Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини В глобален мащаб

Няколко причини за провал на дигиталната трансформация

Недостиг на таланти и съпротивата срещу промяната са само част от капаните, които дебнат компаниите в процес на трансформация

от , 18 януари 2018 0 1473 прочитания,

В днешно време дигиталната трансформация е на гребена на вълната на световните тенденции в бизнеса. Човек трудно може да си представи, че има компания, която да не използва комбинация от облаци, анализи, изкуствен интелект и машинно обучение, за да обслужва по-добре клиентите си или да рационализира определени операции.

Тук обаче идва време за тъжната истина – голяма част от трансформиращите се организации вървят по напълно грешен път и вероятността от неуспех не е никак малка. Проучване на Wipro Digital (организация, която подпомага дигиталната трансформация на компаниите) от 2017 г. сочи, че половината от 400 висши мениджъри, базирани в САЩ, смятат, че тяхната компания не изпълнява успешно 50% от своите стратегии. Един на всеки пет пък казват, че дигиталната им трансформация е загуба на време.

 

Прочетете още: До 2030 ИТ индустрията ще бъде практически неразпознаваема

1

 

Експерти се обединяват около няколко основни проблема, които изкривяват този процес.

Липса на консенсус какво точно означава дигитална трансформация

Липсата на ясна стратегия за преобразуване е определена като основна пречка за достигане на пълния дигитален потенциал на компаниите от 35% от респондентите в изследването на Wipro Digital. Това е така, защото CIO (Chief information officer) разглежда дигиталните технологии като начин за повишаване на оперативната ефективност, докато CMO (Chief marketing officer) - като начин за повишаването на ангажираността на клиентите. Истинската дигитална трансформация изисква и двете.

"Необходимо е непрекъснато да комуникирате визията си с останалите, да се придържате към нея и да накарате хората да я припознаят", казва Джанис Милър, съветник по въпросите на дигиталната трансформация и директор на програми за лидерство в Harvard Business Publishing.

Липса на подкрепа от висшия мениджмънт

Лидерството в цифровата трансформация винаги е застрашено, когато висшия мениджмънт не успява да подкрепи и обезпечи последователна стратегия”, казва Раджан Коли, старши вицепрезидент и глобален ръководител на Wipro Digital.

Някои CEO (Chief executive officer) са обсебени от прекомерна предпазливост и страх от неизвестното, сочи изследване на Digital McKinsey, направено през 2017 г. "В днешната динамична среда, постепенните промени са като пренареждане на шезлонгите на Титаник", категорични са от консултантската компания.

 

2

 

Ключът към успешната дигитална трансформация е в създаването на ново, уникално клиентско изживяване. Това е начинание за цялата компания, а ролята на CEO е да поеме юздите и да насочи фокуса, който обединява ИТ и бизнеса.

Липса на фокус

Когато CEO не успее да канализира усилията на екипа си, дигиталната трансформация губи фокус, застрашавайки положените усилия. От McKinsey отбелязват, че много компании експериментират едновременно в прекалено много посоки, което разсейва фокуса на дигиталната трансформация и лишава организацията от ресурсите, които са ѝ нужни, за да расте.

 Съпротива срещу промените

Промяната може да бъде предизвикателство за компаниите, в които корпоративните лидери се радват на известна степен на комфорт със съществуващото статукво. "Хората строят кариерата и властта си върху това, което познават, и е трудно да се откажат от него", казва Коли от Wipro Digital.

Проучването на Harvey Nash/KPMG от 2017 г. пък показва, че 43% от анкетираните 4500 CIO смятат, че съпротивата срещу промените е най-голямата пречка за успешната дигитална стратегия. “Съпротивата срещу промените може да преустанови за неопределен период от време дигиталната трансформация, което води до загуба на позиции за всяка една компания, тръгнала по този път. Задачата на CEO e да приобщи всички около стратегията, разказа и визията си”, казва Коли.

Проблемът "какво и как"

Стимулирани от редица причини – от незадоволителни фискални резултати до натиск от страна на борда и конкуренцията - повечето предприятия знаят защо трябва да се променят. Но повечето не са наясно какво точно трябва да променят и как да го направят”, смята Коли и предупреждава, че тази нерешителност може да направи дигиталната трансформация инертна или, по-лошо, да доведе до грешни решения.

Едно от главните предизвикателства, пред които са изправени компаниите, е да съгласуват стратегията си за дигитална трансформация с краткосрочни и дългосрочни финансови цели, особено за публично търгуваните компании, които са зависими от акционерите си. "Понякога решенията, взети в краткосрочен план, не са най-добрите в дългосрочен", обръща внимание Коли.

Липса на скорост

За да е адекватна промяната, трябва да се направи в определени срокове. В същото време едва 4% от респондентите в проучването на Wipro Digital заявяват, че реализират половината от своите дигитални инвестиции за по-малко от една година, като мнозинството от тях казват, че са предвидили от две до три години за реализация на трансформацията си.

 

3

 

"Темпото на промяната трябва да бъде възможно най-бързо. Тя не трябва да отнема две години”, категорична е Джанис Милър от Harvard Business Publishing. По думите ѝ промяната на културата с цел насърчаване на нови идеи - което включва създаването на психологическа защитна мрежа, която предполага, че ще има неуспехи - е от ключово значение.

Дефицит на таланти

Дигиталните трансформации изискват нови таланти, включително софтуерни инженери, обучени в най-новите програмни езици, и продуктови мениджъри, които знаят какво искат клиентите по отношение на услугите, предлагани от виртуален асистент. Компаниите плащат най-щедро за специалисти в сферата на потребителския опит, DevOps инженери, научни работници и специалисти по изкуствен интелект - когато могат да ги намерят такива, естествено.

Търсенето далеч надхвърля предлагането и повечето компании трудно привличат опитни софтуерни разработчици, продуктови мениджъри и други специалисти в областта на технологиите, като изключим, може би, Apple, Google или Facebook. Липсата на таланти може да се окаже непреодолимо предизвикателство пред дигиталната трансформация.

Вътрешните процеси не трябва да са за сметка на потребителския опит

Дори и с правилния микс от таланти, CIO се съсредоточават върху промените на инфраструктурата за сметка на иновациите, насочени към клиентите”, коментира Коли и добавя, че работещата дигитална трансформация се занимава успоредно и с двете. Компаниите трябва да определят екипите, които се занимават с дигиталната трансформация, като едновременно с това продължават да експериментират с мобилни приложения, чатботове, блокчейн, IoT и т.н.

 

4

 

Интеграционни неволи

Много CIO, които приемат иновативните технологии, включително IoT, чатботове и други инструменти, базирани на изкуствен интелект и машинно обучение, ги прилагат по-скоро на части, отколкото да ги изграждат в сплотена платформа”, казва Рубен Манча, асистент по информационни системи в Babson College и добавя: "Те виждат технологиите като отделни части, които трябва да бъдат приложени, но нямат стойностни идеи как да ги интегрират една с друга".

В резултат, казва той, много компании не успяват да преосмислят стойността, която предлагат на клиентите си. Манча смята, че успешните дигитални трансформации ще използват възникващите технологии, за да оползотворят контекстуалното компютърно преживяване, като предлагат на клиентите си много персонализирани и иновативни услуги.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов