Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ Мениджър на годината
бр. 12, 2017

Камъчета в ботушите на Дядо Коледа

от , 03 януари 2018 0 558 прочитания,


Добрите технологии се разболяха... Любителите програмисти станаха престъпници, а платформите - любопитни.... Късният капитализъм прихвана манията да следи клиентите си. И като че ли всички екстремни бизнес мотиви са си определили среща, за да отпразнуват края на годината. 

Коледната приказка днес изглежда така: киберпрестъпници използват високотехнологични програми, за да купуват и "поробват" роботизирани играчки маймуни. После ги продават като откуп за хиляда долара през платформи за електронна търговия като eBay и Amazon. Ритейлърите се извиняват, че не успели да блокират ботовете, а платформите отказват да спрат "продавачите"с мотива, че продуктът не е забранен. И са прави - няма нищо лошо в тазгодишния празничен пазарен хит - около 25-26 сантиметрова маймуна, която се кикоти и тресе, сякаш има гастроинтестинални проблеми. Единственото притеснително е цената - в сайтовете за играчки тя е 15 щатски долара, а през платформите се търгува за по 1000. Сещате се, става дума за откуп, платен от жертвите на криптовируси...И собствениците на големите търговски сайтове, го знаят. 

Последните 12 месеца разкриха тъмната страна на платформите за електронна търговия, които често служат като клирингови къщи за човешката недобросъвестност. 

Uber, най-голямата компания за таксиметрови превози не притежава автомобили, а най-популярната медия в цял свят - Facebook не създава съдържание. Alibaba най-високо оценената компания за търговия на дребно - на свой ред не произвежда нищо, а Airbnb, най-големият сайт за настаняване, не притежава хотели или сгради. Има нещо много секси в цифровите пазарни разрушители. Бизнесът им сякаш се крепи на облаците, те са големият посредник, който печели от това, което не притежава. Но няма как да отречем - подобни явления донякъде изкривяват пазара. Компании като Uber, facebook, Alibaba, Airbnb трупат богатство за сметка на инвестициите и рисковете, поети съответно от собствениците на таксита, търговците, хотелиерите, наемодателите и клиентите. 

Twitter разпространяваше пропаганда, Uber разви програмата "сива топка" (grey ball), за да отклонява такситата, с които работи от контролните органи, като така се опита да скрие от очите на проверяващите незаконните превозвачи. А бившият изпълнителен директор на Facebook - Шон Паркър обяви публично, че социалната медия "разкъсва" обществото. 

Всичко казано дотук поставя сериозен етичен, но и бизнес въпрос към платформите и компаниите, които ги оперират - как да им имаме доверие, ако не могат да се похвалят с повече добросъвестност от най-неморалните си потребители? 

Ботовете и изкуственият интелект се представят като технологиите от ново поколение, които ще изведат икономиката към нови хоризонти и пазари. Много усилия са положени в тази посока, постиженията не са малко, а най-вълнуващата част по всяка вероятност предстои през 2018-та. През изтеклата година, обаче, ботовете бяха яхнати от тролове и майстори на измамата и лъжата, и автоматизираха най-лошите черти на човека, събирайки на еднa трапеза технологии, бизнес и политика. 

Виргиния Стаматова, главен редактор

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов