Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Анализи и тенденции
бр. 3, 2018

По горещите следи на парите - в какво инвестират банките

Половината от международните финансови институции виждат възможности за увеличаване на приходите си, като подобрят клиентското изживяване и трансформират клоновата си мрежа. Основните направления, в които те ще похарчат най-много средства обаче, са ИТ и киберсигурност

от , 28 март 2018 0 10204 прочитания,

Виргиния Стаматова




Увеличаването на приходите по линия на банкирането на дребно и по-специално - чрез ръст на таксите, са основните стратегически цели на паричните институции през 2018. Мнението е на банкови мениджъри от САЩ и ЕС, участвали в годишното проучване на CSI, американска консултантска компания, специализирана в ИТ за банковия сектор. 

Проучването показва още, че за да постигнат набелязаните цели, финансовите институции са заделили най-големи бюджети в направленията ИТ и кибесигурност. Тези стратегически решения намират своето обяснение в светлината на подготовката за влизането в сила на Втората директива за платежните услуги (PSD2), която предвижда банките да осигурят достъп до сметките на клиентите за трети страни, доставчици на финансови услуги. Във връзка със значителните промени, които се очакват в сектора като цяло и във всяка институция на оперативно ниво, основните инвестиции са насочени към ИТ и информационната сигурност, тъй като новите канали ще бъдат от особен интерес закиберпрестъпниците. Сред приоритетите сфери още са клиентското изживяване и дигитализацията. 

Графика - 1 - Основни приоритети за банките през 2018. Източник CSI



От ляво на дясно: Консолидация на доставчиците; Приходи от банкиране на дребно; Миграция към облака; Управление на риска; Анализ на данни; Обновяване на основни системи; Преустройство на клоновата мрежа. 

Областите, които получават по-малко, но все пак значителен бюджет, са Големите данни (Big data) и бизнес анализите (BI). Големите данни бяха най-нашумялата концепция преди няколко години и много кредитори внедриха различни решения за бизнес анализи (BI). Макар да изглежда неочаквано, на фона на огромните масиви от информация, с които разполага една банка, инициативите, свързани с обработката на данни, остават за заден план, а напред излизат стратегическите въпроси, свързани с ежедневната работа, като клиентското преживяване. 

За какво ще харчат най-много банките 


Значителен ръст през тази година отбелязват ИТ бюджетите на банките, сочат още данните на CSI. Двете направления, в които паричните институции ще вложат най-голям ресурс през следващите 12 месеца, са ИТ и киберсигурността, като разходите за нея се очаква да са малко повече от миналата година. 

На трето място се нареждат инициативите, насочени към клиентското изживяване, на които се залага да донесат основните приходи. Парите, заделени в тази посока, обаче са по-малко от предходните години. За сравнение - през 2016 това перо беше наравно с разходите за ИТ и киберсигурност. Въпреки спада от близо 7% около 48% от участниците в проучването са заявили, че възнамеряват да повишат бюджетите си за обгрижване на клиенти, тъй като именно направлението ще е сред най-конкурентните през настоящата година. 

Графика - 2 - Направленията, в които се фокусира банковият сектор през 2018. Източник CSI



От ляво на дясно: Клиентско изживяване; Кибесигурност; ИТ; Придобивания и разширяване на мрежата; Мобилни портфейли; Регулации; Бонуси. 

Къде са възможностите

Мениджърите на финансови институции виждат потенциал за ръст на приходите чрез увеличаване на таксите и достигането до нови банкови и небанкови клиенти с помощта на уеднаквяването на комуникацията по всички канали (omnichannel). Очакванията са така да бъде привлечено поколението на милениълите, които се разплащат помежду си електронно чрез мобилни приложения. 

Една четвърт от топ мениджърите са заявили, че през тази година ще разчитат на ръст чрез сливания и придобивания. Техният брой е по-нисък от тези, които планират да увеличат приходите си чрез такси и омниченъл стратегия, но е значително по-висок - с цели 8% спрямо 2016.

Графика -3. Възможности за ръст на банките през 2018. Източник CSI



От ляво на дясно: Сливания и придобивания; Достигане до нови клиенти; Ръст на приходите чрез такси; Изнесени ИТ услуги; Присъствие в социалните мрежи. 


Финтех компаниите - приятели, а не врагове

Вече традиционните финансови институции не възприемат финтех компаниите като външни разрушители, които нахлуват в сектора. Отпадат и притесненията от предизвикателствата на дигитализацията. Отношенията между тях са повече партньорски, отколкото конкурентни. Едва един на всеки петима банкови мениджъри (около 19 процента) гледа на финтех като на пазарна заплаха. Само преди няколко години банките виждаха в тях сериозна опасност - през 2016 този процент беше 29. По-голямата част от мениджърите на финансови институции са на мнение, че финтех секторът им е от полза при разработката на мобилни портфейли, приложения или виртуални клонове. Те признават, ченовите технологични компании са по-добри в осигуряване на клиентското преживяване и по-гъвкави при разработката на услуги. От друга страна, банките държат клиентите, към които финтех компаниите се стремят.

Графика -4: Как ще се отрази конкуренцията върху приходите на финансовите институции? Източник CSI
 



От ляво на дясно: Няма да повлияе; Очакваме ползи; Очакваме негативно влияние.

Дигиталното банкиране подобрява клиентското преживяване

Осигуряването на по-добро клиенско изживяване е приоритет номер три в бюджетите на банките. За целта те се насочват към дигитално банкиране, гонят единство в комуникацията с потребителите по всички канали и подобряват обслужването на клиентите. Социалните медии обаче не се радват на много голямо внимание от страна на банкерите. Те са наясно, че цифровите канали са основното средство да достигнат до голяма част от потребителите, така че е логично да се фокусират върху подобряване на преживяването им в дигитална среда.Големите банки, се казва в изследването, се стремят да запълнят липсите в дигиталните си услуги и функционалностите за клиенти, които предлагат. 

За да звучат единно независимо от канала, банките инвестират в редица области. Най-видими са системите за управление на връзките с клиенти (CRM) и възможността да се отварят и захранват сметки през интернет. Това осигурява безпрепятствена смяна на канала: клиентът може да започне една транзакция през уеб и да я продължи през мобилния канал. Консултантите от CSI са категорични, че киоските на самообслужване и интерактивните ATM са важна част от омниченъл преживяването, но, от друга страна, отбелязват те, внедряването на подобни решения е скъпо и усвояването им изисква време. 

Графика -5Основните предизвикателства пред банките през 2018. Източник CSI


 

Осигуряване на омниченъл преживяване; Конкуренция с доставчици на алтернативни финансови услуги; Стратегически подбор на кадри; Съответствие на регулациите; Ръст на бизнеса и приходите; Киберсигурност и борба с измамите.

Какво може да се обърка
Най-голямото предизвикателство пред банките през 2018 е да постигнат ръст на приходите в условията на промени на бизнес модела, които се извършват с голяма скорост. Очакванията са, че над 50 на сто от приходите на банките ще дойдат от услуги извън кредитирането. Голямата неизвестна е свързана с приходите от банкирането на дребно - CSI прогнозира, че през 2018 кредитните институции ще се насочат към увеличение на таксите по кредитните и дебитните карти, по обслужване на депозитите, транзакциите, месечното обслужване на сметки. От друга страна, е възможно преливане на физически лица от една кредитна институция в друга или към новите финансови компании.


КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов