Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 4, 2018

"ЕКО България" разчита на Power BI за анализ на търговската си дейност

След успешната интеграция на решението в отдел “Продажби”, компанията планира да го доразвие с модул за оперативните и капиталови разходи.

от , 24 април 2018 0 2309 прочитания,

Иван Гайдаров

Информацията е новият петрол на 21-ви век, а анализът й е двигателят”. Тези думи, изречени през 2011 г. от Питър Сондергард, старши вицерезидент на Gartner, се оказваха истинско пророчество и развитието на бизнеса категорично го потвърждава. Седем години по-късно компаниите в глобален мащаб са все по-зависими от езерата с данни, които притежават, а обработката на огромните количества неструктурирана информация изисква инструменти, които могат да извличат възможно най-бързо полезни зависимости и прозрения.

Това е и една от основните причини от ЕКО България, представител на най-голямата търговска и индустриална група в Гърция - Hellenic Petroleum Group, да вземат решението да интегрират платформата Power BI на Microsoft в ежедневната си дейност, като отдел “Продажби” е първото звено, което вече разчита на инструментите за бизнес анализи на технологичния гигант.

Това е един проект, който взима данни от множество извори, като основен източник е нашата ERP система на SAP, а също така и SQL бази данни и сървъри. След извличането на информацията, тя се филтрира по един много елегантен начин за нуждите на отделните звена в отдел “Продажби” - по региони, по бензиностанции, по видове стока, по класове и т.н. Проектът беше реализиран съвместно между отдела ни по анализи и ИТ звеното”, разказва Васил Машаров, ИТ мениджър на ЕКО България.

Бизнес анализи 

В основата си платформите за бизнес анализи са специализирани софтуерни инструменти, които позволяват трансформирането на неструктурирани данни в детайлни справки и анализи. Power BI например обработва огромни обеми информация, за да подпомогне идентифицирането и използването на различни нови бизнес възможности, като по този начин способства за изграждането на цялостни стратегии в търсенето на дългосрочни конкурентни предимства.

BI решенията на първо място дават гъвкавост на компаниите. Преди време, когато започвах своя професионален път в завод “Електроника” поръчките и документооборотът бяха на хартия. Всичко се преглеждаше и отново писмено се анализираше. След това този начин на работа беше внедрен в различни софтуерни решения, без връзка помежду си, от които трябваше да се чака обработката и да се събира информацията. Съвременният свят не понася подобни забавяния. Информацията се движи постоянно и трябва да бъде взета и анализирана в реално време”, категоричен е Машаров.

По думите му, ако една компания изгуби информацията за движението на даден елемент от своята дейност в рамките на два-три часа, това може да се окаже пагубно за целия ѝ бизнес в продължителен период от време.

Ние например, благодарение на платформата за бизнес анализи, имаме инструмент за разплащания, който е изключително мощен, и дава възможност на фирмите, които са доволни от нашите услуги, да получават почти в реално време справка за това каква е тяхната консумация, има ли някаква девиация и, ако да, как да се справят с нея”, добавя ИТ мениджърът на ЕКО България, като обръща внимание, че инструментите за бизнес анализи тепърва ще се развиват много и скоро ще стане немислимо за голяма част от бизнес сегментите да еволюират без подобни решения.

Трудности и резултати

Разбира се, всяка една подобна интеграция поставя на изпитание както нивото на технологична подготовка на служителите на компанията, така и цялостната корпоративна култура.

Трудностите бяха свързани предимно с разнообразието на информацията, която трябва да бъде синтезирана и обработена от платформата. Затова и в процеса на интеграция разчитахме много на отдела за бизнес анализи. Но резултатите са вече на лице. Един ежедневен отчет на продажбите по видове горива и отстъпки по стандартния начин през различни таблици и счетоводни схеми отнемаше повече от час. В момента потребителят трябва само да настрои филтъра на системата и резултатът е налице след секунди. Освен това, имаме и много мощна графична среда, която показва нагледно параметрите на различните артикули за предварително заложен период и спецификация”, коментира още Васил Машаров. 

Васил Машаров, ИТ мениджър на

Но, въпреки че той говори за водещата роля на отдела за анализи при подобна трансформация на корпоративните процеси, ИТ звената и мениджърите им имат не по-малко значение при изграждане на стратегията. От тях зависи решенията, които се интегрират в общата система, да бъдат възможно най-лесни за употреба и да дават търсените резултати с минимален брой операции.

Другото най-важно е добрата координация и предварителното изясняване на целите – от къде тръгваме, докъде искаме да стигнем и какви стъпки трябва да направим, за да реализираме този план. Подобен подход осигурява гладкото развитие на проекта. Обратно, когато няма яснота за целите, посоката и задачите, реализацията винаги е заплашена от провал”, категоричен е ИТ мениджърът на ЕКО България.

Тъй като BI решенията са достъпни не само през уеб браузър, но и през мобилни устройства и приложения, Машаров смята, че именно те са точният отговор на предизвикателствата, които отправя динамичната бизнес среда, като изисква всеки един ръководител на каквото и да е ниво и технологичните експерти да имат възможност за взимане на решения по всяко време и на всяко място.

В 21-ви век няма оправдание за закъснелите и грешни преценки. Победители са тези, които могат да взимат бързо правилните решения”, смята още Васил Машаров.

Затова и от ЕКО България планират да разширят обхвата на Power BI, като въведат още няколко модула. “Очаква се да започнем разработката на нови модули, базирани на същата платформа – един за оперативни и един за капиталови разходи. Освен това, смятаме да имплементираме и такива за анализ и докладване на данни от нашите регионални мениджъри и експертите, които провеждат различни видове маркетингови анкети”, разкрива още Васил Машаров.

Според него една добра следваща крачка би била и интеграцията на функционалност за прогнозни анализи, което обаче, по думите му, не е толкова лесно за реализация.

Прогнозирането е част от по-високото ниво на бизнес анализите. За подобна обработка системата се нуждае от допълнителни исторически данни. Ние планираме подобна надстройка, но за момента това по-скоро е част от плановете ни за бъдещето”, завършва ИТ мениджърът на ЕКО България.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов