Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Съхранение на данните и сигурност

Данните за хората са бъдещето на информацията

от , 19 юни 2018 0 2614 прочитания,

 Данните за хората са бъдещето на информацията

GDPR най-накрая влезе в сила, но има още много важни въпроси, свързани с този регламент за защита на данните, които си струва да се обмислят. Според някои специалисти лошото управление на информацията може да се разреши с интерфейс – създаване на бекенд хъбове за данни и интуитивен фронденд, които да позволят на служителите да използват информацията и да разрешават бизнес проблеми.

В крайна сметка GDPR принуждава организациите да мислят за данните на хората (human data) в своите системи по един хуманен начин. След почти три десетилетия интернет и десет години смартфони, хората все пак разрешават компаниите да разполагат с тяхната информация, стига да се запази човечното отношение.

Прочетете още: Китай и защитата на личните данни

Кои са данните на хората?

Данните на хората могат да бъдат биометрични – сърдечния ритъм при каране на колело или пръстов отпечатък, който отключва телефон. Но тези данни, които лесно се записват и обработват, имат само физически аспекти, и не подсказват за нюансите и за социалните характеристики на всеки индивид.

Освен това данните на хората съществуват като нечислов и неструктуриран набор от информация. Тя се събират от онлайн проучвания и постове в социалните медии – именно подобна информация хвърля светлина върху особеностите на отделните личности и именно и затова големите данни понякога се затрудняват да я анализират.

Twitter е добър пример за това. Една единствена публикация генерира страници сурови данни – дати, локации, свързани с използваното устройство, браузъра или приложението, от които са изпратени съобщенията, сървърите, през които са минали. Тези колони от букви и цифри са неизменяеми, но те са незначими за хората, които четат оригиналните 280 символа.

Тези символи съставляват само малка част от цялата информация от публикацията. Те са наслоени със значение и затова могат свободно да бъдат интерпретирани дотолкова, че да помогнат за започването на революция, както и да преобърнат живота на съответния човек. Именно затова те трябва да получават също толкова уважение, колкото и индивидът, който ги е създал.

Данните за хората са бъдещето на информацията

Данните на хората и бизнесът

Погледнато през тази призма, данните на хората изглежда са очевидният фокус на бизнеса. Днес, когато онлайн търговецът не печели от клиентите, докато те не са купили от него поне четири пъти, задържането на потребителите и лоялността към марката имат ключово значение. На практика една компания би искала да познава своите клиенти по-добре, отколкото те самите се познават.

Все пак тенденцията в дигиталния свят е хората да бъдат приравнявани по определени критерии. Например, потребителите най-лесно могат да бъдат класифицирани от „данните за неща“: какъв продукт да си купили, кога са го купили, откъде са го купили, къде са искали да им бъде доставен и т.н.

С тези „данни за нещата“ клиентите лесно могат да бъдат сортирани и разделени в различни групи. След това цялата тази информация се събира на едно място, реработва чрез алгоритъм за „големи данни“ и в резултат на това може да се предвиди какво типичният клиент Х иска да купи.

Този подход крие обаче два големи проблеми. На първо място, без правилните системи една организация ще бъде загубена, независимо от обема на данните. Разглеждането на клиента само през CRM системи е неефективно, ако той си е взаимодействал с други четири системи, които не могат да комуникират една с друга.

Това на свой ред води до втория проблем: хората започват да генерират толкова много данни в ежедневието си – използвайки смартфони да пращат съобщения, докато харесват снимка и си купуват блуза, като същевременно слушат музика в кафене през Wi-Fi – тези техни данни се превръщат в нераделна част от тяхната личност. Поради тази причина организациите, които събират тези данни, трябва не само да ги анализират, но и да се отнасят към тях, както биха третирали самия човек.

По-предвидливите организации разбират, че тази нова реалност е бъдещето и те се опитват да се подготвят. Защо да се шуми около регулация, която изисква да се изтрие всяка част от данните на клиента, ако тази способност вече е част от бизнеса модела, тъй като е добра практика? Способността да се спазва GDPR вече е сигнал, че бизнесът има ясна представа за клиентите – може да ги разбира, да им рекламира и да използва сложни инструменти с изкуствен интелект и машинно обучение за постигане на рационални бизнес цели.

Данните за хората не обхващат само клиентите

Данните за хората обаче не включват само клиентите, а и служителите, доставчиците, търговците. Зад всяко приложение и уеб браузър стои човек, който комуникира директно или косвено с друг, като всеки един иска разумен баланс от сигурност и достъп до данните. Преди всичко не бива да се забравя, че данните за хората са същността на тяхната личност, така че към тях бизнесът не трябва да се отнася по-различно, отколкото се отнася към самите хора.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов