Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Анализи и тенденции
бр. 4, 2018

Еволюцията на ERP системите - кой губи и кой печели

от , 25 април 2018 0 5004 прочитания,

Виргиния Стаматова

Терминът ERP (Enterprise Resource Planning, или управление на корпоративните ресурси, с подразбиране на софтуер), с който днес така сме свикнали, беше въведен през 1990 г. от Gartner. В свой анализ пазарната агенция описваше развитието в планирането на производството, което напусна доставките (MRP) и самото производство (MRP II) и се пренесе към други части на предприятието - финанси и човешки ресурси.

В отговор на Y2K и въвеждането на еврото ERP системите се развиха бързо през 90-те години, осигурявайки ефективен начин за замяна на много стари системи със стандартен пакет, който би могъл да разреши и тези проблеми.

Днес ERP системите са водещото решение за управление на бизнеса, но това също означава, че от иновация те са се трансформирали в нещо задължително. "Те вече са вид стока, която трябва да притежаваш по един стандартен начин, без екзотични вариации", отбелязва Филип Мутафис, член на УС на БАСКОМ, който от 20 години е в бизнеса със софтуер за управление. У нас нещата идват с леко закъснение. При зараждането на този пазар 1997-1998 компании като Singular и Unisoft Bulgaria, за която по това време работи Мутафис, локализират едни от първите бизнес софтуери.

Еволюцията на ERP системите - кой губи и кой печели

От иновативно към стандартно решение

Днес притежаването на система за управление на бизнеса не е иновация, а стандартна потребност и необходимост. Пазарът на бизнес софтуер се движи по своя отъпкан път и отбелязва ръст всяка година. "Мисля, че всички компании, които могат да си позволят подобно решение, са направили постъпки за въвеждането им според мащаба на бизнеса и възможностите. Няма фирми, които да издават фактури на ръка вече... Някои са се автоматизирали частично, но знаят, че рано или късно ще трябва да инвестират повече, защото в дългосрочен план ще им помогне да са по-конкурентоспособни и организирани", пояснява Филип Мутафис.

Интересна тенденция е, че някой от пионерите в бизнес софтуера, не се възползва от технологичните предимства и не стана водещо компания в една от индустриите, на които доставяше услуги.??? Въпреки това традиционните компании, които не успяваха достатъчно бързо да внедрят технологии, даващи им ключови предимства, започнаха да отпадат. А на тяхно място се появяват конкуренти, ръководени от програмисти, инженери и други иноватори, които съумяват да впрегнат иновациите.

ERP системите за задължителни, но имат плюсове и минуси

ERP решенията правят компаниите независими от отделните личности, които работят за тях, защото повече ноу-хау остава в системите им чрез изграждане на процеси. Но всяко нещо има плюсове и минуси. "Процесите вкарват компаниите в отъпкани пътеки и това намалява гъвкавостта на фирмите. В едни случаи това е добре, а в други - не", коментира още бизнесменът. "Има компании, които разчитат повече на ad hoc решения и нямат много стриктни правила. Те са по-гъвкави, могат да направят всичко за клиента. В по-големите корпорации, където има процеси, промените се случват по-трудно, а одобренията понякога отнемат неприемливо дълго време", допълва той. Затова възможностите им за иновации или конструктивни ходове, които обстоятелствата изискват, са по-малки. И те изостават от пазара, от новите технологии и трендове. Мутафис препоръчва златната среда: "Трябва да има баланс между двете - гъвкавост и структурирани процеси. Този баланс зависи от мащаба на компанията, колко е иновативен или консервативен секторът, колко важна компонента може да бъде ERP системата. Няма едно решение за всички."

Българските доставчици стесняват периметъра си

През последните години редица български разработчици преустановиха предлагането на своите ERP системи и станаха интегратори на международните компании. "Но останаха други, които имат добри продукти и които разшириха способността си да доставят решения и модернизираха предлаганите системи", убеден е Филип Мутафис. "Много български софтуери предлагат широк спектър от услуги и вършат много добра работа за редица бизнес клиенти при много добро съотношение качество - цена", допълва той.

По данни на CBN Panoff, Stoychev & Co, предоставени през октомври 2017, 77 чужди доставчици държат около 85% от пазара, а 36-те български софтуерни компании се борят за останалите 15 на сто. Анализаторите уточняват още, че екосистемата на първите две чужди фирми обхваща 40% от пазара. А основният му ръст се дължи повече на ъпгрейди и по-малко на нови инсталации, а преходът към нова версия често означава и преминаване към облака.

Услугите - драмата на малките продукти

Българските разработчици предлагат продукти главно в третия и четвъртия сегмент (Tιer III-IV ERP) според международните класификации, иначе казано - "малки продукти", предназначени за средни и малки фирми. Разграниченията между решенията за управление на организациите се правят на базата на комплексността и вида на извършваните операции. Първите два класа са насочени съответно към корпорации с глобално и регионално пазарно присъствие и можем работно да ги наречем "големи продукти".

"По-малките продукти са конструирани така, че да предлагат основни функционалности, които се стандартизират и работят по подразбиране, така че да покриват по-голямата част от пазара", разказва Мутафис. Създаването на много опции предполага услуги, а това означава увеличаване на цената. "Ако имаш продукт с хиляди опции, нужни са консултанти, които да го настроят за твоя бизнес", категоричен е той.

Разликата между малките и големите продукти често е по линията на допълнителните услуги. "Колкото по-голям е проектът, толкова по-голям е делът на услугите спрямо стойността на лицензите.

При големите продукти има множество опции, които изискват квалифициран труд, консултанти, така че те да ги настроят към процесите в съответното по-голямо предприятие. "И понеже заради обема на предприятието тези процеси се повтарят многократно, услугата има възвръщаемост. (Ако един процес се изпълнява 3 пъти на месец е едно, но ако това става 2000 пъти на ден - друго.) И съответно компаниите могат да вложат различен ресурс в неговата автоматизация и подреждане", пояснява още експертът.

В този смисъл относително малкият обем на българския пазар и сравнително по-малкият размер на нашите клиенти в сравнение с други европейски страни са сред причините, предопределящи и развитието на вътрешните ERP продукти.

Ръстът на клиентите - в основата на търсенето на големи системи

Друго обстоятелство, поради което някои български доставчици излизат от пазара, е свързано с ръста на бизнеса на клиентите им. Първоначалните продукти престават да отговарят на развитието на компаниите, а те започват да търсят други продукти и услуги, които ги обграждат. "Едната опция е да сменят системата с такава от по-висок клас, която върви в комплект със сериозен пакет от услуги, свързани с внедряването и интегрирането й с други системи, обучение на потребители, изграждане на всякакви процеси и т.н. Другият вариант е да поискат от доставчиците на техните продукти да предоставят поне част от тези услуги", пояснява още Мутафис. В този случай доставчиците откликват, но не всички са имали подобен шанс.

Големите компании - производители на ERP, покриват първо финансите. Прави се едно финансово ядро и в периферията започват да се случват интересни неща, които имат добавена стойност. "Преди 15 години беше много модерно всички процеси да се слагат в един софтуер и това беше "светият граал" в бизнес софтуера", спомня си бизнесменът. Лека-полека стана ясно, че това не може да стане и че не е ефективно.

Филип Мутафис, член на УС на БАСКОМ

Конкуренцията между доставчиците на ERP решения

Освен възможността да предлагат допълнителни услуги разработчиците на бизнес софтуер се разграничават и по управлението на разликата между обещанията и реализацията, счита Мутафис. "Някои обещават всичко, за което клиентът си мечтае, но после имат проблеми с доставката", категоричен е той. Обратното, като се каже тъжната истина колко е трудно, скъпо и колко време ще отнеме това, което клиентът иска да се случи, той невинаги ще бъде очарован. "Като че ли някои клиенти предпочитат една леко по-захаросана версия, макар да осъзнават това", отчита още експертът. И обобщава: "Мисля, че компаниите, които сега оперират в България, имат доста години пазарен опит зад гърба си, изграден модел на поведение. Човек, който е запознат, знае какво да очаква."

Технологиите навлизат в периферията на ERP системите

Днес технологиите все повече навлизат в периферията на системите за управление на бизнеса. Вече могат да се дигитализират много работни места, за които преди не е било ефективно или защото е било много скъпо, или защото технологиите са били тромави и са изисквали от работника да има ИТ познания извън сферата на неговата компетенция. Спадът на цените и по-лесното използване на технологичното оборудване прави цифровизацията много по-достъпна: "Сега завършихме проект за дигитализация на 800 работни места в шивашко предприятие", уточнява Мутафис. Всяка шивачка има един таблет, на който получава и отчита задачи, чекира се в реално време и се знае кой къде е в предприятието и какво прави. Технологията за това е на цена под 100 евро и включва таблет с wireless, камера, която играе ролята на баркод четец. Само преди няколко години подобно оборудване би струвало 2-3 хил. евро, което правеше подобна инвестиция невъзвръщаема.

Бъдещето на ERP системите е свързано с роботизация

Много световни доставчици предлагат облачна версия на своя продукт. Сред предимствата те подчертават повишената сигурност, допълнителното разделение на задълженията, новите стандарти в съответствие с новите регулации. Големите доставчици на бизнес софтуер промотират облачните услуги, защото са по-евтини, по-гъвкави и дават повече мобилност. Клиентите на облака могат да варират с цената според броя на потребителите. Въпреки това съотношението "плюсове и минуси" (P&L-а) на двата варианта не е много различно. Причината за широкото рекламиране на облачните услуги е друга според Филип Мурафис: "Компаниите обучават изкуствения интелект на Amazon, Microsoft, Google, като отидат в облака. И обучавайки се чрез десетките хиляди фирми и милиони потребители по цял свят, в един момент този изкуствен интелект ще придобие ноу-хау, което е по-добро от това на вашия счетоводител", допълва експертът.

И ако един служител струва на компанията около 1000 лв. на месец плюс осигуровки и ползва платен отпуск, болнични, работи по 8 часа, може да напусне, има човешки слабости и проблеми, този изкуствен интелект няма такива и върши работата по-добре. И това не е само за счетоводители - а и за юристи, лекари, шофьори... всички. Ключовият момент с облака е, че обучаваш или ще обучаваш изкуствения интелект, който ще се върне после като виртуални работници и големите компании - облачни доставчици, ще продават тези работници като услуга. В момента, в който роботът стане мобилен и автономен, свързан с облака и направляван от изкуствения интелект, който стои зад него, спектърът от задачи, които може да изпълнява, драматично се разширява и повечето от днешните професии ще се заемат от роботи.

Досега позната роботизация е обхващала само процеси, които са скъпи и се повтарят много милиони пъти. Това е така, защото изисква специализиран и сравнително скъп ресурс, за да се автоматизира процесът. Сега обаче навлизат роботи, които са доста по-гъвкави и могат да бъдат научени: "Купувате го в кутията и той идва необучен, както един нов работник, който не знае първоначално какво се прави в предприятието, но постепенно навлиза, запознава се с процесите и започва да спазва правилата и да прави това, което се очаква от него. Новият тренд е по посока на самообучаващи се "интелигентни системи", които днес правят нещата по-добре, отколкото вчера, и в един момент достигат ниво на продуктивност, което увеличава ефективността на предприятието", обяснява Мутафис. Те имат няколко ключови предимства: не ползват почивни дни; не излизат в болнични или отпуски; не създават синдикати...

В момента, в който роботите станат автономни и могат да се усъвършенстват, ще може да бъдат внедрени навсякъде. Самообучаващите се "интелигентни системи" са вододелът, който дава нови възможности: когато процесът узрее, няма да има проблем един робот да работи в една баничарница или в друга сфера, за която не се замисляме, че може или трябва да бъде роботизирана.

"Това ще стане много по-бързо, отколкото си представяме. Процесът върви с темпове, които дори са плашещи, защото такива резки промени, водят до социални дисбаланси", отчита още бизнесменът. По думите му много въпроси около роботизацията са отворени. Той очаква бързият напредък на технологиите да доведе до промяна, която ще разтърси обществото. "Плашещото е темпото, с което възникват социални дисбаланси поради изключително бързото навлизане на технологиите. Ако подобно напрежение се създава бавно, докато се случват промените, част от него се разсейва и то отминава. Но когато става бързо, напрежението е много по-взривоопасно", счита Мутафис.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов