Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Перспективи

Социалните платформи са опасни за плурализма в обществото и трябва да се регулират

Изборите в САЩ и други страни по света от 2016-та показаха, че социалните медии изправят демокрацията пред сериозни предизвикателства. Те събират лични данни и ги използват за социални експерименти, без да са обект на регулация.

от , 22 декември 2017 0 736 прочитания,
Страница 1 от 2

Обществена тайна е, че Facebook, Twitter и др. подобни дигитални платформи не отчитат рисковете от пропаганда и други отклонения в обществените нагласи (напр. противопоставяне по определени теми), които се прокарват през тях. А това подсказва, че е нужно да бъдат регулирани.

Нерегулираните социални медии, създават значителен риск, сочи опитът от изборите в най-старата демокрация - САЩ, която все още храносмила трудната истина, че именно през този канал в края на 2016-та, избирателите са били обект на масова политическа манипулация.



Това беше ясно и преди да се случи. През 2012-та е Facebook провежда мащабно изследване, доказващо, че настроенията на потребителите могат да бъдат манипулирани чрез съобщения които им се изпращат. Въпреки това на социалните медии продължава да се гледа като на "алгоритмично неутрални" в съдържанието. 

Изследването от преди 5 години, за което се разбра post factum, предизвиква негодувание и повдига въпроса за приложението на данните от социалния експеримент, проведен без знанието на участниците в него. Беше обезпокоително, пише New York Times, че политиките за данни на практически всички цифрови платформи, станаха все по-рационални през годините. Но никой не забрани на технологичните гиганти да правят това, което искат със събраната лична информация. От друга страна, социалният експеримент на Facebook върху нищо неподозиращи хора, не би бил одобрен от контролния орган за университетски и научни изследвания - Институционалният съвет за преглед (Institutional Review Board, IRB). 

Въпреки негодуванието, обаче не са взети мерки и до ден днешен в САЩ, а и други страни по света, няма регулатор, който да следи на неетично или вредно използване на събираните от социалните платформи потребителски данни, макар че въпросът може да се окаже с важност, сравнима с тази на националната сигурност. Политическа сила с не много големи ресурси може да повлияе демократичните избори и да бъде "външно" наложена на обществото чрез уязвимите места на социалната система. 

Понеже, когато става въпрос за пари, доверието е много важно, по исторически причини регулираме банките и останалите предприятия във финансовия сектор и изискваме от тях да отговарят на високи стандарти, които да гарантират сигурността на вложителите. 

Въпреки това - няма регулация или институция - не само в САЩ, а и по света, която да следи за неетичното поведение на компаниите, собственици на интернет платформи, макар че те често се явяват арена на терористична пропаганда и така заплашват националната сигурност на отделни държави. 

Терористичната атака върху кулите близнаци от 2001-ва, извади на преден план изискванията свързани с това доставчиците на услуги да познават клиента си ( Know Your Customer, KYC). След финансовата криза от 2008-2009-та, регулациите бяха насочени към смекчаване на последиците и ограничаване на използването на фондове за финансиране на тероризма. 

В замяна на това, медийната индустрия, залага до голяма степен на саморегулация. Отстояваме в една или друга степен свободата на словото, а едно от предимствата на интернет епохата е, че всеки може да стане издател, с помощта на дигиталните платформи.

Но за разлика от конвенционалните медии, чиято репутация зависи от проверката на фактите и публикуването на вярна информация, позволихме на Facebook и Twitter да се развиват, без да обръщаме внимание върху рисковете от пропаганда и отклоненията, които създават. Сега ни обещават, че ще наемат повече хора, които да сверяват информацията. Но запитайте се - бихме ли се доверили а банкерите, ако ни бяха предложили същото?

Един от важните уроци, който научихме от дигиталните платформи, е че разрушават бизнес моделите в различни индустрии, като размиват границите помежду им. Към кой сектор да причислим Amazon? Ами Google? Facebook? Apple?

1 2

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов