Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ за транспорта и логистиката
бр. 2, 2018

DHL автоматизира сортирането на пратки с уникална за България система

Атоматизацията не само няма да намали работните места, но и ще отвори нови, категоричен е ИТ мениджърът на компанията Стефан Стоилов

от , 28 февруари 2018 0 7242 прочитания,

DHL автоматизира сортирането на пратки с уникална за България система

Иван Гайдаров


Веригите за доставки са един от най-бързо развиващите се бизнес сектори в световен мащаб. Стимулирани от постоянно повишаващия се ръст на онлайн търговията и нивата на глобална свързаност, логистичните компании са в постоянна надпревара за повишаване на качеството на предлаганите услуги. В това състезание основна роля заемат технологиите, които дават нови хоризонти за развитие на участниците в този динамичен пазар. Българският клон на международната куриерска компания DHL Express не остава назад от световните тенденции и в рамките на 2018 планира въвеждането на редица иновации, които да осигурят конкурентни предимства за нея и клиентите й. Една от тях е уникалната за България система за автоматизация на процеса по сортиране на пратките.

“Един от основните ни проекти тази година е свързан с преместването ни в нова сграда, която ще се намира непосредствено до летището. В нея сме предвидили автоматизирана система, която ще може да сортира количества в рамките на 3000 отделни парчета (една пратка може да бъде съставена от няколко парчета) на час. Това е напълно автоматизирана платформа, уникална за нашия сектор в България”, коментира Стефан Стоилов, ИТ мениджър на "DHL Express България".

От компанията стигат до решението за автоматизация на сортировъчната дейност, след като за няколко години обемът на пратките, които минават през складовете на българското ѝ представителство, бележи значителен ръст.

“Стигнахме до решението за автоматизация на процеса по сортиране заради ръста в броя на пратките, които обработваме. В момента броят им е между 8000 и 10 000 пратки на ден, като тенденцията е те да се увеличават. Това налага подмяна на ръчния процес с автоматизиран, за да можем да запазим високото ниво на обслужване, което предлагаме на нашите клиенти, а също така да покрием и високите стандарти на компанията ни”, обяснява Стоилов.


Сортирането днес

"DHL Express България" имат два основни процеса, свързани със сортирането и разпределянето на пратки. Сутрешният процес обхваща входящите в страната контейнери, а вечерният подготвя за експедиция изходящия от България за чужбина товар. В момента тези процеси отнемат на екипите между три и четири часа.

“Към днешна дата, когато пристигне самолет с пратки, наши камиони ги трансферират до основния ни склад. Там започва ръчната работа – всичко се разтоварва от камионите, служителите сортират пратките и ги поставят по местата им на съответните поточни линии. Това е трудоемък процес, който, разбира се, не изключва грешки”, разказва Стоилов и добавя, че след преместването на централата в нов офис и интеграцията на решението за автоматизация вече ще се разчита и на директен достъп до пистата.


Решението

Новата платформа, която има сериозна хардуерна и софтуерна част, ще промени изцяло обработката пратките - те ще се доставят от товарните самолети директно върху поточната линия с помощта на специални колички, след което ще стартира и самият процес на автоматична обработка.

“След идването на пратките и разтоварването им от самолета те биват поставени на една основна поточна линия и се разпределят по предназначение. С въвеждането на новото решение те ще минават през специален тунел, който разполага с шест камери за заснемане на всяка пратка от различни ъгли. По-този начин на база на баркодове и други отличителни знаци пакетите ще се ориентират от системата. Този тунел комуникира със специализиран софтуер, наречен SATS, който „казва“ къде да отиде всеки едно парче. За начало ще имаме два ръкава (фингъри) с по 20 слота за куриерски автомобили. Така всеки куриер ще може да получава пратките, които са предвидени за неговия маршрут”, обяснява процеса на работа на новото решение ИТ мениджърът на DHL Еxpress за България. 

SATS е софтуер, който проверява товарителницата на база на баркод, като също така я насочва по правилната поточна линия. Той е специално разработен за DHL Express. В новата автоматизирана система на компанията той ще бъде в постоянна комуникация с друг софтуер, наречен SCADA, доразработен от италианския производител на такива решения - OCM (компанията разработва подобни МНЕ (Material Handling Equipment) решения за DHL на глобално ниво).

“SCADA комуникира с SATS и обезпечава целия процес. Тя контролира автоматизираното сортиране и дава информацията на SATS, за да може, когато пратка премине през тунела и бъде заснета от шестте камери, тази информация да бъде обработена от SATS и върната обратно към SCADA. Тя от своя страна изпраща “заповедта” накъде да се насочи всяка пратка. Тези процеси трябва да се случат за всичко на всичко 3 секунди, за да не бъде пропусната първата възможна изходяща поточна линия”, обръща внимание Стефан Стоилов.

Новата система ще вдигне и нивото на сигурност, относно състоянието на всяка пратка, за което ще спомогне и наличието на шестте допълнителни камери в поточната линия.

“Когато една пратка трябва да напусне страната, тя задължително минава през рентген. Входящите пратки са минали същата процедура на изхода на дестинациите, от които идват. Целостта им обаче също трябва да е гарантирана и това става с помощта на камерите по поточните линии. Пратките се следят по целия им път от подаването до получаването им. По този начин винаги можем да разберем, ако има инцидент, къде се е случил той – при товарене, в самолета, при разтоварване или при куриера. Реално, благодарение на камерите, можем да проследим цялата история на една пратка. Също така можем да изискаме снимка на пратката от нашите международни хъбове, защото те разчитат на подобни системи като нашата, но доста по-големи”, коментира още ИТ мениджърът на "DHL Express България".

Стефан Стоилов, ИТ мениджър на DHL

 

Интеграция 

По думите на Стефан Стоилов процесът по интеграцията на новото решение тепърва предстои, като към момента вече е поръчано ИТ оборудването – софтуер и хардуер, както и самото съоръжение (МНЕ).

“Очакваме доставката на няколко сървъра, върху които ще бъдат разположени виртуални машини за нашия софтуер (SATS) и за този на OCM (SCADA). До средата на март трябва да приключи процесът по инсталацията им, след което ще ни трябва още около месец за настройка на виртуалните машини, доизграждане на вътрешните връзки и конфигурация на базите данни. Цялата система трябва да влезе в експлоатация до юли тази година, като преди това ще има тестов период, в който от OCM ще следят работата – комуникацията на двата софтуера и ще нанасят корекции в реално време, ако това е необходимо”, обрисува процеса по интеграция на системата Стефан Стоилов.

От DHL Express са помислили и за надграждането на автоматичната сортировъчна система в бъдеще. За целта ще бъдат създадени общо три ръкава за пресявка на пратките, като първоначално ще заработят само два от тях, а третият ще бъде в постоянна готовност. От гледна точка на софтуера системата също подлежи на надграждане. ИТ мениджърът на DHL Express за България обръща внимание, че това може да стане както с надграждане на вече наличния софтуер, така и с нов, който е специализиран за работа с над 10 000 пратки на ден.

“Платформи като нашата се използват от много звена на компанията по света, но в основните хъбове са с много по-сложни системи, защото там става дума за десетки ръкави и много повече дестинации. Пример за такъв софтуер, който може да замени SCADA с цел обработка на повече пратки, e Wonderware. Ако се стигне до цялостна смяна на решението, разбира се, ще е нужна оптимизация на хардуера. Ние имаме такава готовност, но за момента нямаме такава нужда”, категоричен е Стоилов.


Автоматизацията и работните места 

Автоматизацията често е сочена като източник на безработица в бъдещето. Не така обаче мисли и Стефан Стoилов, който е убеден, че този процес не само няма да доведе до освобождаване на хора, а напротив – компанията ще трябва да отвори нови работни места заради увеличените обеми, които ще може да поеме.

“Автоматизацията при нас е възможно да създаде условия за разкриването на нови работни места за квалифициран персонал, който ще трябва да работи с новия софтуер от оперативна гледна точка. Ще имаме нужда от хора, които разбират едновременно и от ИТ процеси, и от вътрешните правила и начин на работа. Това ще даде възможност на настоящи служители да се квалифицират и развият, или на хора, които искат да работят в тази сфера, да се реализират. От друга страна, на база на новите ни системи ще има промяна и в нашите вътрешни механизми.

По този начин автоматизацията е предпоставка за откриване на нови работни места, защото обработката на 3000 парчета на час е истинско предизвикателство”, категоричен е Стоилов.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов