Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и ефективност

Възходът на роботите като услуга

от , 16 май 2018 0 3290 прочитания,

Възходът на роботите като услуга

Прочетете още: Изкуственият интелект във веригата за доставки

Роботиката или роботите като услуга (RaaS) е бизнес модел, при който потребителите могат да въведат базирана на правила автоматизация (Robotic process automation – RPA) като облачна услуга, взимайки на лизинг необходимите роботизирани устройства. Този модел набира популярност, тъй като предоставя улеснение за бързо скалиране нагоре и надолу спрямо търсенето, и същевременно позволява да се експериментира, без да се преминава през сложния процес на покупка.

Инвестициите в роботите, които ще заменят човешкия труд, ще се възвърнат за около пет години, а при някои индустрии този период може да достигне и 10 години. Това е свързано с факта, че роботите са скъпи, а човешкият труд, който заменят не е особено високо платен. Използването на роботите като услуга, за да се избегне първоначалната голяма инвестиция, е една доста привлекателна алтернатива за редица компании.

Освен това, подобен подход следва и основната тенденция организациите да предпочитат облачните решения, вместо да инвестират в голям хардуер и проекти за поддръжка.

Макар че RaaS може да предложи ползи на различни по големина фирми, това е модел изключително подходящ за малките и средни компании, които често нямат точните ИТ ресурси, за да внедрят роботизирани платформи. Тези организации ще спечелят най-много от инвестирането в роботите като услуга, тъй като това ще им позволи да се фокусират върху разработването на RPA без нуждата от разрешаване на технологични въпроси.

На какво се дължи развитието на RaaS?

Според анализаторската компания IDC до 2021 45% от внедрените мобилни роботи ще бъде RaaS, като това ще повилия върху множество фирмени отдели.

Ускореното развитие на RaaS се дължи са скалабилността, гъвкавостта и ниските разходи, смятат експертите от компанията. Скалабилността се отнася до това, че роботите могат да бъдат включвани към мрежата много лесно. Гъвкавостта в модела позволява роботите да бъдат добавяни при нужда. Не на последно място причината за ниските разходи също се крие в самия модел, който позволява да се въведе качествена технология на не особено висока цена.

Организациите ще спечелят най-много от спестеното време и разходи, но ще има и други предимства. На първо място това е удовлетвореността на клиентите, което ще увеличи и тяхната лоялност към дадената компания. На второ място участието на служителите в работния процес ще се промени изцяло. Вместо да извършват досадни и повтарящи се задачи, те ще имат време да се занимават с дейности с по-голяма добавена стойност за бизнеса.

Възходът на роботите като услуга

Ползи за различни индустрии

Не е особено изненадващо, че една от сферите, които ще имат най-голяма полза от RaaS, е управлението на складове и изпълняването на поръчки, тъй като това ще им помогне да автоматизират и оптимизират своите процеси.

Например, при сезонното увеличение на търсенето, традиционно компаниите наемат временно работна ръка. С RaaS един център за управлението на поръчки може лесно да внедри допълнително мобилни роботи, които ще повишат продуктивността на вече наетите служители, няма да променят процесите и могат да позволяват фирмата по-лесно да се справи с променените условия.

Интересът към RaaS ще се повиши и в индустриите, които обикновено не използват роботи. А тези от тях, които нямат опит в управлението на роботизирани процеси, просто ще могат да аутсорснат услугата. Пример за подобни сектори са търговията с недвижими имоти, развлекателната индустрия, публичните услуги, като в бъдеще дори здравеопазването  ще може да се възползва от RaaS.

Основните предизвикателства

Все пак има въпроси, които трябва да бъдат обмислени и разрешени. „Х като услуга” моделът работи наистина добре, когато услугите са гъвкави и лесни за пренастройване – какъвто е случаят със софтуера като услуга (SaaS). Всеки път обаче, когато се включва хардуер става все по-трудно да се реализира този бизнес модел.

Причината за това е фактът, че инсталацията ще изисква известно адаптиране и времето за връщане на инвестициите е по-голямо, тъй като разходите за роботите са доста по-високи в сравнение с традиционните SaaS.

Например, в един склад основната платформа може да е стандартна, но ще трябва да се направят адаптации за работа със специфичните продукти в различните компании. Една хардуерна промяна без съмнение ще отнеме повече време за прилагане, отколкото една софтуерна такава. Но ако този проблем бъде разрешен, то тогава ще има един отличен начин за автоматизация в областите, в които при обичайните условия това трудно ще се случи.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов