Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Редакционна
бр. 4, 2018

Приземяване

от , 25 април 2018 0 5334 прочитания,

Виргиния Стаматова

Виргиния Стаматова

Вече близо десетилетие софтуерната индустрия е във фаза на растеж, което й позволява да навлезе в различни по големина фирми и сектори по целия свят. Тя е рожба на интернет културата, която не търпи никакви ограничения и досега беше оставена да се саморегулира. А това я поставя дори над президента на най-мощната световна сила - САЩ, който се контролира от Конгреса, а той на свой ред - от съдилищата.

Красивото лице на индустрията е бизнес софтуерът, който помага на компаниите да решават проблемите си. Но монетата има и обратна страна - т.нар. разрушителни технологии. Чрез тях новите играчи навлизат и разбиват традиционните индустрии. Светът се намира на прага на драматична и широка технологична и икономическа промяна, в която софтуерните дружества са готови да поемат голяма част от икономиката, а ИТ отделите, доскоро встрани от основната дейност, се превръщат в гръбнака на компаниите, които се борят да оцелеят.

Все повече бизнеси се менажират от програми или съществуват под формата на онлайн услуги. Най-мощните компании в различни сектори са технологични - Аmazon е най-големият търговец на книги, но не само това, доминиращите музикални компании iTunes на Apple, Spotify и Pandora също са софтуерни, най-развитата платформа за директен маркетинг - Google, отново принадлежи към този бранш, а Facebook, както стана ясно от разпита на създателя й пред американския Конгрес - няма конкуренти.

Новите компании обаче трябва да се докажат - да изградят култура, а не само да зарадват клиентите. С първото те се справиха по-добре, но втората част сякаш не им се получи. Google се оказа в услуга на Пентагона, а Facebook се забърка в афера с британската Cambridge Analytica, за която се счита, че чрез персонализирани съобщения е подпомогнала Брекзит и избора на Тръмп за президент на САЩ.

Месеци преди скандалът да излезе на бял свят, се заговори, че Марк Зукърбърг ще се кандидатира за президент на Съединените щати през 2020. Последваха снимки на кориците на лъскавите списания. Стана ясно, че създателят на Facebook сам научил китайски, а Bloomberg написа, че е поставил нови стандарти във филантропията. Това е сериозен морален скок, при положение че социалната платформа стартира от един сайт със снимки на състуденти на Зукърбърг от Харвард, качени без съгласието им. Докато беше на върха на славата, съвсем неочаквано през януари той се отказа от кампанията. Уплаши ли се? И от какво?

Месец след изявлението му избухна скандалът за злоупотреба с данните на потребителите.

Възможно ли е той прекалено много да си беше повярвал, ако вече успешно се е набъркал в световната геополитика?

Аферата, както изглежда, ще доведе до "приземяване на Силициевата долина", галеното дете на американската икономика, която дълго време живееше в златна клетка, защитена от неудобните въпроси за подкопаването на неприкосновеността на личния живот и навлизането в пазарното пространство на медиите. Като че ли сега отвъд океана предстои въвеждане на регулации за ИТ сектора. В ЕС те вече са факт чрез възприемането на Общия регламент за личните данни (GDPR), който влиза в края на май.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов