Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Виртуално пространство

Китай и защитата на личните данни

Азиатската държава вече има влязло в сила законодателство за защита на личната информация на потребителите, направено по подобие на GDPR, но още по-рестриктивно

от , 18 юни 2018 0 2787 прочитания,

Тази година Китай тихомълком представи окончателната версия на нов стандарт за неприкосновеност на личните данни, който отива дори по-далеч от Европейския регламент за защита на данните (GDPR). Според Сам Сакс, старши сътрудник на програмата за технологични политики в организацията CSIS, която коментира темата по време на Cloudflare Internet Summit в Лондон, по този начин законодатеклствата в азиатската страна и ЕС вече могат да се похвала с много по-високи нива на защита от САЩ например.

Китайският Internet Security Law се разработва поне от 2014 г., когато президентът на страната Си Дзинпин пое ръководството на Централната група по въпросите на киберпространството (Central Leading Group for Cyberspace Affairs), а темата за първи път въобще бе поместена в местното законодателство. Самото законодателство в сферата на киберсигурността пък влезе в сила през юни 2017 г., като обхваща всичко от критичната инфраструктура до управлението на данните.

Прочетете още: GDPR – седмица по-късно

По време на презентацията си в рамките на конференцията, Сакс започна с отхвърлянето на различни погрешни схващания за начина, по който интернет работи в Китай, като се позова на две почти парадоксални една спрямо друга тенденции – от една страна азиатската държава има най-сложната и широкообхватна система за цензура в света, а от друга – една от най-напредналите дигитални икономики.

В следствие на това, за страничните наблюдатели въвеждането на изключително строги правила за неприкосновеност на личния живот може да изглежда противоречиво (и до известна степен то наистина е такова), но Сакс обръща внимание, че те описват както какво могат да правят компаниите, так и какви са правата на самото правителство в това отношение.

"Китайското правителство признава, че способността му да контролира и наблюдава тези нови технологии изостава, затова и въвеждат това законодателство, което според мен е една от най-изчерпателните регулаторни системи в киберпространството в глобален мащаб. То е значително по-изчерпателно по отношение на начина, по който се регулира дигиталното съдържание, критичната информационна инфраструктура и контрола върху това какъв тип данни могат да се движат във и извън страната", обясни Сакс и добави, че е налице погрешно схващане, че в Китай не съществува информираност относно поверителността на данните, давайки пример от миналата година, когато оплаквания на потребители принудиха китейски социални мрежи да се извиняват за това, че данните им са отдадени незаконно на частни компании.

"Имаше голям брой скандали, в следствие на които в края на миналата година Китай издаде първия си стандарт за защита на данните. Той дава много подробни указания за условията, при които компаниите могат да събират, обработват, съхраняват, споделят или прехвърлят личните ви данни”, разясни още Сам Сакс. Според нея китайското законодателство всъщност е вдъхновено от GDPR. "Разговарях с автора на този стандарт, за да се опитам да разбера намеренията, които стоят зад него. Tой е моделиран след GDPR и цели засилване на контрола на китайските потребители върху собствената им информацията", категорична е Сакс.

В същия момент обаче много китайски компании недоумяват как така ще трябва да получават съгласие от всеки един потребител относно политиките си за поверителност. Подобна позиция изненадва експертите, още повече, че много от въпросните компании предприемат разширяване на позициите си в Европа, а това няма как да стане без техните практики да са напълно в синхрон със законодателството.

Китайски танц

Йеминг Уанг, генерален мениджър на Alibaba Cloud за региона на EMEA, наскоро очерта как компанията планира агресивното си разширяване на европейска територия за сметка на играчи от ранга на Google Cloud Platform и AWS, като даде пример с огромните обеми, с които оперира Alibaba в Китай – 360 000 трансакции в секунда по време на еквивалента на Черния петък - “Ден на необвързаните” (Singles Day) и 500 милиона потребители, които компанията обслужва като част от подкрепата ѝ за финтех приложението Ant Financial.

С оглед на тези числа, стремежът на компании като Alibaba и Tencent да се представят конкурентно извън техния вътрешен пазар е ясен като ден. Само през тази седмица например, Alipay обяви, че през 2018 г. планира да стъпи на цели 20 нови европейски пазара.

По думите на Сакс обаче частните китайски компании и местното правителство са обвързани в своеобразен танц по отношение на това колко добре могат първите да се представят у дома и в чужбина, тъй като на вътрешния пазар те работят в условия на затворена екосистема, извън която са в сила съвсем различни изисквания.

"Ние знаем, че компании като Alibaba гледат и към Европа, и към Азия и ще бъде трудно тази тенденция да бъде променена. В същото време имаме китайското правителство, което говори за визията си за кибер пространството и необходимостта от големи и силни китайски интернет компании. Вицепрезидентът на Китай дори спомена конкретно имената на Alibaba, Tencent и Huawei. Това е част от глобалните аспирации на Китай, а танцът са именно отношенията правителство-частен бизнес”, обръща внимание Сакс, като цитира основателя на Alibaba Джак Ма, според когото "просто защото обичаш някого, не означава, че трябва да се ожениш за него".

В същия момент, независимо, че са финансирани от частни инвеститори, тези компании няма как дори да си помислят за някакъв успех без подкрепата на официалните китайски власти.

"Успехът в световен мащаб за китайските играчи е възможен, само ако успеят да отстранят правителството от пътя си. Наличието на местни регулации като Закона за киберсигурност, който въвежда стриктни изисквания към компаниите относно възможностите за износ на данни през граница, удря точно организации като Alibaba. Как тогава компанията ще реализира своите планове за експанзия в Европа и Азия, ако не може да изпраща данни зад граница? Това е основната част на “китайския танц”, а той определено трябва да се има предвид”, съветва Сакс.

Конкурентни модели

Възходът на Китай и превръщането му в глобална суперсила може да предложи конкурентен модел за това как да изглежда самият интернет. Традиционно на запад функционира отворен и демократичен модел (макар и включващ шпиониране, без знанието на потребителите, и търговия с лични данни). Но страните, които са в периферията на западното влияние, биха могли все повече да обърнат поглед към китайския модел за изграждане на инфраструктура и управление на достъпа до интернет.

Виетнам например наскоро оформи своя Закон за киберсигурността, по подобие на китайския. Танзания пък е в близки работни отношения с китайски експерти, които ѝ оказват помощ при развитието на вътрешен подход към дигиталната икономика, като се започне от инструментите за цензурира и се стигне до тези за локализиране на данни и въвеждане на стандарти.

"За първи път имаме истински алтернативен и конкурентен модел за интернет. Страните, в които инвестира Китай, започват да извличат и ноухау от подхода на Пекин към управлението на интернет. И въпреки че има призиви от страна на много държави, че интернет не може да бъде използван като оръжие срещу хората, като източник на реч на омразата или за оправдание на геноцид като този в Мианмар, има много места, където подходът на Китай изглежда привлекателен”, смята още Сам Сакс.

 

 

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов