Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 1, 2018

Под 10% от общините ползват системата на "Акстър" за електронни услуги

от , 07 февруари 2018 0 1491 прочитания,

Под 10% от общините ползват системата на


Иван Гайдаров 

Порталът за електронни услуги на общините www.auslugi.com се използва от едва 24 от 264 български общини. За да работи системата обаче, трябва да се актуализира и поддържа, което изисква средства, а голяма част от местните администрации не разполагат с подобен бюджет, разказват разработчиците - софтуерна група “Акстър” , научна лаборатория към Техническия университет. Цената на годишния абонамент за ползване на уеб портала е между 4000 лв. и 8000 лв. - в зависимост от броя на ползваните услуги, без значение от размера на общината.

Платформата започва работа през 2006 г. Създадена е по инициатива на софтуерна група “Акстър”, като след пускането й се търси търговска реализация. Обърнахме се към създателите на проекта, за да проследим развитието му.

Как работи порталът
“Порталът www.auslugi.com e централен сайт, в който всяка община, която е наш клиент, има линк към своя обособена част. Първоначално всяка една от тях имаше лична платформа, но поддръжката се оказа много сложна и скъпа и затова се преориентирахме към централизация на системата. Когато даден потребител поиска електронна услуга от своята местна администрация, техният сайт го препраща директно към общия портал, без той дори да разбере това. След като заявителят попълни данните си, те биват препращани обратно към документооборотната система на самата администрация, където се обработват”, разказва доц. д-р Моско Аладжем, ръководител на софтуерната група от създаването ѝ до днес.

Подаване на заявления
Процесът на подаване на заявление в централизирания сървър на “Акстър” е максимално опростен. Потребителят влиза в сайта на своята община и избира опцията “Електронни услуги”, която го препраща към основната система, където той трябва се идентифицира. Възможностите за това са няколко – с име и парола, с електронен подпис, с помощта на профил за многократна употреба, а отскоро и с инструмента за дистанционна идентификация Evrotrust. От “Акстър” са предвидили и възможност за заявяване на услуги без предварителна идентификация, което доц. Аладжем аргументира така: “Ако държим за всяка услуга да се прави електронна идентификация, това със сигурност ще отблъсне потребителите, които и в момента не са особено много. Затова трябваше да допуснем вариант гражданите да могат да заявяват услуга и да я платят, без да са задължени да се идентифицират сигурно. В подобни случаи не би трябвало услугата да бъде спирана. Трябва да бъде допусната, като обаче се отбележи, че документът може да бъде получен само лично. Като цяло тази възможност зависи от нивото на критичност на заявката.” 

Следват изборът на услуга и попълването на нужните документи, като порталът дава възможност това да става както ръчно, така и автоматично въз основа на информацията във вече създадения профил на потребителя. За дистанционно заплащане на услугите са предвидени няколко варианта – ePay.bg, порталът за електронни плащания pay.egov.bg, електронно банкиране и банков превод. След като услугата бъде заплатена, документите се придвижват по предназначение, а заявителят има възможност да следи състоянието на преписката през интернет.

“Имаме документнооборотна система, която се връзва към специализиран модул, контактуващ със сървъра. Когато се направи някаква заявка, той я изпраща към модула, вкарва данните в системата и деловодителят вижда, че има подадено заявление. Сложността идва от т.нар. технологични вериги. В една администрация процесът на изпълнение на услугите се състои от множество стъпки, като при различните звена този брой варира – колкото повече хора и дейности има, толкова по-сложна е технологичната верига”, обяснява ръководителят на софтуерната група.

За да се затвори веригата на изцяло дигиталната административна услуга, порталът www.auslugi.com дава възможност заявеният документ да бъде получен дистанционно по два начина – директно изтегляне от централизирания сървър или под формата на имейл да бъде изпратен на посочена от заявителя електронна поща. И за двата обаче е нужен електронен подпис.

Слабо използване
Въпреки възможностите, които дава порталът www.auslugi.com, и опростения интерфейс на системата близо 12 години след неговия старт там могат да бъдат достъпени услугите на едва 24 от общо 264 български общини. Причините за това могат да се търсят в много посоки, но основните се свеждат до две – липса на интерес или на възможности.

“Електронните услуги са просто върхът на айсберга. Под повърхността те трябва да се обезпечат с четири основни инструмента - специализирани регистри и уеб софтуер, който да осигурява достъпа на гражданите до тях, система за документооборот, уеб портал, през който администрацията да предлага услугите си, и накрая, но не по важност -спомагателнен софтуер – антивирусни програми, операционни системи, счетоводни програми и т.н.”, изброява доц. Аладжем и обръща внимание, че за да работи така описаната система, са нужни средства за нейната поддръжка и актуализация, а много общини често не разполагат с такива. Според него там се корени и големият проблем на електронното управление в България - всички пари се усвояват на централно ниво и не остават средства за интеграция на отделните администрации.

“По този начин, дори ако системата е добре направена и работеща, фактът, че не са предвидени пари за внедряване по места, обезсмисля целия проект. Още повече че докато се правят електронни услуги за “хартиена” администрация, в която документите, подадени по дигитален път, се подписват на твърдо копие, няма как да говорим за електронно управление”, категоричен е ръководителят на софтуерна група “Акстър” и добавя: “Нужна ни е технология на работа, която да обединява всички отделни проекти в една цялостна концепция. Иначе, след като се изхарчат средствата, започваме да се питаме защо този софтуер не работи, защо не може да се интегрира с наличните системи и т.н. Трябва да се създадат правила, по които екипите да контактуват помежду си. Интернет например се състои от стандарти. Няма един ръководител или висша администрация, която да управлява процесите. Мрежата се управлява сама, въз основа на протоколи, правила и стандарти. Такъв подход трябва да има и към електронното управление.” 

Организацията

Софтуерна група “Акстър” е научна лаборатория към Технически университет – София, създадена за разработка на софтуер за нуждите на географски информационни системи (GIS). Организацията работи по проекти в тази област от 1989 г., а по-късно се насочва и към реализацията на такива за държавната администрация.

“В областта на администрацията работим от 2000 г., когато се появи проблем “2000” и съществуващите деловодни системи трябваше да бъдат подменени. Тогава разработихме първото си решение в тази сфера, а след това продължихме работата си със създаването и на други инструменти, които да подпомогнат процеса на дигитализация на институциите”, спомня си доц. д-р Моско Аладжем, ръководител на софтуерната група от създаването ѝ до днес.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов