Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 5, 2018

JobTiger – завръщане към корените

JobTiger планира важни промени в работата на своята платформа, а GDPR идва тъкмо навреме, за да се превърне в катализатор на тази модернизация

от , 29 май 2018 0 2135 прочитания,

Мария Динкова

Промяната е неразделна част от бизнеса, без нея няма развитие, постижения и успех. Това правило се отнася както за новите организации, така и за тези, които отдавна са извоювали своето място на пазара. Днешният динамичен свят не прави компромиси с никого, а бързата адаптация към новите условия е задължителна. При фирмите с по-дълга история обаче модернизацията изисква повече време и усилия, а добрата подготовка и правилно поставените цели са неизменна част от този процес. Именно в такава ситуация се намира и JobTiger, за които отново е дошъл момент за обновяване.

Компанията стартира проекта преди две години, а влизането в сила на новия регламент на Европейския съюз за защита на личните данни (General Data Protection Regulation – GDPR) се превръща в негов катализатор. Зад предстоящата реорганизация на работата стои една основна идея – завръщане към корените. Или с други думи, JobTiger ще се концентрира върху своята най-важна задача: да свързва компаниите с бъдещите им служители. „С годините сайтовете за работа започнаха да предлагат доста различни, доста допълнителни услуги на клиентите си, което може би донякъде измества фокуса. В крайна сметка основната задача на един сайт е работодателят да може да си публикува обявата, да я покажем на максимално много хора, те да кандидатстват, а ние да предоставим техните документи на съответната фирма“, разказва управителят на JobTiger Светлозар Петров.

Промяната е неразделна част от бизнеса, без нея няма развитие, постижения и успех. Това правило се отнася както за новите организации, така и за тези, които отдавна са извоювали своето място на пазара. Днешният динамичен свят не прави компромиси с никого, а бързата адаптация към новите условия е задължителна. При фирмите с по-дълга история обаче модернизацията изисква повече време и усилия, а добрата подготовка и правилно поставените цели са неизменна част от този процес. Именно в такава ситуация се намира и JobTiger, за които отново е дошъл момент за обновяване.  Компанията стартира проекта преди две години, а влизането в сила на новия регламент на Европейския съюз за защита на личните данни (General Data Protection Regulation – GDPR) се превръща в негов катализатор. Зад предстоящата реорганизация на работата стои една основна идея – завръщане към корените. Или с други думи, JobTiger ще се концентрира върху своята най-важна задача: да свързва компаниите с бъдещите им служители. „С годините сайтовете за работа започнаха да предлагат доста различни, доста допълнителни услуги на клиентите си, което може би донякъде измества фокуса. В крайна сметка основната задача на един сайт е работодателят да може да си публикува обявата, да я покажем на максимално много хора, те да кандидатстват, а ние да предоставим техните документи на съответната фирма“, разказва управителят на JobTiger Светлозар Петров. Първият етап от проекта включва проучване на новите тенденции и на успешните примери в сектора. За тази цел компанията анализира навиците и поведението на своите потребители, сред които са не само потенциалните служители, но и специалистите по човешки ресурси. Също така провежда изследване какви са очакванията на тези две групи от сайта за работа на бъдещето чрез инициативата JT Creative Lab. Тази фаза отнема най-дълго време, докато вторият етап – самото програмиране и изпълнението на поставените задачи, изисква между четири и шест месеца, признава Петров.  „Новите правила на GDPR дадоха краен срок за целия проект. За наша радост нямаше голяма разлика между това какво бяхме предвидили преди да вземем във връзка с GDPR и това, което сега правим. Вървим в посоката, в която бяхме решили“, уточнява управителят на фирмата. В момента протичат финалните етапи от проекта, като се провеждат тестове, за да може постепенно да се премине към новия начин на работа. От компанията очакват платформата да функционира безпроблемно по новите правила още на 24 май.  Какви ще са промените Макар че не всички промени са свързани с новия европейски регламент, това не ги прави по-малко важни за бъдещето на JobTiger. Такъв е примерът с въвеждането на инструментите за открояване на фирмената идентичност, или Employer Branding. В днешно време се наблюдава значителен недостиг на кадри на пазара на труда, а това подтиква работодателите да търсят все повече начини, чрез които да привлекат служители. В този процес представянето на компаниите и изграденият от тях образ се оказват ключови. Вече JobTiger ще отговаря на тази нова необходимост, като предоставя повече възможности организациите да публикуват видеосъдържание, снимки и VR, с които да разкажат за себе си, за дейността си и за това какво предлагат на кандидатите. Основната промяна, следствие на новия европейски регламент, е свързана с опцията за създаване на автобиографии чрез платформата на JobTiger. „Това е една услуга, от която са се възползвали изключително много хора през годините. Само че времената се промениха. През 2000, когато беше замислен сайтът, и през 2001, когато той стартира, много неща бяха по друг начин“, коментира Петров. Това е периодът на преход от разказна форма на автобиография към такава, в която информацията е структурирана и подредена. Затова подобна функция е била полезна при насочването на потребителите и отстраняването на неяснотите. След приемането на България в Европейския съюз обаче настъпва още една трансформация, като започва да навлиза и да се налага европейският формат CV. Освен това вече съществуват и различни платформи, които също помагат на потребителите да създадат своите автобиографии. Това развитие на пазара заедно с влизането в сила на GDPR са причината JobTiger да премахнат познатата опция за поддържане и съхранение на CV от сайта си. Това на свой ред води и до следващата сериозна модификация на една от другите популярни услуги на компанията. Досега тя позволяваше на потребителите да качат своя автобиография и да изберат определен срок, през който работодателите сами да ги намират. Този вид пасивно търсене е особено популярен сред българските фирми, поради което JobTiger ще запазят опцията, но ще въведат някои промени в нея. Поради новия европейски регламент услугата ще работи само с външни автобиографии, изпращани от потребителите. Освен това ще бъде обновено търсенето спрямо новите нужди и потребности на клиентите. „Навремето можеше да се търси по 28 критерия. Практиката показва, че се ползват до осем от тях. Оставяме именно тях, комбинирано с възможността за търсене в пълен текст (full text search) в прикачените от хората автобиографии“, уточнява Петров. На последно място, макар не и по важност, GDPR се оказва повод и възможност компанията да прецизира своите процедури за информационна сигурност и начини на съхранение на данните. Управителят на JobTiger дава като пример правото да бъдеш забравен, което включва необходимостта информацията за даден потребител да бъде изтрита и от всички бекъп сървъри. Това изискване налага компанията да установи ясно всички срокове, за които ще пази данните, и при необходимост за какъв период ще ги изтрива постепенно. Всъщност при сайтовете за подбор на кадри, след като се изтеглят CV-тата, трансфер на данни няма, така че и JobTiger нямат допълнителни условия, с които да се съобразяват. „Мисля, че ние имаме едни от най-строгите политики за сигурност, т.е. това включва не само мерките за защита, но и начина на реакция на екипа при съмнение за изтичане на данни. При различни потенциални инциденти или опасение за инцидент кой кого как информира, в какви срокове реагира. Промените при нас са единствено по отношение на сроковете на пазене на информацията. Досега нямахме задължение и въобще не се коментираше въпросът кои данни колко време се пазят. Честно казано, в базата има информация, която вече не би трябвало да се пази. Всичко това утежнява и нашата работа и е малко излишно. Търсенето на работа е динамичен процес и обикновено всичко приключва в рамките на няколко месеца, така че всичко над шест месеца е излишно“, посочва Петров. Той изтъква, че новата политика значително ще оптимизира работата и ще намали базата данни, така че тя да се използва само от хората, които в момента имат нужда от нея.  Време за равносметка Промените, каквито и да са те, винаги оказват своето влияние. Тук не прави изключение и новата платформа на JobTiger. На първо място, без съмнение засегнати ще бъдат потребителите. Най-голямата трансформация е премахването на възможността за качване на автобиографии на сайта. От компанията обаче са убедени, че те правят правилната стъпка, която ще подобри значително клиентското изживяване. Освен това те препоръчват потребителите вече да използват платформата на Европейския съюз, която позволява всеки да си направи CV и след това да го изтегли в PDF файл. „Смятаме, че тази платформа дава по-добра услуга и е с повече бъдеще от нашата, от една страна. От друга страна, сме участвали в разработването й. Трето, добрата интеграция на тази платформа с все повече фирми и институции дава добавена стойност на хората. За мен е важно да бъдем откровени към тях и да им кажем кое ще им свърши работа и кое – не“, отбелязва Петров. Платформата работи вече от четири-пет години. Много от големите компании са я интегрирали със своите вътрешни системи. Това позволява изпратеното от потенциалния служител CV да бъде автоматично разчетено и попълнено в техните бази данни. Според управителя на JobTiger това е едно удобство, което тепърва ще се налага все повече на пазара и ще бъде неразделна част от процеса на кандидатстване за работа на бъдещето. На второ място, реорганизацията ще повлияе и върху служителите в самата фирма. „Всяко ново нещо се приема трудно от хората. Но на тях им харесват промените, харесва им посоката, в която тръгваме като сайт“, смята Петров. Успешното въвеждане на промените се дължи, от една страна, на възможността за постепенна адаптация, а от друга страна, на факта, че целият екип, работещ със сайта, е участвал в тях. При завършването на подобен дълъг проект винаги настъпва момент за равносметка. Оказва се, че едно от най-големите предизвикателства пред компанията е било свързвано с обясняването на причината за въвеждането на модернизацията – в най-голяма степен на потребителите. „Ние наистина си мислим, че минаваме стъпка напред; че правим сайта за работа на бъдещето. И доста от навиците на потребителите, които даже самите ние сме градили 17 години, сега се налага да ги заменим. Обратната връзка обаче показва, че когато те пробват новите начини, започват да ги харесват и да ги възприемат като улеснения“, обяснява Петров. Той допълва, че важна роля за успешното завършване на начинанието е изиграла подробната документация на всеки етап. Подобен подход за работа не само спестява време, но и позволява да се запазят всички предложения, решения и изводи, които са били достигнати в процеса на работа. Макар че за влизането в сила на GDPR се знае отдавна, все още има неясноти във връзка със законовите изисквания. Но от компанията се надяват въпросът скоро да се разреши. Последния месец тече срокът потребителите да си изтеглят автобиографиите, след което започва поетапното изтриване на данните от най-старите към по-скорошните. До момента всички клиенти на сайта са уведомени за настъпващите изменения. От JobTiger уверяват, че с много от потребителите, които скоро са се възползвали от техните услуги, ще се свържат лично поне още веднъж, за да не им създадат излишни неудобства.

Първият етап от проекта включва проучване на новите тенденции и на успешните примери в сектора. За тази цел компанията анализира навиците и поведението на своите потребители, сред които са не само потенциалните служители, но и специалистите по човешки ресурси. Също така провежда изследване какви са очакванията на тези две групи от сайта за работа на бъдещето чрез инициативата JT Creative Lab. Тази фаза отнема най-дълго време, докато вторият етап – самото програмиране и изпълнението на поставените задачи, изисква между четири и шест месеца, признава Петров.

„Новите правила на GDPR дадоха краен срок за целия проект. За наша радост нямаше голяма разлика между това какво бяхме предвидили преди да вземем във връзка с GDPR и това, което сега правим. Вървим в посоката, в която бяхме решили“, уточнява управителят на фирмата. В момента протичат финалните етапи от проекта, като се провеждат тестове, за да може постепенно да се премине към новия начин на работа. От компанията очакват платформата да функционира безпроблемно по новите правила още на 24 май.

Какви ще са промените
Макар че не всички промени са свързани с новия европейски регламент, това не ги прави по-малко важни за бъдещето на JobTiger. Такъв е примерът с въвеждането на инструментите за открояване на фирмената идентичност, или Employer Branding. В днешно време се наблюдава значителен недостиг на кадри на пазара на труда, а това подтиква работодателите да търсят все повече начини, чрез които да привлекат служители. В този процес представянето на компаниите и изграденият от тях образ се оказват ключови. Вече JobTiger ще отговаря на тази нова необходимост, като предоставя повече възможности организациите да публикуват видеосъдържание, снимки и VR, с които да разкажат за себе си, за дейността си и за това какво предлагат на кандидатите.
Основната промяна, следствие на новия европейски регламент, е свързана с опцията за създаване на автобиографии чрез платформата на JobTiger. „Това е една услуга, от която са се възползвали изключително много хора през годините. Само че времената се промениха. През 2000, когато беше замислен сайтът, и през 2001, когато той стартира, много неща бяха по друг начин“, коментира Петров. Това е периодът на преход от разказна форма на автобиография към такава, в която информацията е структурирана и подредена. Затова подобна функция е била полезна при насочването на потребителите и отстраняването на неяснотите. След приемането на България в Европейския съюз обаче настъпва още една трансформация, като започва да навлиза и да се налага европейският формат CV. Освен това вече съществуват и различни платформи, които също помагат на потребителите да създадат своите автобиографии. Това развитие на пазара заедно с влизането в сила на GDPR са причината JobTiger да премахнат познатата опция за поддържане и съхранение на CV от сайта си.
Това на свой ред води и до следващата сериозна модификация на една от другите популярни услуги на компанията. Досега тя позволяваше на потребителите да качат своя автобиография и да изберат определен срок, през който работодателите сами да ги намират. Този вид пасивно търсене е особено популярен сред българските фирми, поради което JobTiger ще запазят опцията, но ще въведат някои промени в нея. Поради новия европейски регламент услугата ще работи само с външни автобиографии, изпращани от потребителите. Освен това ще бъде обновено търсенето спрямо новите нужди и потребности на клиентите. „Навремето можеше да се търси по 28 критерия. Практиката показва, че се ползват до осем от тях. Оставяме именно тях, комбинирано с възможността за търсене в пълен текст (full text search) в прикачените от хората автобиографии“, уточнява Петров.
На последно място, макар не и по важност, GDPR се оказва повод и възможност компанията да прецизира своите процедури за информационна сигурност и начини на съхранение на данните. Управителят на JobTiger дава като пример правото да бъдеш забравен, което включва необходимостта информацията за даден потребител да бъде изтрита и от всички бекъп сървъри. Това изискване налага компанията да установи ясно всички срокове, за които ще пази данните, и при необходимост за какъв период ще ги изтрива постепенно. Всъщност при сайтовете за подбор на кадри, след като се изтеглят CV-тата, трансфер на данни няма, така че и JobTiger нямат допълнителни условия, с които да се съобразяват.
„Мисля, че ние имаме едни от най-строгите политики за сигурност, т.е. това включва не само мерките за защита, но и начина на реакция на екипа при съмнение за изтичане на данни. При различни потенциални инциденти или опасение за инцидент кой кого как информира, в какви срокове реагира. Промените при нас са единствено по отношение на сроковете на пазене на информацията. Досега нямахме задължение и въобще не се коментираше въпросът кои данни колко време се пазят. Честно казано, в базата има информация, която вече не би трябвало да се пази. Всичко това утежнява и нашата работа и е малко излишно. Търсенето на работа е динамичен процес и обикновено всичко приключва в рамките на няколко месеца, така че всичко над шест месеца е излишно“, посочва Петров. Той изтъква, че новата политика значително ще оптимизира работата и ще намали базата данни, така че тя да се използва само от хората, които в момента имат нужда от нея.

Светлозар Петров, управител на JobTiger


Време за равносметка
Промените, каквито и да са те, винаги оказват своето влияние. Тук не прави изключение и новата платформа на JobTiger. На първо място, без съмнение засегнати ще бъдат потребителите. Най-голямата трансформация е премахването на възможността за качване на автобиографии на сайта. От компанията обаче са убедени, че те правят правилната стъпка, която ще подобри значително клиентското изживяване. Освен това те препоръчват потребителите вече да използват платформата на Европейския съюз, която позволява всеки да си направи CV и след това да го изтегли в PDF файл.
„Смятаме, че тази платформа дава по-добра услуга и е с повече бъдеще от нашата, от една страна. От друга страна, сме участвали в разработването й. Трето, добрата интеграция на тази платформа с все повече фирми и институции дава добавена стойност на хората. За мен е важно да бъдем откровени към тях и да им кажем кое ще им свърши работа и кое – не“, отбелязва Петров. Платформата работи вече от четири-пет години. Много от големите компании са я интегрирали със своите вътрешни системи. Това позволява изпратеното от потенциалния служител CV да бъде автоматично разчетено и попълнено в техните бази данни. Според управителя на JobTiger това е едно удобство, което тепърва ще се налага все повече на пазара и ще бъде неразделна част от процеса на кандидатстване за работа на бъдещето.
На второ място, реорганизацията ще повлияе и върху служителите в самата фирма. „Всяко ново нещо се приема трудно от хората. Но на тях им харесват промените, харесва им посоката, в която тръгваме като сайт“, смята Петров. Успешното въвеждане на промените се дължи, от една страна, на възможността за постепенна адаптация, а от друга страна, на факта, че целият екип, работещ със сайта, е участвал в тях.
При завършването на подобен дълъг проект винаги настъпва момент за равносметка. Оказва се, че едно от най-големите предизвикателства пред компанията е било свързвано с обясняването на причината за въвеждането на модернизацията – в най-голяма степен на потребителите. „Ние наистина си мислим, че минаваме стъпка напред; че правим сайта за работа на бъдещето. И доста от навиците на потребителите, които даже самите ние сме градили 17 години, сега се налага да ги заменим. Обратната връзка обаче показва, че когато те пробват новите начини, започват да ги харесват и да ги възприемат като улеснения“, обяснява Петров. Той допълва, че важна роля за успешното завършване на начинанието е изиграла подробната документация на всеки етап. Подобен подход за работа не само спестява време, но и позволява да се запазят всички предложения, решения и изводи, които са били достигнати в процеса на работа.
Макар че за влизането в сила на GDPR се знае отдавна, все още има неясноти във връзка със законовите изисквания. Но от компанията се надяват въпросът скоро да се разреши. Последния месец тече срокът потребителите да си изтеглят автобиографиите, след което започва поетапното изтриване на данните от най-старите към по-скорошните. До момента всички клиенти на сайта са уведомени за настъпващите изменения. От JobTiger уверяват, че с много от потребителите, които скоро са се възползвали от техните услуги, ще се свържат лично поне още веднъж, за да не им създадат излишни неудобства.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов