Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Анализи и тенденции
бр. 5, 2018

Дигиталната трaнсформация има много лица

от , 29 май 2018 0 2617 прочитания,

Виргиния Стаматова

"Уикипедия" определя цифроватата промяна като "свързана с прилагането на дигиталните технологии във всички аспекти на обществото". Обикновено, когато говорим по темата, визираме бизнеса, но подобни инициативи освен коренна трансформация на начина, по който се произвеждат стоки или се предлагат услуги, оказват влияние и върху обществото, поставяйки нови изисквания пред образованието, сигурността на данните, здравеопзаването и не на последно място - заетостта и социално-осигурителната система.

Въпреки че фокусът много често е насочен към внедряването на нови технологиите, дигитализацията най-често започва в името на потребителите и тяхното клиентско пътешествие, което на свой ред трябва да доведе до повече икономически ползи за бизнеса.

Дигиталната трaнсформация има много лица

  Трансформация на клиентското изживяване

За да предложат изживяване на клиентите си, организациите първо трябва да ги "разберат", един вид да станат близки с тях, да проникнат в техния свят и потребности. Много често "разбирането на клиента" се свежда до популяризиране на дадена марка чрез социалните медии и създаване на онлайн общности с цел изграждане на лоялност. Използвайки данните от кампаниите в социалните медии, организациите разработват нови анализи, които да им помогнат да вникнат по-добре в предпочитанията на клиента. От години превес вземат мобилните технологии, а дигиталното общуване измества комуникацията лице в лице. Все по-често чатботове отговарят на клиентските запитвания, заменяйки посещенията в офисите на компаниите, както и писането на имейли, с електронна комуникация в реално време. Организациите инвестират в изкуствен интелект (AI), добавена или виртуална реалност (AR/VR) и други технологии, които позволяват общуването с клиентите да стане по-интригуващо.


Промяна на операциите

Автоматизацията на процесите освобождава работниците от рискования или еднообразен труд и позволява те да вършат по-квалифицирана работа. Производителите на бои, на облекла, дори и иновативните автомобилостроителни компании като Tesla са роборизирали повтарящите се процеси и дигиталния дизайн, което скъсява средно с около 30% времето за пускане на нови модели на пазара.

Голяма част от бизнес организациите, включително у нас, използват автоматизация в човешките ресурси, например при заявления за отпуски или уведомления за болнични. Все по-често се роботизира и процесът на първичен подбор на кадри, особено в големи компании, които постоянно търсят служители за различни позиции. Разбира се, тук трябва да се имат предвид изискванията на Общия регламент за защита на личните данни (GDPR) и кандидатите да бъдат уведомени, че данните им подлежат на автоматизирана обработка, а решението във финалния етап на подбора да се взема от човек, не от машина. 

Поради сложността на работата днес рядко един човек сам осъществява даден проект. Повечето служители, независимо от размера на организацията, участват в два или три проекта едновременно, което означава, че индивидуалната работа е виртуализирана, където работният процес е отделен от работното място. Тази виртуализация спомогна за инициативи като "отворен офис", както и "отдалечен работник", докато софтуерите за сътрудничество и работа в мрежа ( на пазара се предлагат над 2000 подобни решения) позволяват на всеки да говори с колегите си от произволно място.

Не на последно място, дигиталните технологии подобряват управлението на ефективността. Огромното количество данни позволява вземането на решения въз основа на реално случващото се. За обработката на това огромно количество информация компаниите използват AI и машинно обучение, които подпомагат разпознаването на шаблони и по този начин ръководството получава нови прозрения както във вътрешните, така и в клиентските процеси.


Нови бизнес модели

Преди време бившият главен изпълнителен директор на Intel Анди Гроув каза, че "трябва да сме бързи, ако ли не - ще сме мъртви!". У нас през последните години заради конкуренцията от страна на компаниите за бързи кредити банките автоматизираха процеса на одобрение за потребителските кредити, използвайки ботове и алгоритми. Автоматизирани са и немалка част от операциите, свързани с управлението на кредитния риск, което позволява по-бърза оценка на кредитоискателите и по-надеждни вътрешни процедури в самите институции. 

Американската ритейл корпорация Amazon е сред най-добрите примери за създаване на нов дигитален бизнес. Компанията започна с онлайн книжарница, след това предостави облачна услуга (AWS и Amazon Drive), а вече предлага хранителни стоки през марките си Whole Foods, Amazon Fresh, Amazon Go и развива развлекателен бизнес чрез бранда Amazon Prime and Music, който на свой ред се разклонява в предлагането на хардуерните устройства на Amazon Echo и Dot.


Ускоряване на цифровата трансформация

Служителите на пълен работен ден в централизиран офис отстъпват, ако могат да бъдат заменени от ботове, изпълняващи повтарящите се задачи. Звучи атрактивно от бизнес гледна точка, защото е по-евтино, но от този процес е засегната и другата страна - обществото. Променящата технология трябва да бъдат обвързана с определена цена и преди да се приложи, добре е да се изгради рамка за стойност (не само парична), за да се определи дали цифровата трансформация помага или "наранява".

Управлението на промените, дизайнът на работното място и сътрудничеството са необходими за успешни трансформации. Но тези промени не се случват със скоростта на хората, а по-скоро - експоненциално, на бързия оборот на машините.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов