“ози сайт използва бисквитки (cookies). јко желаете можете да научите повече тук. –азбрах

Ќовини “ехнологии и концепции
бр. 2, 2018

»стори€та на софтуера в автомобилната индустри€

√одина след година автомобилите стават все по-сложни, което неминуемо води след себе си и н€кои проблеми.

от , 26 февруари 2018 0 2221 прочитани€,

»стори€та на софтуера в автомобилната индустри€

IDG, —јў

—офтуерът e навс€къде. Ќакъдето и да се обърнете, дори и без да знаете, той е там и работи. ≈дна от сферите, в които това важи в най-гол€ма степен, е производството на автомобили. Ќо как стигнаха автомобилите от четири колела и физически задвижван двигател до центъра за данни, пълен с интернет комуникаци€ и гласови асистенти?

ѕървите чипове са въведени в автомобилите в кра€ на 60-те и началото на 70-те години на минали€ век, за да управл€ват прости функции като впръскване на горивото и преместване на предавките. ƒнес електрониката участва във всеки процес - от заключването на вратите и изчисл€ването на горивната ефективност до аварийното спиране, управление на сцеплението и автоматичното паркиране. «а целта автомобилите не разчитат на инсталиран в купето сървър, а на десетки ECU (електронни контролни блокове, базирани на микропроцесори), които контролират различните части и дейности на системата.

—мартфони на колела пътуват из интелигентни градове

—истемата за помощ, информаци€ и маршрутизаци€ (DAIR) на GM през 60-те години на минали€ век e първата платформа, ко€то прави опит да дава на водачите информаци€ в реално време. “€ така и не стига до масово производство, но самото ѝ съществуване показва, че автомобилната индустри€ отдавна има сериозни технологични амбиции.

—ъвременни€т автомобил използва около 100 милиона линейни кода. «а сравнение, Facebook има 60 милиона, а Windows 7 - около 40 милиона. ƒнес автомобилите често се описват като "смартфони на колела" и стават все по-сложни. ѕрез 2008 г. Frost and Sullivan, консултантската и анализаторска компани€, предвиди, че скоро автомобилите ще достигнат до 200 или дори 300 милиона линейни кода, а самоходните модели ще генерират около 4000 GB информаци€ на ден.

ќсвен че позвол€ва на автомобилите да използват произволен брой традиционни приложени€, интернет връзката дава и възможност те да изпращат данни за кондици€та на автомобила директно към производител€. —офтуерът в автомобилите вече е достъпен за актуализаци€ от разсто€ние по същи€ начин, по който и смартфоните - една тенденци€, провокирана от компани€та Tesla на »лон ћъск.

¬ съзвучие с развитието на концепции като “”мни€ град” и “»нтернет на нещата”, нараства и интересът към иде€та за превозни средства, които комуникират както помежду си (V2V), така и с градската инфраструктура (V2I), за да може т€ да управл€ва по-добре трафика.

¬секи автомобилен производител е... софтуерна компани€

јвтомобилните компании винаги са били технологични организации. Ќо софтуерът и данните стават все по-важни, а начинът, по който много потребители ще консумират транспорта в бъдеще, се промен€ драматично, предлагайки нови предизвикателства и модели на обслужване. ѕрез 2015 Jaguar Land Rover открива автомобилна техническа лаборатори€ в ѕортланд, а през 2017 инвестира 15 млн. долара в базирани€ в  алифорни€ стартъп CloudCar и се включи във фонд за рисков капитал, насочен изключително към новосъздадени компании за разработка на иновации, свързани с автомобилостроенето, като по този начин дава за€вка за дейно участие в сферата на автономните превозни средства.

“ози промен€щ се пейзаж принуждава производителите на автомобили да се превърнат в компании за обработка на данни. ѕрез март миналата година Ford об€ви, че създава отделна дъщерна компани€ - Ford Smart Mobility - със седалище в —илициевата долина, ко€то ще се фокусира върху технологиите, софтуера и услугите. Ќо с генерирането и обработването на повече данни изисквани€та към бордовите компютри ще растат главоломно, което означава, че автомобилните производители ще тр€бва да преосмисл€т не само начина, по който проектират моделите си, но и как и кога изпращат и получават данни.

ќпитът на водачите се промен€

ƒокато н€кога шофьорите тр€бваше да използват дроселни клапани, за да управл€ват ръчно съотношението гориво/въздух в двигател€, днес нещата стават все по-сложни. Tesla беше първата компани€, ко€то замени гол€ма част от централни€ панел с екран (иде€та беше взета от китайски€ стартъп BYTON), а днес вече се движим в среда, пълна с гласови интерфейси.

”съвършенстваните предни стъкла, базирани на добавена реалност (AR), отдавна са основен елемент от автомобилните прототипи, но до момента никога не са намерили м€сто в реалното производство. ћного компании се опитаха с различна степен на успех да интегрират дисплеи, които можете да гледате, без да се налага да отклон€вате поглед от път€, но те все още не са навлезли масово. ¬ъпреки това, като се има предвид, че тази технологи€ все повече се комерсиализира, е напълно възможно да се наложи и в автомобилостроенето в близко бъдеще.

ѕредизвикателства пред сигурността

ѕри всичко, свързано с технологиите, обаче има и н€каква уловка. — нарастващо рол€ на софтуера в наши€ живот идват и все повече предизвикателства пред сигурността. ¬ече вид€хме дистанционен хак срещу Jeep по време на пътуване. —ъщото се случи и с Tesla S, чието управление беше превзето от 12 мили разсто€ние от китайски изследователи. “огава беше овлад€на ц€лата електроника на технологични€ автомобил. ѕробойни в сигурността демонстрира и придружаващото приложение на електромобила Nissan Leaf. 

¬еро€тно към този момент все още не сме достигнали до етапа, в който стотици автомобили могат да бъдат превзети едновременно и да им се даде заповед да причин€т хаос по улиците на н€кой град (въпреки че винаги можете да намерите експерти, които твърд€т точно обратното). Ќаличието на подобна възможност в бъдеще обаче означава, че киберсигурността на автомобилите тр€бва да се вземе много на сериозно.

Ќаличието на всички тези заплахи не значи, че битката е загубена. ¬ъзможността за актуализаци€ на софтуера в превозните средства от разсто€ние е шанс за компаниите да фиксират проблеми, свързани със сигурността, които преди това изискваха “влизане в бокса”. ≈дновременно с това доставчици на решени€ за защита като McAfee и Trend Micro, а и по-нови играчи в сектора като Karamba и Argus вече развиват проекти в сферата на автомобилната киберсигурност.

BlackBerry например е компани€ с дълга истори€ в автомобилната сигурност чрез сво€та платформа QNX, а на тазгодишното на NAIAS (—еверноамериканско международно автомобилно изложение) компани€та представи Jarvis - инструмент за анализ, насочен към откриване на потенциални у€звимости в кода на автомобилите.

јвтомобили с отворен код?

ƒа хакнеш собствената си кола – независимо дали го правиш, за да подобриш сигурността ѝ, или просто за удоволствие - не е толкова лесно, колкото да разбъзикаш Android устройство от среден клас. ¬ъпреки това през 2016 г. организаци€, наречена OpenGarages.org, издаде наръчник за хакери, в който е об€снено как функционират всички компютърни системи и софтуер, вградени в съвременните автомобили, а също така и как да извършите собствена проверка на изправността им. јвторът на наръчника  рейг —мит тогава об€ви, че книгата е насочена към "традиционните механици, които искат да опозна€т електронните аспекти на съвременните автомобили, но са възпреп€тствани от липсата на информаци€ и табуто около тази тема".

–азбира се, повечето производители н€ма да са съгласни да ровичкате из техните системи, но все пак - можем ли да видим автомобили с отворен код в бъдеще? –едица компании за отдаване на коли под наем и други автомобилни услуги като Lyft, Didi, Uber, и Bla Bla Car се присъединиха към групата "—поделени принципи на мобилността в пренаселените градове" (Shared Mobility Principles for Livable Cities), подкреп€йки иде€та, че всички автономни автомобили в градските райони тр€бва да се експлоатират от частни компании.

 ќћ≈Ќ“ј–» ќ“  

ѕолезни страници
    «а нас | јудитори€ | –еклама |  онтакти | ќбщи услови€ |
    ƒействителни собственици на насто€щото издание са »во √еоргиев ѕрокопиев и “еодор »ванов «ахов