Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 3, 2018

BankHub – иновативният финансов помощник на Сосиете женерал Експресбанк (СЖЕБ)

Сосиете женерал Експресбанк е сред малкото финансови институции в Централна и Източна Европа, които предлагат подобна интегрирана функционалност

от , 28 март 2018 0 10351 прочитания,

Иван Гайдаров

С всеки изминал ден технологичните компании навлизат в различни бизнес сегменти, което поставя в сложна ситуация традиционните играчи. Финансовият сектор не е един от най-засегнатите от тази тенденция. А банките са изправени пред дилемата да си затворят очите и да отричат финтех или да се гмурнат в новите възможности, които те предлагат. Сосиете женерал Експресбанк избира втората стратегия и вече може да се похвали с първите резултати – уникалната за цяла Централна и Източна Европа платформа за агрегация на банкови продукти BankHub.

BankHub

BankHub е първият стартъп, създаден и финансиран от банка в България като част от инициативата й Open Innovation Challenge("Предизвикателство, отворено за иновации") за съвместно сътрудничество с други компании в сферата на финансовите технологии. В нея се включват 15 отбора, съставени както от служители на банката, така и от външни експерти с най-различни профили - дизайнери, предприемачи, програмисти, ИТ специалисти и маркетинг експерти. Проектът печели първото място в инициативата през 2016, а банката поема пълното финансиране на разработката на прототипа, началната фаза от която е финализирана за по-малко от година - близо два пъти по-бързо от средното за подобни реализации. 


Славейко Славейков, главен финансов директор на СЖЕБ


“BankHub e проект, който се роди преди година и половина, когато беше даден по-голям приоритет на иновациите и започнахме да изграждаме подходящата за това култура вътре в компанията. Тогава събрахме за един уикенд около 40 служители на случаен прицип – който иска, участва. Освен това изпратихме покани към външни участници, като се отзоваха хора от различни възрасти и професии. В журито участваха няколко представители от стартъп средите, които имаха за цел да изберат трите най-добри проекта в две основни посоки – добавена стойност за клиента и банката”, разказва Славейко Славейков, главен финансов директор на СЖЕБ и ментор на екипа, който работи по реализацията на платформата.

Идеята на Сосиете женерал Експресбанк е BankHub да събира информацията за всички банкови продукти на потребителите, без значение в коя точно финансова институция са те, като по този начин им дава възможност да категоризират разходите и приходите си (за да се възполват от тази услуга, потребителите трябва да имат профил в платформата за онлайн банкиране на СЖЕБ).

“Платформата предлага възможност на клиентите ни да структурират своите бюджети, а в бъдеще целта ни е тя да дава и съвети къде и как могат да бъдат намалени разходите, базирани на информация от предходни периоди. Това, разбира се, е цялостната ни идея. Към момента сме реализирали само първата стъпка – имаме работещо приложение, през което можете да видите всичките си сметки и транзакциите по тях, без да се налага да влизате през онлайн платформите на различните банки. Стъпката е важна, защото първо ни трябваше инструмент за събиране на информацията, след което тя трябва да бъде категоризирана и да започнем да работим по изкуствен интелект, който да дава по-висока добавена стойност на услугата”, обяснява Славейков и добавя, че към момента целта на BankHub е да предоставя информация за агрегираните сметки, а в бъдеще се предвижда да бъде доразработена като платформа и за активни операции.

Разработчиците на портала възприемат подхода на стартъп програмата на Google и до финалното одобрение проекта на услугата от страна на мениджмънта на банката екипът отделя около 20% от работното си време за проекта, след което насочва 100% от усилията си, като банката осигурява на своите вътрешни предприемачи специално работно място в споделено офис пространство (CoWorking), което дава достъп до стартъп общността.

Чисто технологично от СЖЕБ трябва да изберат между два подхода – да започнат разработката на решението от нулата или да се доверят на вече съществуващо такова. В тон с концепцията си за повече гъвкавост финансовата институция избира да се довери на международна финтех компания, която предоставя възможност за обединяване на финансовата информация от над 2000 финансови институции в цял свят, между които и банките от топ 10 на българския пазар. 

Събирането на цялата нужна информация на потребителя става посредством API, като за целта потребителят трябва да въведе своите данни за достъп до онлайн банкиранията на финансовите институции извън СЖЕБ, на които е клиент - потребителско име и парола. Платформата разчита на web scraping - технология за извличане на данни от уеб сайтове – и предоставя различни графични доклади за баланси, наличности, салда, движения, транзакции, лимити, дължима главница и лихви и т.н. 

Предизвикателства

Като при всеки мащабен проект и при реализацията на BankHub не липсват предизвикателства, но тяхното естество се оказва по-различно от първоначалните очаквания.

“Това решение е уникално за нашия регион, а като цяло и в Европа няма много подобни платформи. Но, изнендаващо, най-трудното не беше техническата част, а това да успеем да се разчупим в две основни посоки”, спомня си Славейко Славейков.

Първото предизвикателство е екипът на банката да успее да се аклиматизира към режим на работа по модела на стартъп компаниите – да се отдели определен човешки ресурс, насочен само към този проект, което не е често срещана практика във финансовия сектор. 

“Оказа се също така, че когато създаваш нещо абсолютно ново, се появяват проблеми както от гледна точка на съответствието с регулаторната рамка, така и по посока на ИТ сигурността. Големи корпорации като банките все още трудно възприемат начина на работа, при който новата разработка се изпробва бързо на пазара. А когато липсва подобен продукт, ситуацията става още по-сложна, защото все още няма набор от добри практики, които да се вземат предвид”, обяснява главният финансов директор на Сосиете женерал Експресбанк.

Второто предизвикателство се крие във възможността и умението банката да си партнира с финтех компании. “Възможността да работим с финтех компании и да ги възприемем като партньори, а не като конкуренти, ни даде шанс да изградим технологично проекта много бързо. Общо бяха предвидени девет месеца за реализацията на първата фаза, от които седем фиксирахме регулаторни проблеми и такива, свързани със сигурността, а технологичната част ни отне едва два месеца. Ако трябваше сами да го разработваме, щеше да ни трябва в пъти повече време”, категоричен е Славейко Славейков.

В унисон с изискванията на Общия регламент за защита на личните данни (GDPR) екипът, който разработва BankHub, хвърля много усилия и в посока гарантиране на сигурността.

“GDPR е сложна тема, особено за институции като банките, които работят с огромни обеми информация. Затова самото приложение не пази никакви данни. То е просто един портал (front end) към информация от приложенията на другите банки, който обаче не дава фактически достъп до вътрешните им системи. В момента, в който порталът бъде затворен, информацията изчезва. В него не се съхраняват никакви данни”, коментира още Славейков и обръща специално внимание, че дори Сосиете женерал Експресбанк няма достъп до информацията на клиентите си за сметките и движенията им в други банки. 

По думите му системата разчита на най-високо ниво на защита и криптиране на информацията, а ако потребителят прецени да изтрие определени данни, те изчезват завинаги. “Всеки се стреми да има достъп до информация. За нас би било чудесно да черпим такава и да я използваме, но това не е коректно, а и нямаме законово право. Затова самите връзки са подсигурени на много високо ниво, направили сме всякакви тестове за проникване. Не на последно място, това приложение е част от нашето интернет банкиране и се ползва със същите защити като него”, акцентира главният финансов директор на Сосиете женерал Експресбанк.

Хоризонти за развитие

“Целта ни е BankHub да се превърне в цялостен инструмент за мениджмънт на лични финанси, който да съдържа всичко необходимо. Да бъде структурирано решение за анализ и бюджетиране. Примерно да си определите колко пари искате да харчите за излизания през този месец и в момента, в който надхвърлите лимита си, системата да ви обръща внимание. Или да въведете, че искате да спестявате определена сума в рамките на някакъв период и системата да ви даде съвети от кое перо може да бъде направено това” - така Славейко Славейков вижда следващите стъпки на своя екип.

Освен това, тъй като към момента решението е насочено единствено към физическите лица, от Сосиете женерал Експресбанк обмислят възможността то да бъде преработено по подходящ начин и за бизнеса, където според тях то има потенциала да се наложи като незаменим финансов помощник. Още повече че системата лесно може да се пригоди към изискванията на този сегмент, защото ще минава през същата платформа като тази за физическите лица. Като цяло очакванията са функционалността да бъде особено полезна за корпоративни клиенти, тъй като много от компаниите работят с повече от една банка. 

Инициативата на СЖЕБ е пример как обединяването на различните подходи и стратегии може да помогне на една организация да посрещне предизвикателствата и динамиката, които налага технологичното развитие пред традиционните сектори. Подобна политика обаче изисква големи промени както в организационно отношение, така и в начина на мислене.

“Компаниите, които са свикнали да създават мащабни проекти и да ги реализират чак след цялостното им завършване, трябва да се опитат да променят стратегията си и да ги популяризират на по-малки части, като изследват и вземат предвид мнението на потребителя при последващото доизграждане на продуктите си - както работят технологичните компании. Те трябва също така да се стремят да развиват предприемаческа култура, защото всяка стратегия в крайна сметка се внедрява от хората. Затова искаме все повече служители в нашата организация да се научат да мислят по този начин. В крайна сметка иновации се правят не толкова със стратегия, колкото с култура, а, научавайки се да работим заедно с финтех компаниите, ще можем също така много по-бързо да предлагаме услуги с по-висока добавена стойност за своите клиенти”, смята още Славейко Славейков.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов