Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 3, 2018

Прокредит банк реализира концепцията си за директна банка

По пътя към осъществяване на стратегията си финансовата институция интегрира напълно нова платформа за онлайн банкиране, която позволява редица допълнителни функционалности

от , 28 март 2018 0 6176 прочитания,


Иван Гайдаров

През последните години Прокредит банк инвестира в превръщането си в "директна банка”, в резултат на което електронните услуги - интернет банкиране и контакт център - бяха модернизирани, което дава възможност на клиентите да управляват средствата си по най-ефективен начин - сигурно и дистанционно, спестявайки време и пари.

Директната банка

“Концепцията ни за директна банка засяга много широк спектър от дейности, тъй като през годините непрекъснато автоматизираме услугите си към клиентите и предлагаме банкиране през интернет. Основен стълб в нашата стратегия е да дадем на потребителите достъп до все повече банкови услуги през мобилно устройство. По този начин необходимостта от посещение на банковия клон отпада. Следвайки този модел, "Прокредит" преустанови физическото обслужване на клиенти в определени свои локации”, разказва Георги Георгиев, главен мениджър по информационните технологии в Прокредит банк.
За да осъществи концепцията за директна банка, кредитната институция стартира с изграждането на обособени зони, оборудвани с автоматизирани машини, в които клиентите могат да теглят и да внасят суми в левове и евро, изнасяйки кеша от традиционния офис. “С времето се получи така, че клиентите ни могат самостоятелно да извършват рутинните операции с пари на машините в зоните или онлайн, обяснява Георгиев и добавя, че едновременно с изграждането на въпросните 24-часови зони обновяването на системата за онлайн банкиране постепенно се оформя като един от сериозните приоритети на банката.

“Разполагахме с добра система за онлайн банкиране. Използвахме тази система от създаването на банката. Клиентите ни я харесваха и бяха свикнали с нея изключително много. Старата ProB@nking беше базирана на класическата ASP (Active Server Page) технология за потребителски интерфейс, която остаря морално преди повече от 10 години. Разбира се, през годините системата постоянно е доразвивана и обновявана, но така или иначе платформата е базирана на остарели технологии”, спомня си ИТ директорът на "Прокредит". 

Нова платформа за онлайн банкиране
Паралелно с внедряването на 24/7 зони за самообслужване на преден план излиза и нуждата от изцяло ново решение за онлайн банкиране, което да отговаря на развиващата се стратегия на организацията за изцяло дигитализирана среда на комуникация с клиентите. Преди по-малко от 2 години управителният съвет на банката взима решение за реализацията на мащабен проект – пълна подмяна на старата платформа за онлайн банкиране с нова.

“Наложи се за година и половина да преустановим разработките в текущата версия на системата, като обновяваме и добавяме единствено изключително наложителни функционалности. Това беше много важно решение, за да можем да овладеем процеса по изграждането на новата система. Не беше никак лесно да убедим мениджмънта, защото наред с технологичния аспект и следването на цялостната концепция,пред нас, на първо място, стои и бизнес предизвикателството постоянно да въвеждаме различни иновации, за да сме в тон с нуждите на потребителите”, коментира Георгиев.

Софтуерът е дело на вътрешен екип и е специално разработен за нуждите на финансовата институция. По думите на Георгиев “е базиран на целия опит, натрупан в банката през годините, и на визията на екипа за едно модерно онлайн банкиране”. 

ProB@nking – една крачка напред
Новата платформа за интернет банкиране ProB@nking стартира през месец септември 2017 и предлага всички функционалности на старата, като в нея са добавени още два ключови инструмента.

“Първият е свързан с възможността потребителите да работят с повече от един клиентски профил, което е много полезно за счетоводители и счетоводни къщи, защото могат да управляват сметките на много клиенти едновременно. В старата версия те трябваше да си правят по един акаунт за всеки клиент. Сега е нужен само един”, разкрива Георги Георгиев.

Другото преимущество на новата платформа е свързано с потвърждаването на операциите и трансферите.

“Актуализацията на трансферите в старата система се извършваше чрез ТАН кодове (уникален, еднократно валиден код, използван за подписване на документ или група документи при изпращането им към банката). Те представляват поредици от шест цифри, които към онзи момент раздавахме на потребителите на хартия. Близо 13 години те трябваше да използват тези хартиени списъци, всеки от които съдържаше по 50 кода, като при всяка авторизация да въвеждат поредния номер и да го задраскват. В един момент подходът се оказа архаичен. Хартиените ТАН кодове се доказаха като изключително сигурен инструмент, но чисто имиджово и технологично остаряхабезвъзвратно. Затова новата версия работи с изпращане на същите еднократно валидни кодове, но чрез SMS. При всяко плащане клиентът получава еднократния код, въвежда го, той потвърждава транзакцията и става неактивен. Освен това кодът е обвързан с конкретната транзакция, като алгоритъмът на потвърждаване отговаря на новите изисквания на PSD2 и дори да бъде откраднат, измамникът не би могъл да извърши плащане с него”, категоричен е ИТ мениджърът на "Прокредит". 
Новите възможности обаче само загатват за цялостните планове на банката, която смята в най-скоро време да въведе редица нови инструменти и функционалности като механизъм за двуфакторна автентикация чрез софтуерен токън, функционалност за управление на банкови карти, функционалност за изпращане на електронни документи към банката, както и серия други функции, описани в амбициозен план за развитие на системата.

Трудности и предизвикателства

Въпреки че ИТ екипът на Прокредит банк изготвя добре разписан предварителен план за реализация на проекта, предизвикателства и трудности не липсват. 

“Научихме много интересни уроци, защото това е може би един от най-големите ни проекти от създаването на банката досега. Той беше свързан с цялостна промяна на система с ключово значение, която е и лицето ни пред клиентите. Миграцията беше изключително внимателно планирана както във времево, така и в техническо отношение”, обяснява Георги Георгиев. 

Като цяло вариантите за имплементация на подобно решение са два – да се остави гратисен период, в който двете версии функционират едновременно и за клиента няма значение през коя система достъпва определената услуга, или в конкретен ден да се изключи старата система и да се активира новата. Финансовата институция избира втория вариант. 

“Спряхме се на това решение, защото първият подход чисто технологично беше труден за изпълнение и изискваше твърде голям ресурс предвид тоталната несъвместимост на старата и новата ProB@nking. Затова решихме да подготвим максимално клиентите си за директното въвеждане на новата версия. Проведохме мащабна информационна кампания, по време на която ги запознахме в най-голяма степен с новите функционалности и промените в интерфейса”, припомня още Георгиев и добавя, че информационната кампания е от изключително значение в подобни случаи.

Когато обаче новата платформа заработва на 18 септември, контакт центърът на банката се сблъсква с лавина от клиентски обаждания и въпроси въпреки пълната техническа изправност на системата. 

“Един от важните уроци, които научихме, е, че потребителят никога не е готов, когато променяш изведнъж целия интерфейс. Затова наличието на добра подготовка и ресурс да отговориш адекватно на реакциите на клиентите и да осигуриш необходимото съдействие и комфорт на всеки потребител е от жизнено значение. Колкото и иновативен и съвършен софтуер да предлагаш на потребителите, когато те са свикнали с определена услуга и поведение на системата, винаги има един първоначален период на съпротива и трудности, били те и подсъзнателни”, обръща внимание ИТ специалистът.
В технически аспект Прокредит банк залага на концепция за изцяло уеб базирано банкиране и не насочва усилия в създаването на специализирано приложение. За сметка на това ИТ екипът на банката използва адаптивен дизайн, който гарантира оптималното функциониране на уеб версията на мобилни устройства. 

“Причината да изберем този начин на работа е свързана с факта, че последващи промени на системата изискват много по-малко усилия и време. Ако бяхме решили да създаваме приложения, те трябваше да бъдат минимум две – за iOS и за Android – като при въвеждането на нови функционалности трябваше те да се отразяват навсякъде. Разбира се, има и известни недостатъци, като например това, че през уебверсията не могат да се използват някои от хардуерните ресурси на мобилните устройства, но в момента плюсовете определено са повече от минусите”, смята Георгиев.

В заключение той подчертава, че “планът на банката за развитие на системата е изключително амбициозен. Предвидили сме цяла серия от нови инструменти, с които възнамеряваме да я надградим, като крайната ни цел е да сведем до минимум необходимостта от посещения на физически клон на банката за вече регистрираните клиенти. Искаме да дадем възможност на потребителите да правят всичко, което е възможно, от разстояние, по дигитален канал. А защо не в един момент и първоначалната идентификация да става от разстояние”, пожелава си той.
Относно оценката на направените промени ИТ мениджърът на Прокредит банк е категоричен, че най-добрият показател е използването на системата от клиентите, което по думите му възлиза на почти 100%. И наистина – към момента 95% от бизнес клиентите и 53% от частните клиенти на финансовата институция извършват поне по една онлайн транзакция месечно. Плащанията, постъпили на хартиен носител и изпълнени от банката, са единици и са в размер под 0.1% от общия брой плащания за месец. Това е отличен резултат за държава като България, в която според данни на Евростат използваемостта на интернет банкиране е едва 5%. 

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов