Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини В глобален мащаб

Липсващата връзка в AI-стратегията на Microsoft

Слабото мобилно присъствие на компанията вероятно ще се превърне в слабост и за разработките ѝ, базирани на изкуствен интелект

от , 05 декември 2017 0 533 прочитания,

Бъдещето принадлежи на тази технологична компания, която съумее най-добре да използва изкуствения интелект (AI). Той е от изключително значение за разбирането на това, което искат потребителите, а оттам и за начина, по който се проектират продуктите за тях. За една компания е от решаващо значение да привлича потребителите, като им предоставя по възможно най-персонализирания начин привлекателно за тях съдържание в точката, в която те искат. От съществено значение е също така да се подсигурят облачни услуги, които помагат на корпорациите да повишат ефективността си и да подобрят като цяло начина, по който функционират.


1


Microsoft, както и конкурентите ѝ от Google, Apple, Facebook и Amazon, залага в голяма степен на развитието на изкуствения интелект и държи някои козове в тази сфера. Едновременно с това обаче, в стратегията на Microsoft липсва една основна част - широко използваната мобилна технология. А без нея за Microsoft ще бъде трудно, а, може би, направо невъзможно, да спечели задаващата се AI-война.

Нека да започнем със силните страни на Microsoft в сферата на изкуствения интелект. Най-важната от тях са данните, с които разполага компанията. Машинното обучение – основата, на която се базира изкуственият интелект - изисква огромно количество данни, а Microsoft няма никакви проблеми с това, благодарение на своята търсачка Bing, потребителите на Windows и Office и тези на социалната платформа LinkedIn. Макар и далеч зад Google, Bing е отлична основа за машинно обучение, защото продължава да генерира огромни обеми сурови данни. Лари Корнет, бивш изпълнителен директор на търсачката на Yahoo, е категоричен, че наличието на стотици милиони заявки за търсене на ден “е точно това, от което се нуждаете, за разработката на големи системи, базирани на изкуствен интелект".

Друго важно предимство за Microsoft са директните контакти и продажби на нейните AI-базирани продукти и услуги – в света има повече от 500 милиона активни устройства с Windows 10, част от който е личният асистент Cortana, базиран на изкуствен интелект, а Microsoft Office, който остава доминиращ офис пакет в глобален мащаб, има все повече AI-функции (инструменти за корекция, автоматични езикови преводи и др.) Всичко това не само помага на Microsoft да осигури предимствата, давани от иновативната технология, за своите клиенти, но също така позволява на компанията да прави финни настройки на своите AI-алгоритми с помощта на обратната връзка за качеството на работа на нейните системи, която идва от потребителите.

Но на Microsoft им липсва нещо изключително важно за развитието на изкуствения интелект - значително мобилно присъствие. Google и Apple, чрез своите Android и iOS, събират огромни количества полезни данни за работата на техните AI-решения. Но събирането на данни е само отправната точка. Стотици милиони хора по целия свят използват базираните на изкуствен интелект Siri, Google Assistant и Google Now. Така че, и Google, и Apple могат да продължат спокойно да подобряват своите продукти и услуги, въз основа на начина, по който хората използват своите мобилни устройства. Като се има предвид, че бъдещето, а до голяма степен и настоящето, принадлежи на мобилните технологии, това означава много сериозни предизвикателства за Microsoft в сферата на изкуствения интелект.

Именно на тази сфера и амбициите на Microsoft в нея вероятно се дължи и фактът, че компанията продължава да поддържа жив Windows Phone в продължение на толкова много години, като харчи милиарди долари, докато той преживява своята бавна обществена смърт. Точно преди Microsoft да обяви през октомври, че се отказва от разработката на мобилната операционна система и ще пуска само корекции на програмни грешки и актуализации за сигурност, компанията имаше 1,3% дял от пазара на смартфони в САЩ и още по-нисък в голяма част от останалите световни пазари, включително 1% във Великобритания и Мексико, 1,2% в Германия и 0% в Китай.


2


Поради пълния провал на усилията, вложени от Microsoft в мобилните технологии до момента, компанията се опитва всячески да намери начини за тяхното включване в своите AI-разработки. От технологичния гигант вече пригодиха Cortana за iOS и Android, макар че малко хора ще се откажат от Siri или Google Assistant заради това. Microsoft направи опит да влезе и на пазара на AI-решения за домакинствата чрез партньорство с хардуерни компании за разработка на лични асистенти, базирани на Cortana. Първият опит, който беше реализиран в сътрудничество с Harman Kardon, не получи особено добри отзиви, а и надали върви добре на пазара, като се има предвид, че след официалното му предствавяне в края на октомври цената му спадна с 50% - от 200 на 100 долара.

За да компенсира мобилните си проблеми, Microsoft също така сключи сделка с Amazon за връзка на Cortana с Alexa, дигиталния асистент на Amazon, базиран на изкуствен интелект. Идеята е, че когато потребителят издава команда за нещо, в чието изпълнение Cortana превъзхожда Alexa - например задаване на среща в Outlook – действието ще се извършва от асистента на Microsoft. Когато обаче задачата е по близка до функциите на Alexa - например търсене в Amazon – тя ще поема задачата. Първоначално двете компании ще разчитат на сътрудничеството - ако искате да използвате Alexa, ще трябва да кажете: "Cortana отвори Alexa" преди да издадете командата си и обратното, когато ви е нужна Cortana. В дългосрочен план, очакванията са тази комуникация да бъде изгладена.


3


Но това в крайна сметка е половинчато решение за проблемите на Microsoft в сферата на мобилните устройства, базирани на изкуствен интелект. В края на краищата, Amazon се провали доста гръмко, когато се опита да пробие на пазара на мобилни устройства със своя злополучен Amazon Fire Phone.

Резултатът от всичко това? Microsoft вероятно няма да доминира в сферата на изкуствения интелект, благодарение на провала си в тази на мобилните устройства. Потребителите на Windows и Office, както и организациите, които използват облачните услуги на Microsoft, ще бъдат основният пазар на компанията за нейните AI-достижения, а това не е малко, но без сериозно мобилно присъствие, компанията ще остане с незначително участие в развиващия с AI-пазар

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов