Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ за транспорта и логистиката
бр. 2, 2018

„Дискордиа“ разчита на вертикално решение за управление на автомобилния си парк

С внедряване на BI решение компанията ще подобри своята конкурентоспособност

от , 26 февруари 2018 0 5374 прочитания,

Васил Гьошев

„Дискордиа“ АД работи по внедряване на Micrsoft Power BI - решение за бизнес анализи, което да надгради основните информационни системи на компанията - Navitrans и Dynafleet. Интегратор на BI системата е FTS, която е работила по внедряването на Navitrans - софтуерен продукт за управление на бизнес процесите, който компанията ползва и в момента. Внедряват се и няколко решения "по мярка", специално насочени към нуждите на компанията, които ще позволят допълнителна автоматизация на процесите. Плановете на „Дискордиа“ включват развитие на ИС на дъщерните дружества зад граница.

В момента тече проект за въвеждане на ERP система в Украйна, а в Румъния това ще стане следващата година. За развитие на информационната среда в "Дискордиа" започва да се мисли във връзка с приемането на България в ЕС през 2007, когато нашите превозвачи получиха достъп до европейския пазар на транспортни услуги с оборот над 500 млрд. евро годишно. Осъзнава се и ползата от информационните технологии, като „Дискордиа“ е сред първите български дружества от сектора, внедрили още преди десет години специализирана ERP система за транспортни компании. Става дума за вертикалното решение Navitrans, базирано на Microsoft Dynamics NAV и внедрено от FTS. Друга система с основно значение за бизнеса на компанията е Dynafleet.

„Дискордиа“ разчита на вертикално решение за управление на автомобилния си парк

В развитие

„Преди 20 години в офиса имаше само един компютър, ползван за изготвяне на транспортни заявки. Именно внедряването на ERP системата стана една от най-сериозните крачки за развитието на компанията“, спомня си Калин Петров, заместник изпълнителен директор. Ръководството разбира, че за да се развива, "Дискордиa" се нуждае от информационни системи, които да обхванат всичките ѝ процеси и да позволят бърза работа с големите потоци от информация.

Паралелно с това управлението на процесите, дори в ежедневната работа на служителите, е свързано с обработка на много голямо количество данни, изискващи структуриране и систематизиране.

Първоначално са направени опити с български разработчици да се създаде специално решение за нуждите на „Дискордиа“ чрез надграждане на Microsoft Access и SQL database.

„За съжаление те не успяха да отговорят на нашите очаквания. Работата по тези проекти изискваше много време и усилия и не съответстваше на скоростта, с която се развиваха нуждите ни поради бързо растящия ни бизнес. Така стигнахме до извода, че трябва да намерим решение, което да покрива минималните ни изисквания и да го надградим“, обяснява Петров. Тогава се взема решението за внедряването на ERP система.

В хода на търсенето се установява, че има две основни решения в Европа, които се доближават до изискванията на компанията. Едното е Navitrans и впоследствие бива предпочетено, а другото е специализирано решение за транспорт и логистика на SAP.

Второто се оказва скъпо за размера и дейността на компанията към онзи момент. След анализ на възвращаемостта изборът пада върху Navitrans. 

Проектът е осъществен със собствени средства, без външно финансиране, въпреки размера на инвестицията и факта, че подобни внедрявания за времето са рядкост.

В крайна сметка внедряването се оказва успешно до степен, че трансформира компанията.

„Промени начина, по който работим. В самия процес на внедряване променихме вижданията си за доста неща. Процесът беше двупосочен – ние се променяхме от работата със софтуера и същевременно ние променяме софтуера да отговаря на нашите нужди. Мога да кажа, че при този процес компанията стана много по-успешна, ефективна и с по-големи възможности“, обяснява Петров резултатите от проекта.

Калин Петров, заместник изпълнителен директор

Основните преимущества от внедряването на този софтуер са автоматизацията на голяма част от процесите, което води до повишаване на ефективността в работата на всички служители. Допълнителна полза е, че се получава бърз достъп до голямо количество информация и възможност за различни анализи, които се използват при вземане на оперативни и управленски решения. По такъв начин компанията става много по-гъвкава и конкурентна и успява да взема по-бързо правилни решения, съобразени с текущите промени в динамичната среда.

След успешното внедряване на Navitrans „Дискордиа“ отново е първата българска кампания, внедрила системата на Volvo – Dynafleet, създадена за управление на флотилия от камиони.

Системата се намира в самия камион и предава данни към сървърите на Volvo, като служителите имат достъп до информацията на своята транспортна компания. Програмата предоставя различни инструменти за анализ и обработка на информацията. „Тази система също беше доста сложна за внедряване в Източна Европа по простата причина, че беше скъпа и нямаше търсене. Но полученият инструментариум реално ни даде възможност много по-добре да развием нашата програма за икономично шофиране“, обяснява Петров. Новата система е успешно интегрирана към съществуващата - Navitrans.

С данните от двете системи компанията получава възможност да изгради вътре в организацията бонусни системи, програма за обучение и текущ мониторинг на техники за икономично шофиране и системи за оценка представянето на шофьорите. Чрез разработена програма за икономично шофиране е постигнат значително по-нисък разход на гориво. „Успяхме да намалим разходите за гориво с над 20% и всичко се случва благодарение на информационните системи, защото те ни позволяват да наблюдаваме и анализираме неща, за които преди можехме само да мечтаем. Тези анализи не само ни дадоха възможност за успешно обучение на шофьорите за икономично шофиране, но и текущо да наблюдаваме и контролираме тяхното поведение на пътя.“

Компанията е внедрила и най-развитата телематична система в Европа - Transics на Wabco, както и маршрутизиращият софтуер Map & Guide на PTV Group.

Аутсорсинг

През годините ръководството стига до извода, че дейностите, които не са свързани с основния бизнес, не трябва да бъдат развивани вътре в организацията. Затова въпреки наличието на над 400 камиона „Дискордиа“ няма собствен сервиз за тежкотоварни автомобили. „По отношение на ИТ решихме, че не е необходимо да развиваме собствена ИТ администрация и цялата ИТ поддръжка е аутсорсната към компанията Atos“, каза зам. изпълнителният директор.

От около три години „Дискордиа“ е изнесла и цялата си сървърна инфраструктура в облака. Сега в офиса на компанията няма нито един сървър, а се използват облачни услуги от „Датикум“. Това позволява фирмата да оптимизира разходите си. Вече не е нужно да се резервира капацитет за една, две или три години напред. В момента се купува само необходимият ресурс и при нужда се добавя още в зависимост от текущите потребности. По този начин използването на ресурсите е много по-оптимално, защото при всяко планиране има разминаване между плана и изпълнението. В това отношение компанията в момента се съобразяваме с реалните си нужди, а не с планираните.

„При използването на такъв тип услуги „Доскордиа“ търси да бъде обслужвана от фирми с високи стандарти, които са лидери в своята област, за да сме сигурни, че получаваме най-високото качество на услугата. Това е важно, за да можем да поддържаме високо качество на услугите, които ние предлагаме на нашите клиенти“, подчертава Петров.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов