Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ за транспорта и логистиката
бр. 2, 2018

Unimsters дигитализира процесите си и се стреми към уеб транзакционен модел на работа

от , 26 февруари 2018 0 3595 прочитания,

Unimsters дигитализира процесите си и се стреми към уеб транзакционен модел на работа

Виргиния Стаматова

"В последните няколко години често се появяват публикации, свързани с иновации в сферата на логистиката и транспорта. Странното е, че ако направите анализ, резултатът ще покаже, че най-споменаваният източник на нововъведения е Amazon. А това е компания, която доскоро никой не свързваше с транспорта или логистиката. В нашата индустрия на Amazon се гледа като на компания - разрушител на модела и статуквото", така описва Ивайло Тошев, ИТ мениджър на Unimasters, случващото се в ИТ сферата на логистиката напоследък.

От друга страна, логистиката и транспортът са доста консервативни, когато става въпрос за иновации. Фирмите в бранша зависят изключително много от клиентите, с които работят, и тяхната готовност да приемат иновативните решения. У нас засега няма сериозни сътресения на пазара, а технологичното обновяване на спедиторските компании е съобразено с регионалните особености. Тошев е категоричен: "Опитваме се да цифровизираме бизнеса си, но внимаваме да не се откъснем прекалено много от аналоговата действителност, защото ако станем прекалено дигитални, рискуваме клиентите да спрат да ни виждат, тъй като голяма част от тях остават аналогови."

В много случаи технологичното развитие се забавя и поради изискванията на държавните институции. "С инертността си и неадекватността си регулациите пречат на оптимизацията или автоматизацията на европейско ниво и в частност в България. Има инициативи, които се движат в тази посока, например т.нар. електроннa товарителница CMR (придобила известност като "чемере"), основният документ, който удостоверява, че една доставка е извършена", пояснява Тошев.

Все още у нас документът се изисква на хартия. На нивото ЕС има инициатива за електронизацията му и у нас също е започнала подобна процедура. Тошев не можа да прогнозира колко време ще е необходимо, докато се приложи международната електронна товарителница, но е категоричен, че за да бъде автоматизиран този процес в компаниите, трябва да се промени регулацията. По думите му към днешна дата транзакциите се извършват в комбинация между електронизиран процес и хартия: "Ние разполагаме с документационен център и вътре в дружеството всичко се движи електронно. Но сме принудени да поддържаме и две "гишета", които се грижат да отпечатват на хартия изискуемите документи."

В последно време Unimаsters забелязват, че доста клиенти проявяват интерес към иновативни услуги. "От няколко години се опитваме сериозно да дигитализираме бизнеса, започнали сме много инициативи в това отношение и забелязваме, че това дава резултат. Прави ни впечатление, че клиенти, които ценят иновациите, лесно ни разпознават", пояснява ИТ мениджърът на компанията.

По думите му проектите, които се развиват в компанията през последните две години, са повече концептуални и касаят стратегически инициативи, свързани с дигитализацията на бизнеса.

През миналата година Unimasters експериментира с RPA (Robotic Process Automation) и работи по посока да я засили. "Правили сме експерименти с различни роботизирани агенти, като най-успешно за нас технологията работи за връзка между вътрешен дигитализиран процес и аналогова реалност - ръчно управлявани документи при клиент или услуга, която в компанията трябва да ползваме", уточнява ИТ мениджърът на Unimasters.

Ивайло Тошев, ИТ мениджър на Unimasters

RPA инструментите позволяват конфигуриране на софтуер или "робот" за обработка на транзакции, промяна на данни или комуникация с други цифрови системи.

Включването на термина автоматизация може да доведе до объркване на RPA с машинното обучение (ML) и изкуствения интелект (AI). Но RPA е по-общото понятие, може да включва ML или AI, но за разлика от тях се управлява от настроена бизнес логика и структурирани входове, докато ML и AI технологиите могат да бъдат обучени да правят преценки за неструктурирани входове.

През 2017 Unimasters започва да използва и системата за офериране Freightos, дело на израелски стартъп. "Тя ни позволява да изготвяме много бързо оферти при запитване от клиентите. Можем да вкараме нашите тарифи с различни правила, като се дава много голяма гъвкавост както на служителите ни от търговския отдел, които подготвят офертите, така и на клиентите. защото превоз от точка А до точка Б може да стане по много различни начини, които има своите нюанси и различни цени", уточнява Ивайло Тошев.

През миналата година компанията започва да използва и мобилна платформа за покритие на т.нар. последна миля. Тя отново е разработена от друг израелски стартъп - Bringg, и позволява планиране на финалната отсечка на достaвките. Тя изпраща съобщения и линкове за проследяване на пратките, разполага с мобилно приложение и възможност са комуникация с куриера.

Наскоро внедрихме и NetSuite в частта му за финансово-счетоводното обслужване, за да можем да преминем към по-свободен и гъвкав начин на обмен на данни за финансовите транзакции, допълва Ивайло Тошев. "Тъй като NetSuite е уеб базирана система, тя има богато API. Целта ни е целият поток от оперативни задачи да се извършва през уеб, т.е. да не е задължително служителите да са концентрирани в офиса пред работните си станции и да работят с някакви монолитни приложения, а да се ползват предимно уеб приложения на транзакционен принцип", пояснява още той.

Unimasters търси още добра възможност за обмен на данни в онлайн режим. "През последните две години засилихме стремежа си да предоставим на клиентите чувство за дигитализация. В тази посока разработихме наш портал (MyUnimasters), през който те могат да се “самообслужат”, като могат да проследяват поръчки, да получат фактурите си, да свалят в електронен вид придружаващите документи или да направят справка за статуса на своите поръчки. Непрекъснато добавяме нови функционалности към портала - скоро предстои да пуснем и възможност за онлайн плащане", коментира още Тошев. В този портал съсредоточаваме повечето инициативи за дигитализация, превръщайки го в платформа за различни доработки, които обслужват вътрешните отдели на дружеството.

През 2017 успяхме да изградим отдавна планирания контактен център, който се концентрира върху обслужването на клиентите. Той използва FreshDesk - уеб базирана система на транзакционен принцип. Центърът за обслужване на клиенти е интегриран към портала MyUnimasters. Гласовата комуникация на контакт центъра с клиентите протича през разработен от напия екип WebRTC модул, интегриран с нашата VoIP инфраструктура. При входящо обаждане се идентифицира клиентът, вижда се историята, записът на разговорите досега и т.н.

През 2018 Unimasters ще продължи да изгражда дигиталната си платформа. Стремежът е преминаване към уеб транзакционен модел на работа. Зад това се крият доста задачи за ИТ отдела. Според Тошев на пазара има малко доставчици на подобен род услуги. Логистиката е някак си слабо застъпена в целите на ИТ компаниите на европейско ниво. Затова повечето от иновативните решения, които анализираме, са или от САЩ, или от Израел. Не на последно място, важно е да се реши някак си въпросът и с локалната поддръжка.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов