната система и във фабричните приложения, които идват със смартфоните. Това води до голямо разминаване във възможностите и изискванията на отделните Android устройства. В допълнение, докато политиката на Apple е да стимулира потребителите да ползват най-новите версии на операционната система, то все още има Android устройства, които не са обновявани от 5 години и може и никога да не бъдат актуализирани повече. Когато потребителят има сензор за пръстов отпечатък в своя iPhone, то той може да го използва за вход в мобилното банкиране. При Android обаче няма такава сигурност. Apple пуснаха пръстовия идентификатор доста преди Google и някои Android производители като Samsung не искаха да чакат и направиха собствени разработки. Банка ДСК залага на Android 6.0 и официалния Google Fingerprint API, тъй като този стандарт беше възприет от повечето производители на Android устройства. Заради тази фрагментация на Android пазара обаче се налага да се ограничи достъпът до входа с пръстов идентификатор за старите и несъвместими с Google Fingerprint API Android устройства. Специално за тях обаче от банката осигуряват бърз вход с ПИН, който представлява голямо удобство и предоставя високо ниво на сигурност.

Всяка нова версия на мобилното приложение се тества първоначално от служителите в организацията в реална среда с реални плащания и реално извършване на операции. Много по-трудно се отстраняват проблемите, когато вече приложението е предложено на потребителите. “При десктоп версиите грешките се премахват веднага, но при апликациите всяка нова версия трябва да се качи и да получи одобрение. При въвеждането на опцията за Touch ID всички служители с телефони, ползващи Android и iOS,  бяха ангажирани в един определен период да влизат в приложението за мобилно банкиране и да тестват за грешки”, спомня си Радка Папазова.

В процеса на тестване ИТ отделът получава градивна обратна връзка от колегите си. Информацията се използва за подобрения и усъвършенстване на услугите. Обикновено около 20 служители на организацията участват в извършването на тестовете. Но броят им няма отношение и пряка зависимост към броя на осъществените тестове. Включването на повече служители при тестването обаче помага за събирането на повече различни мнения и гледни точки.

Периодите за тестване също са различни и зависят от въведената услуга. Опциите за Тouch ID и извършването на комуналните плащания са отнели около месец. “Много по-бързо е тестването на плащанията, при които веднага се вижда дали те се приемат или се връщат”, коментира Папазова. Друг пример е услугата за извършване на еднократни плащания през телефона, която беше въведена преди три месеца. В този случай тестването отново изисква по-дълго време, тъй като трябва да се изчака да излезе сметка, да се въведе, да се направи свързване с доставчика, да излезе вярната сума и след това да се проследи дали самото плащане е успешно.

Ефект от ИТ решението

Приложението за мобилно банкиране улеснява клиентите, особено онези, които пътуват непрекъснато, и за които телефонът е основно средство за комуникация. Тя спестява много време от ходене до банкови клонове и звънене в кол центрове. В тази връзка трябва да се отбележат и съществуващите предимства на мобилното приложение пред десктоп версията. Едно от тях е опцията Touch ID, която много се цени от клиентите, тъй като улеснява достъпа до самото мобилно банкиране като премахва необходимостта от въвеждането на потребителски имена и пароли.

Все още е малък процентът на клиентите, използващи мобилното банкиране, особено в сравнение с европейските средни стойности. Папазова обаче посочва, че всеки месец се увеличава броят на активните потребители в банкирането, което означава, че услугата се приема и навлиза добре сред потребителите.

Към момента мобилното банкиране все още е лукс за финансовите институции и е рано да се говори за възвращаемост на инвестицията. Освен това нейното изчисляване е много трудно, защото, както при всяка една ИТ разработка, се очаква приходите да дойдат след време. На този етап със сигурност може да се заяви, че се възвръщат инвестициите от всички електронни канали взети заедно.

Потенциал за развитие 

 Банка ДСК работи непрекъснато по подобряването на функциите и въвеждането на нови услуги в мобилното приложение. В средата на 2017 г. е проведен тест за удобство на потребителите на мобилното банкиране DSK Smart, на база на който се извършват много от подобренията.

Подробностите около новия проект, който в момента се изпълнява, са вътрешна и конфиденциална информация. Папазова разкрива, че в него е вложен много труд и той не е свързан с предоставянето на нова услуга, но ще улесни значително работата на клиентите. От банката се придържат към идеята, че колкото и да е красив един нов дизайн, той може да се окаже шок за клиента. Именно поради тази причина предпочитат да въвеждат промените постепенно. За тях проектът за приложение за мобилно банкиране има начало, но не и край, и работата по него е непрекъсната.

Освен това от Банка ДСК обещават през следващата година да представят на своите клиенти много интересни промени и нови функционалности.




КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов