Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 4, 2018

Комерсиалният Open Source - повече от безплатни стари продукти

от , 24 април 2018 0 716 прочитания,

Комерсиалният Open Source - повече от безплатни стари продукти

Брандън Бътлър, IDG, САЩ

Наскоро отвореният код навърши 20 години, или поне определението на Инициативата за отворен код (Open Source Initiative). Според нея терминът е създаден в Пало Алто от нанотехнолога Кристин Петерсон по време на среща, проведена на 3 февруари 1998, скоро след пуска на отворения код на Netscape.

Много неща са се променили през изминалите 20 години. Днес сериозни иновации се задвижват от open source технологии: големите данни (Hadoop, Spark), изкуственият интелект (TensorFlow, Caffe) и контейнерите (Docker, Kubernetes) – всички те са open source проекти. Огромни компании като Google, Facebook и дори Lyft редовно пускат open source инструменти. Microsoft, която навремето оприличи Linux на раково заболяване – сега прегръща концепцията. А комерсиалният open source не е просто идейна ниша, която съществува в покрайнините на технологичния пейзаж, а общоприет и успешен бизнес модел, който компаниите възприемат.

Такава компания е Alfresco Software. Основана през 2005 г. в Сан Матео, Калифорния, тя предлага приложения за фирмен контент мениджмънт и управление на бизнес процеси, като през последните 13 години балансира комерсиалните изисквания с това да прави щастлива open source общността. (Неотдавна, компанията за частни капиталови инвестиции THL обяви, че закупува Alfresco.)

Патентите и защитата на интелектуалната собственост не са обезателно оптималните начини за запазване на лидерски позиции. Най-добрият начин за това е да сте непрекъснато на гребена на вълната, да сте иновативни,“ казва създателят и главен ИТ директор на Alfresco Джон Нютон. „И в крайна сметка се оказва, че колкото повече инвестирате в Общността, толкова по-бързо правите иновации и толкова повече добавяте обратно в продукта. И това не е, защото хората дават своя принос, а защото те виждат какво правите и са склонни да го коментират. Така че това е много мощен двигател на иновации.“

Open Source е нещо повече от безплатни стари продукти

Комерсиалният open source обикновено бива три вида: поддръжка и услуги, свързани с open source технология (като Red Hat); модел, който предлага частично платени ъпгрейди, когато имате нужда от тях или такъв, който предлага безплатни продукти като примамка и след това предлага комерсиален вариант с повече функции и разширения.

Alfresco е възприела третия подход. Безплатната версия е достъпна за всички, а определени функции, като например машабируемост и клъстери, са включени във фирменото издание за по-големи клиенти.

Компании, които са изцяло open source и се опитват да печелят единствено от поддръжка, по принцип не могат да се развият и да станат толкова големи,“ казва Нютон. „Привържениците на чистия open source твърдят, че всичко, което не е 100% open source, е фалшиво. Но хората са изградили първоначално успешни модели – MySQL и Jboss, от които сме научили доста – и трябва да се подходи по-прагматично.

Alfresco всъщност е второто участие на Нютън на пазара на приложения за фирмен контент мениджмънт. Той основава Documentum през 1990 г., но напуска през 2001 г. Закупена от EMC през 2003 г., OpenText купува компанията през 2016 г.

По време на сделката за OpenText Нютон предупреждава, че Documentum ще пострада: „Идват Opentext, извършват минимална поддръжка на продукта и след това доят съществуващата база. Това ще доведе до ситуация, в която OpenText ще опита да принуди клиентите да използват тази платформа или да остави потребителите на Documentum да се отдръпнат и ще печели от поддръжка.“

На въпроса дали съдбата на Documentum щеше да е по-различна, ако беше възприет подход, подобен на този на Alfresco и беше прегърнат open source модел, Нютон отговаря скептично. „Често хората преминават от затворен към отворен код в момент на отчаяние,“ коментира той. „Те си казват: Продажбите ни падат и това ни струва много пари, може би трябва да отворим кода. Но никой вече не иска безплатни стари продукти.“

Безплатно или комерсиално: за какво трябва да се плаща и за какво не

Очевидно Alfresco не е единствената компания, възприела този модел. Много други като Nutanix, Docker, DataBricks и MySQL на Oracle предлагат безплатни версии на своя софтуер. Но това, че имате безплатна версия, не гарантира, че ще бъдете успешна компания за комерсиален open source.

При open source трябва да имате потенциална критична маса потребители. В момента има милиони копия на Alfresco по целия свят и нашите клиенти са хиляди,“ обяснява Нютон. „Ако успеем да привлечем няколко процента от потребителите на безплатната версия – които имат нужда например от допълнителните функции, които предлагаме – това е критичната маса.“

Вместо да гледате на безплатната версия като на враг – както CentOS изяде продажбите на Red Hat Enterprise Linux (RHEL) – Нютон вижда в нея „опитай, преди да купиш“ тестови вариант на платената версия. „В крайна сметка, колкото повече хора използват Alfresco, платено или безплатно, е добре за нас. Това, за което наистина трябва да се тревожите, е, когато губите позиции от конкурентите, а Общността не е конкурент.“

Дъг Джонсън, директор продуктово управление в Alfresco, добавя, че безплатната версия разширява връзката с потребителите – платени и неплатени – като води до подобрения и в двата продукта. „Имаме много по-широка база за обратна връзка относно продукта и това реално много ни помага, защото може да решим повече проблеми. Сблъскваме се с проблеми, които не бихме срещнали в комерсиалната версия, и разглеждаме какви други функции може да включим в нея.“

Както споменахме по-горе, голяма част от уникалността на съществуващата платена версия се дължи на функциите за мащабируемост и клъстери. Но, като каза на тазгодишната DevCon конференция Ричард Есплин, главен продуктов мениджър, тези функции не са ценни в едно бъдеще, където контейнери, базирани на Docker и Kubernetes, стават все по-масови и тогава различията между платена и безплатна версия ще трябва да изпъкнат другаде.

Ще видим как те се променят,“ казва Нютън и добавя, че определени конфигурации и темплейти могат да се използват като отличителни черти, както и някои безсървърни функции. „Ако погледнете изкуствения интелект, ще има модели от общ характер, които може да направим част от open source продукта – open source модели или нещо такова – но може да има домейн-специфични модели или такива според приложенията, които ще влязат в платената версия.

Комерсиалният Open Source - повече от безплатни стари продукти

Общността запазва интегритета на комерсиалния open source

Безплатната версия на Alfresco все още се поддържа и разработва от самата компания. Разбира се, двата продукта непрекъснато трябва да се преоценяват и да се решава кои функционалности трябва да са платени и кои да останат отворени и безплатни, за да бъдат щастливи и плащащите клиенти, и по-широката Общност.

През определен период аз обновявам и преглеждам принципите, въз основа на които правим нещата open source. Искаме да представяме продукти, които са честни. Ако сте кристално ясни относно какво правите open source и какво не, това много помага. Един принцип, който изглежда напълно честен е, ако използвате част от платен софтуер, към който сме вързани – честно е, ако плащате на тях, да плащате и на нас. Това е пример за нещо, което става платена версия. Ако обаче сме свързани с нещо open source или предлагаме връзка към такова, това трябва да е безплатно.“

Нищо не трае вечно и безплатните версии на продуктите бързо изчезват или биват изоставени. Безплатната версия на SugarCRM все още я има, но не е ъпдейтвана от 2013 г. насам. Безплатната версия на Pentaho не е пипана, откакто ги купи Hitachi. Очевидно е, че Общността може да продължи да поддържа безплатната версия на всеки софтуер, но без подкрепата на компанията-създател, продуктът бързо може да зачезне.

За да не се случи това и с Alfresco, бе сформирана разделяща група Ордена на пчелата (Order of the Bee). Наречена е на името на теорията на основателя на Pentaho Джеймс Диксън „Моделът на пчеларя за комерсиален open source софтуер“. Идеята е, че и пчелите (общността от разработчици), и пчеларят (компанията) могат да извлекат полза от взаимоотношенията си. Орденът е основан през 2013 г., за да гарантира, че винаги ще има безплатна версия на Alfresco.

През 2013 г. Общността имаше много разработчици на най-различни неща и Джеф Пост, тогавашния директор в Alfresco, който отговаряше за нея, координираше всичко това,“ казва един от основателите на Ордена на пчелите Борис Межиас. „Започнахме да чувстваме като общност, че посоката на развитие на компанията вече не е толкова open source фокусирана, както бе в началото. Можеше да се забележи, че в основното описание думите „отворен код“ и „Общност“ вече не присъстваха.“

Общността беше разтревожена и от смяната на основателя и главен изпълнителен директор Джон Паул с Дъг Денерлайн. Въпреки участието си в SuccessFactors, Salesforce, Cisco и WebEx, Alfresco бе първата роля на Пауел в open source проект, и Общността се опасяваше, че той може да измести фокуса от този контекст.

Чувствахме, че може да помогнем. Те са пчеларите, ние сме пчелите и ако се организираме, Общността ще има по-голям шанс за оцеляване,“ казва Межиас.

Конференцията на разработчиците на Alfresco тази година, показа, че отношенията на Ордена с компанията са добри.

Мисля, че когато групата бе основана, в компанията имаше доста скептицизъм и може би дори страх,“ казва Джеф Потс. Съвпадение е, че само три седмици преди формирането на Ордена Потс напуска компанията. „Разбрах, че има хора, които се питаха какво е това, ще има ли разновидност на продукта, алтернативна група ли сформираме. И мисля, че с времето те осъзнаха, че ние сме просто като стражи на Общността, че не сме заплаха, както и те не са заплаха за нас и че това е едно добро сътрудничество.“

Орденът помага в организирането на конференцията, привлича нови разработчици, проверява създадени от Общнсотта разширения на продукта и, разбира се, дава обратна връзка, която се използва в разработването на безплатната версия.

Ние разчитаме на тях за предоставянето на много ресурси, те имат лично отношение, повечето работят за Alfresco, така че се нуждаем от тях,“ казва Потс. „Усещаме, че и те се нуждаят от нас, защото новите хора, които се присъединяват към Общността, не знаят как най-добре да дадат своя принос и ние им помагаме да намерят начин да го направят и да се включат. Общността според нас е изключително важна и не само защото е гаранция за съществуването на софтуера. Ние искаме да сме сигурни че самата Общност продължава да съществува.

Отношенията не са само в участието на Общността. Орденът на пчелата може да помогне на Alfresco да стане по-голяма и по-успешна компания. „Това е символична връзка,“ каза Томас Ди Мео, вице президент продуктово управление. „Това е сътрудничество: ние сме основното ядро, а Орденът ни отвежда на други пазари, където като компания не би имало смисъл да сме.“

Ди Мео обяснява, че има примери на по-малки фирми на пазари, където компанията първоначално не е смятала да предлага безплатната версия, но се разширява там, докато тези фирми не решат да използват платения продукт. „Ние може да се съсредоточим върху големите мултинационални компании, правителствата по света, големите пазари, а Орденът на пчелата може да вземе open source продукта и да го предложи на фирма за недвижими имоти в част от света, която, честно казано, не е достатъчно голяма за нас. Но това води до разработване на платформата, разбиране на технологията, сертифициране. Самият аз съм наемал някои членове на Ордена.“

Превод и редакция Юлия Уршева

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов