Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 3, 2018

Тексим банк внедрява нова система срещу финансови измами

от , 28 март 2018 0 9722 прочитания,

Мария Динкова

Регулаторната въртележка, в която попадат банките през последните 2 години, понякога отклонява вниманието от тривиални въпроси като предотвратяване "прането на пари". Това обаче може да им струва скъпо и опитът на "Дойче банк" е класическият пример. Миналата година германската банка отнесе солена глоба в САЩ в размер за 630 млн. долара заради трансфер на съмнителни руски капитали.

Част от решението на задачата може да бъде намерено чрез новите технологии. Българската Тексим банк разчита на машинното обучение(ML) в системите за предотвратяване на финансови измами, което подпомага работата на служителите при засичане на опити за извършване на незаконни транзакции.


Цветан Григоров, ИТ мениджър - Тексим банк


„В днешно време е почти невъзможно банка да работи без такъв автоматизиран софтуер. Някои решават въпроса с ползване на различни модули – например модул само за международни разплащания или други вътрешни инструменти, разработени в самата система“, коментира Цветан Григоров, ИТ мениджър на Тексим банк. Той обаче подчертава, че това не са цялостни решения, което на свой ред влияе на тяхната ефективност. Именно поради това във финансовата институция стартират внедряване на единна система, която да автоматизира процеса на откриване и предотвратяване на финансови измами, включително случаите на пране на пари.
До момента голяма част от проверките, налагани от Закона за мерките срещу изпирането на пари и от други международни регулации, са били частично реализирани с технически средства. А служителите е трябвало да използват външни системи, с които да изпълняват поставените им задачи. „Всички процеси са напълно автоматизирани. Създаде се отделна система, която освен задачите по модули може и да анализира поведение на клиент, и на негова база да открива и да дефинира риск, свързан с евентуално нетипични действия“, разказва Григоров, допълвайки, че иновацията значително подобрява работата на отдела.

Как работи новата система в Тексим банк

Новата система на Тексим банк е интегрирана с основните банкови системи и позволява анализ на всички данни за даден клиент, включително всички негови операции – касови, безкасови – преводи, картови разплащания и др. Системата се захранва с така наречените черни списъци, издавани от САЩ, ООН и Европейския съюз. Всъщност всички банки са задължени да следят за нареждания и клиенти, които са попаднали в подобни документи. В допълнение се наблюдават и финансовите транзакции на лицата, участници в политическия живот в България, и се поддържа регистър на всички държавни служители. Григоров посочва, че в това число попадат кметове, служители в общини и всички граждани, които заемат висши административни длъжности в страната. Също така системата поддържа възможност за създаване на вътрешни списъци с лица, чието поведение се следи внимателно.

Информацията от всички канали се събира и натрупва в регистри. Следва втората фаза от процеса за откриване на финансови измами – анализ на данните чрез различни алгоритми. Системата позволява допълване на критериите и да се задават несъществуващи до момента процедури за контрол. „Имаме възможност да създаваме нови и да променяме съществуващите алгоритми, така че да ги адаптираме, за да могат да дават възможно най-малко грешни позитивни съвпадения и маркирания“, изтъква ИТ мениджърът на банката. 

Той пояснява, че подобни проверки се извършват ежедневно на всички клиенти и на направените от тях операции: „Друг модул в системата, който е изключително важен, е така нареченият скрийнинг в реално време. Той прави мониторинг на всички входящи и изходящи преводи, извършвани от клиентите. Основната функция е да се проверяват бенефициентите и съответно наредителите на тези преводи“. Григоров подчертава, че това е едно от задълженията на банката, което с новата система се случва напълно автоматично.

В зависимост от начина, по който се събира информацията, се следят различни критерии. Например при черните списъци се наблюдава за съвпадение с име, дата на раждане и място на раждане. Дори и при частично съвпадение в някоя от тези категории системата подава сигнал. По-трудно е идентифицирането обаче на съмнителните транзакции. „Те са изцяло за вътрешна употреба. Там системата позволява да се извършва един вид оценка на клиента“, разкрива Григоров. Например един клиент прави по 10 транзакции на месец с определен размер, но в даден момент възниква транзакция към юридическо или физическо лице, която е единична и е много голяма. Тогава системата дава определен брой точки на съответния клиент – или с други думи, оценка, която отразява разликата от обичайното му поведение.


Екран на системата ePay срещу пране на пари


Въпреки цялостната автоматизация на процеса служителите на банката са задължени да извършват впоследствие ръчна проверка на откритите данни. „При намерено съвпадение веднага се уведомяват служителите, за да могат те да проверят каква е причината за съвпадението, да проверят дали действително бенефициентът е попадал в черния списък... Абсолютно всички канали се следят, особено внимание се обръща също на касовите транзакции, които принципно подлежат на по-строго наблюдение“, отбелязва Цветан Григоров. 

Значение на новата система

Новата система на Тексим банк носи редица предимства и ползи. Повечето от тях обаче не са от икономически характер. От една страна, те са свързани с оптимизиране на процесите, свързани с мерките срещу пране на пари. От друга страна, те са репутационни. „България се намира в периферията на Европейския съюз и според мен има тенденция западните банки по-трудно да работят с нашите банки, които са им клиенти“, споделя Григоров. Често причината са недостатъчно надеждните процеси за идентифициране на финансови измами. „Затова проектът е много важен, въпреки че не е бизнес проект, той е по-скоро свързан със спазване на изискванията, за да можем да не допускаме евентуален риск – както за нас, така и за банката кореспондент, през която минават международните плащания... (Новото решение) задължително ще повиши рейтинга на банката като надежден клиент и партньор“, убеден е ИТ мениджърът.

Освен това трябва да се отбележи, че новата система допринася значително не само за улесняване работата на служителите, но и за повишаването на тяхната квалификация, категоричен е Григоров. Разбира се, нейното въвеждане е наложило провеждането на обучения, за да се запознаят кадрите на банката с техническите средства за създаване на критерии, генериране на справки и изготвянето на доклади. ИТ мениджърът смята, че системата подпомага и самото развитие на служителите, тъй като тя „е изключително гъвкава и резултатите всъщност зависят от техните идеи“.
Реалните ползи от внедряването на системата обаче ще станат ясни на по-късен етап. Според Григоров при подобни системи е трудно да се определи каква е възвращаемостта на инвестициите: „Те подлежат на субективна оценка за възможни проблеми, които бихме имали без такава система."

Развитие на системата
 

Подготовката по проекта започва в началото на 2017, а внедряването му стартира през септември и все още не е приключило. „Предстои последен етап, който е планиран до края на годината, свързан с пълна интеграция на системата с фронтофис частта, за да може анализ на клиента да бъде направен и в момента на неговото регистриране“, обяснява Григоров. По системата обаче ще продължи да се работи и след това, тъй като алгоритмите изискват непрекъснато обновяване, поддържане и усъвършенстване.

Новото решение е разработено от българската компания DataMax. Григоров уточнява, че фирмата е доставчик и на основната система на Тексим банк, което всъщност е позволило интеграцията да се осъществи в толкова кратки срокове.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов