Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии

Когато всеки обществен дисплей се превърне в личен

В бъдеще ще има много по-малко дигитални табели, като всяка от тях ще показва само това, което ви интересува

от , 17 април 2018 0 3551 прочитания,

Един екран, един потребител. Това в общи линии е ситуацията в момента. Но какво би се случило, ако всеки произволен екран можеше да обслужва стотици потребители с различни желания и интереси?

Във фантастичния филм на Стивън Спилбърг от 2002 г. - “Специален доклад” (Minority Report) - билбордовете показват персонализирани реклами, адресирани до всеки минувач, и то по име. В реалността на Спилбърг всеки публичен холографски билборд става персонален и целенасочен в рамките на няколко секунди, докато определен човек минава покрай него.

Прочетете още: Чатботове за бизнеса

В действителност обаче е твърде вероятно обществото да отхвърли модела на “Специален доклад”, тъй като за подобна персонализация на публични рекламни площи те трябва да предоставят личните си данни на знайни и незнайни организации. Доказателство в тази посока е фактът, че по време на изслушването на главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг пред Конгреса стана ясно, че не само обществеността, но и политиците са достигнали своя праг на търпимост в посока нарушаването на неприкосновеността на личните данни от страна на компаниите, които ги използват за целева реклама.

Истината обаче е, че за този вид иновативна реклама не са необходими никакви лични данни. Още преди година и половина например един билборд в Москва демонстрира как може да промени рекламата на дисплея си въз основа на марката на автомобила, който преминава.

Билбордът е създаден от компанията Synaps Labs, която използва високоскоростни камери, поставени на 180 метра преди билборда, за да снимат преминаващите автомобили, а софтуер за машинно обучение определя марката и модела на всеки от тях. Целта на демонстрацията е рекламите на скъпите нови SUV на Jaguar да се показват на шофьори, които вече притежават висок клас автомобили. Оттогава компанията разви тази своя технология и я интегрира в билбордове в цяла Русия и Съединените щати.

Вместо да събира и прилага действителни лични данни, билбордната система на Synaps използва публично видима информация - автомобилни марки и модели.

Този процес за незабавно извличане на подлежащи на обработка данни от снимки е нещо, което изкуственият интелект (AI) прави изключително добре. Той може да генерира много информация, особено когато става дума за пешеходци, като например дали заснетият човек е млад или стар, мъж или жена и да събере много допълнителни факти, полезни за персонализирането на рекламите.

Това определено ни води на мисълта, че съвсем скоро ще станем свидетели на реклами в стил “Специален доклад” и технологии, които ще заменят съществуващите към днешна дата възможности за представяне на продукти. Тук обаче има един ключов момент – това ще се случи на база на развитието на изкуствения интелект и технологиите като цяло, а не на основа на масиви от лични данни. В крайна сметка, дори не е нужно хората, които виждат тези реклами, да знаят, че билбордовете са персонализирани специално за тях. С други думи, рекламите в реално време ще започнат да функционират по същия начин, както онлайн рекламите днес.

Единственият недостатък от гледна точка на персонализацията към момента е свързан с факта, че технологията на Synaps Labs може да показва само една реклама в реално време. По този начин всеки, който шофира покрай билборда, ще вижда рекламата на Jaguar, която се излъчва за шофьора на преминаващия луксозен автомобил. Истинската персонализация ще дойде, когато едно табло може да показва едновременно множество различни реклами, предназначени за различни хора, като никой друг няма да може да види какво точно се показва за вас.

Както се казва, добре дошли в света на мултипрожекционните дисплеи! Добре дошли в бъдещето!

Бъдещето на визуалната реклама – всекиму своето

В днешно време, когато минавате през едно летище, десетки или дори стотици табели ви насочват към местат за получаване на багаж, таксита, тоалетни, митници и т.н. В същото време големи дисплеи показват всички пристигащи и заминаващи полети. Във всеки един момент обаче вие обръщате внимание на съвсем малка част от целия този информационен поток.

В бъдеще ще има много по-малко дигитални табели, като всяка от тях ще показва само това, което ви интересува. Вместо да показват всички полети както сега, екраните ще показват само вашия полет. След като слезете от самолета си пък, дисплеите ще ви показват единствено откъде да си вземете багажа или къде се намират тоалетните, за да се освежите.

В корпоративните сгради всички екрани, които ще срещнете по пътя си от фоайето до заседателната зала, ще ви показват лични известия, информация и данни. Всеки компютър в офиса ще бъде ваш личен компютър, независимо дали е позициониран върху собственото ви бюро, и ще влизате в системата, като използвате биометрични данни.

И всичко това ще се случва без значение колко хора гледат към даден екран едновременно. Още повече, че технологията, която може да осигури подобно развитие, вече е обект на разработка. Изследванията на Университета на Северна Каролина са насочени към създаването на система, която осигурява "подходящ изглед за очите на множество потребители наведнъж".

В същото време стартъп компания, наречена Misapplied Sciences, е разработила от своя страна технология, която нарича "паралелна реалност", и позволява на стотици хора да гледат един и същ екран и да виждат напълно различни персонализирани картини. Един потребител например може да чете определена информация на български, а този до него – същата информация, но на мандарин. Основаната от бивши служители на Microsoft и Walt Disney Imagineering компания демонстрира екрани, които излъчват светлина в различни цветове и нюанси (многоизмерни пиксели) в милиони посоки. От Misapplied Sciences обясняват, че, с помощта на сензори, подобни на тези при смартфоните, могат не само да показват на всеки минувач уникален, индивидуализиран екран, но и да направят така, че информацията да следва хората, прескачайки от един дисплей на друг. И всичко това строго индивидуално, без никой друг да може да види това, което виждате вие, дори да сте в претъпкано от хора обществено пространство.

Наистина, има още известно време, докато подобни решения станат масови, но пък други технологии, от които зависи това развитие, вече са добре установени, като употребата им нараства с всеки изминал ден.

На първо място, имаме облачни изчислителни процеси, като този тип инфраструктура вече е намерила място в стратегиите на повечето бизнес организации.

На второ място са биометричните технологии като лицевото разпознаване. Те стават все по-бързи и точни. Биометрията вече се използва за удостоверяване на идентичността при не един модел устройства, като почти всички смартфони в бъдеще се очаква да използват именно тази технология.

Единствената липсваща технологична съставка в уравнението е свързана със самия дисплей, но, с оглед на горните примери, и тя много скоро ще бъде налична.

Комбинацията от трите тенденции ще доведе до свят, в който всеки екран, включително и тези в обществените пространства, ще бъде персонализиран и индивидуализиран. И за разлика от увеличената реалност, няма да се налага да носите специални очила.

 

 

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов