Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии

AI на работното място - крачка напред към съвместната работа човек-машина

Служителите ще изпълняват нови задачи или ще се преквалифицират, а автоматизацията ще доведе до милиони нови работни места, категорични са от Gartner

от , 04 януари 2018 0 676 прочитания,

Страхът от възхода на роботите, които в един момент ще откраднат работни места, често се подклажда от сливането на изкуствения интелект (AI), машинното обучение и други технологии, които автоматизират рутинните задачи, традиционно извършвани от хората. Реалността обаче е, че замяната на хора с роботи ще се случи значително по-бавно и постепенно, отколкото се описва в медиите, а в крайна сметка навлизането на изкуствения интелект ще създаде повече работни места, отколкото ще елиминира, категорични са изследователите от Gartner..

"Опитвам се да се отдръпна назад и да изчакам ситуацията да се успокои. След като прогнозите стигнат до крайности, се надявам хората да се събудят и да осъзнаят, че изкуственият интелект не е онази заплаха, която им описват всевъзможни “експерти", казва анализаторът от Gartner Крейг Рот.

 

1

 

Разбира се, изкуственият интелект и роботиката ще имат сериозно въздействие върху пазара на труда в дългосрочен план. Според проучване на McKinsey Global Institute, публикувано през ноември, автоматизацията ще засегне от 39 до 73 милиона работни места. В изследването обаче се отбелязва, че едновременно с това работниците ще изпълняват нови задачи или ще се преквалифицират, а автоматизацията ще доведе до милиони нови позиции. Според Gartner до 2020 г. навлизането на изкуствения интелект ще създаде повече работни места, отколкото ще елиминира - 2,3 милиона срещу 1,8 милиона. До 2025 г. пък новите работните места, свързани с развитието на изкуствения интелект, ще достигнат 2 млн., включително нови висококвалифицирани, управленски, а дори и нискоквалифицирани позиции, смятат от Gartner.

Тази статистика противоречи категорично на спекулациите, че предстои милиони работни места да изчезнат заради развитието на технологиите. Една от причините за това се корени във факта, че хората са склонни да мислят за автоматизацията на работата и автоматизирането на определени задачи като за едно и също нещо, коментира Рот и добавя, че роботите и другите машини няма да заменят напълно хората, а просто ще споделят с тях работното натоварване.

Роботи и хора правят пицата заедно

Вземете за пример пицария, в която рамо до рамо работят хора и роботи. Роботите, може би, изпълняват приблизително 10 от 20 задачи, необходими за приготвянето, изпичането и доставката на пица”, обръща внимание Рот. Всъщност, подобно производство вече съществува в Zume Pizza – стартъп, базиран в Маунтин Вю, Калифорния, който използва няколко робота, за да улесни работата на хората.

Хората подготвят и разделят тестото за пица, слагат го в пресата за тесто, а след това и на поточната линия. Когато има поръчки, единият робот поставя соса, а другият го разнася, преди да предаде заготовката на човек, който изглажда несъвършенствата”, разказва Джоуз Голдбърг, главен изпълнителен директор на Zume, и добавя, че отново човек поставя останалите продукти и придава търговски вид на пицата, защото това изисква фини двигателни умения, които в момента роботите до голяма степен не притежават. Впоследствие друг робот взима готовия блат и го поставя във фурната за печене, която нагрява пицата на 800 градуса, за да убие активната мая в тестото, преди да я прехвърли на камионите за доставка. Освен че предпазва хората от възможни сериозни изгаряния, наличието на роботи в системата повишава и производителността. Zume разчитат на технологиите и в последния етап от приготвянето на пицата – компанията използва камиони, оборудвани с технологията "bake-on-the-way"(изпечи по пътя), която започва да приготвя пиците малко след нареждането им (средното време за доставка е около 22 минути).

Този начин на работа показва в най-голяма степен типичното разделение на труда между човек и машина към днешна дата.

Какво означава бъдещето на изкуствения интелект за работните места

Можете да мислите за изкуствения интелект, роботиката и автоматизацията на процесите като за даряване на хората с определени суперсили, които им позволяват да изпълняват повече задачи за по-кратко време”, съветва Рот. Gartner нарича това "подсилване чрез изкуствен интелект" и смята, че всеки петима работници, ангажирани с нерутинни задачи, ще разчитат на изкуствен интелект до 2022 г.

 

2

 

Разширяването на сферите на приложение на изкуствения интелект при автоматизиране на задачите означава също така, че ИТ лидерите трябва да вземат под внимание какви работни места ще бъдат загубени, какви ще бъдат създадени и как персоналът ще си сътрудничи и ще върши своята работа. ИТ директорите може да се наложи да пренасочат служителите си и да ги преквалифицират за други услуги, които осигуряват по-голяма стойност за клиентите, съветва още Рот. В крайна сметка, CIO трябва да подготвят своите организации за бум на автоматизацията, който ще доведе до значителни, макар и трудно измерими в количествени показатели, промени.

За тази цел Рот съветва:

- Избягвайте рекламата. Не се разсейвайте от лъскавите нови технологии, базирани на изкуствен интелект, или страховитите заглавия, които казват, че роботите поемат света.

- Оставете въздействието върху обществото извън уравнението. Помислете как AI и други възможности за автоматизация могат да укрепят бизнеса ви и да донесат конкурентно предимство, но не се притеснявайте за социалното въздействие, което тези технологии предвещават. Определянето на правилните технологични решения за бизнеса е достатъчно трудно, и без да внасяте морален ракурс.

- Внедряването на изкуствен интелект трябва да става бавно. Предвид неговия разрушителен потенциал, не бързайте с автоматизацията.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов