Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини ИТ мениджмънт
бр. 6, 2018

Как да развием мобилната си стратегия

от , 28 юни 2018 0 951 прочитания,

Мария Динкова

В момента в света има повече от 2,8 млн. приложения за Android и около 2,2 млн. за iOS. Същевременно през 2017 общият брой на свалените приложения достигна 197 млрд., като почти всеки месец това число се увеличава с хиляди. С други думи, в който и сектор да работи дадена компания, конкуренцията е огромна и с всеки изминал ден продължава да нараства.
Поради тази причина организациите трябва да отделят специално внимание за изготвянето на своята дигитална стратегия и в частност на мобилната такава. В повечето случаи се прибягва до услугите на аутсорсинг партньор. Добрата стратегия трябва да бъде в съгласие с общата визия на компания, да ангажира потребителите, да отличава марката от конкурентите и да бъде в границите на бюджета на съответната организация.


Николай Генчев



Защо мобилната стратегия е важна
На първо място компаниите трябва да си зададат въпроса защо им е необходимо мобилно приложение. Стартирането на подобен проект в не трябва да е продиктувано от мода или популярност, защото тогава организациите ще се сблъскват ежедневно с огромно количество проблеми, предупреждават специалистите.
За да се избегне проблемът, добре е фирмите да идентифицират предизвикателствата, които мобилното приложение ще разреши. Така те ще предложат уникален продукт и непознати досега функции на потребителите. Именно това е ролята и основната задача на мобилната стратегия.
„В ерата на дигитализацията разработването на мобилна стратегия е изключително важно. Данните показват, че 55% от българите използват мобилно устройство. Това означава, че бизнесът трябва да е много гъвкав и бързо да отговаря на нуждите на клиентите си, които са постоянно онлайн и все по-често търсят да ползват съдържание или осъществяват покупки през мобилни устройства. Трябва да сме готови да променим бизнес модела си, за да бъдем там, където са те“, отбелязва Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на „Уника България“.

Как се създава мобилната стратегия
Генчев споделя, че първоначалното изграждане на мобилната стратегия на неговата компания е преминало през няколко етапа. „Започнахме с предварителен анализ и оценка как и какво искаме да постигнем. Обикновено в процеса се включват специалисти от различни отдели от фирмата, за да начертаят главните цели на стратегията и да обмислят как да ги реализират в бъдеще. Естествено целяхме мобилната ни стратегия да е в унисон с цялостната дигитална концепция на компанията. След това преминахме към генериране на идея, на която тя да бъде подчинена. На този етап трябва да сме много наясно с всички ресурси и бюджет, които е нужно да бъдат вложени. Обособихме техническите изисквания за създаването на мобилното приложение, каква да е мобилна платформа, как ще се случват управлението и сигурността. Направихме анализ на целевата ни група, както и набелязахме ключови показатели, които да измерят успеха ни“, обяснява главният изпълнителен директор.
Всъщност привличането на правилните потребители към дадено мобилно приложение е стъпка, която не бива да се подценява и да се прескача. На първо място трябва да се анализира поведението на клиентите на дадена компания и да се установи какви приложения ще представляват интерес за тях. Също така трябва да се определи дали те са склонни бързо да преминат към платената версия, или предпочитат просто да сменят приложението с такова, което предлага същите функции безплатно. Освен това трябва да се има предвид, че мобилните приложения, използвани от социално активни потребители, лесно могат да привлекат нова аудитория. Обикновено този тип клиенти непрекъснато комуникират със своите приятели, семейство и колеги, а когато инсталират ново приложение, незабавно го добавят в своята хронология в социалните мрежи. Познаването на подобни особености ще помогне на компаниите по-лесно да определят към коя аудитория да се насочат в своята стратегия, за да постигнат по-голяма популярност.

Какво прави едно приложение успешно
Отговорът на въпроса какво прави едно приложение успешно може би за повечето компании е очевиден, но различните разработчици могат да имат доста разнообразни критерии. В повечето случаи крайната цел е генериране на повече приходи, но все пак някои организации предлагат мобилни приложения само за да привлекат нови клиенти.
„Мобилното приложение е успешно, когато потребителите го намират за полезно и го използват редовно. Други важни условия са наличието на добре развит маркетингов план, възможността за безплатно изтегляне на приложението и разработването му за Android и iOS операционни системи“, уточнява Генчев.
В случая обаче най-показателни за успеха са числата. Компаниите трябва да следят колко души са свалили тяхното приложение и са го инсталирали, колко от тях го деинсталират след няколко дни и колко продължават да го използват активно. В тази връзка обаче не бива да се забравя, че потребителите си изтеглят нови мобилни приложения на база на ревюта и препоръки. Опитът показва, че маркетингът от „уста на уста“ работи доста по-добре от обикновеното популяризиране на мобилните приложения. Следователно и по-големият брой препоръки е добър индикатор за успеха.

  Николай Генчев


Как да се спечели вниманието на клиентите
Според изпълнителния директор на „Уника“ потребителите залагат на приложения, които са разработени интуитивно, тъй като искат лесно и бързо да се ориентират при използването им. Друга важна особеност за спечелване одобрението на клиентите са функционалностите. Ако приложението предоставя повече възможности от останалите дигитални платформи на компанията, това неизменно е конкурентно предимство, посочва Генчев.
Поради тази причина при разработката на собствено приложение „Уника България“ се е постарала да предложни повече опции, които не са налични през другите дигитални канали. „Една от основните цели, които искахме да постигне UNIQA 4U, е позволи на клиентите ни лесно да достигнат до нас, за възможно най-кратко време. Затова основното улеснение, което приложението ни осигурява, е възможността за завеждане на претенции директно през мобилното устройство. В допълнение UNIQA 4U дава лесен достъп до лечебни заведения, автосервизи и офиси от партньорската мрежа на "УНИКА България", които клиентите да посетят при необходимост, както и насоки как да реагират при събитие“, коментира Генчев.
Тук е мястото да се отбележи и значението на маркетинга при привличането на нови клиенти, като съществуват два основни модела - платен и органичен. Каналите, които обикновено се включват при платения маркетинг, са: социалните медии, имейл маркетинг, видеореклами, реклами в приложения, връзки с обществеността и т.н. Някои организации предпочитат да инвестират във всички канали, докато други избират само някои в зависимост от резултата от всеки. Освен това органичният маркетинг може да включва: увеличаване на уеб трафика към страницата или уебсайта на организацията чрез оптимизация за търсачки; оптимизация на страницата на приложението; изграждане на присъствие в социалните медии чрез постоянна активност и взаимодействие; доброволни ревюта и препоръки от съществуващите потребители на мобилното приложение.

Как да се избере човекът, който да развие мобилната стратегия
Някои компании предпочитат да развиват вътрешно своите мобилни стратегии, други обаче избират да наемат външни подизпълнители за целта. Разбира се, всеки от тези варианти си има своите предимства. Генчев обаче подчертава, че когато фокусът на дейността на компанията е различен, е по-добре да се назначи външна компания, т.е. услугата да се аутсорсне. По този начин организацията спестява средства и не губи време, за да търси и наема отделни специалисти в областта, както и да обучава своите собствени служители.
„Разработчикът на мобилното приложение притежава знанията и виждането, от които фирмата има нужда. Той е този, който я насочва как може да бъде отговорено на нейните нужди, както и на тези на клиентите й. Предизвикателствата са свързани с това, че подизпълнителят трябва да е много наясно с особеностите на конкретния бизнес, за да може да му предостави възможно най-доброто мобилно решение“, коментира главният изпълнителен директор. Именно затова е добре да се направи предварително проучване и да се наемат експерти, които имат опит с конкретния бизнес и сектор. Според Генчев наетите външни подизпълнители трябва да се отличават с висок професионализъм, познания в областта, както и гъвкавост, за да могат „да влязат в обувките на клиента“.
Много организации се притесняват, че, наемайки външна фирма, рискуват да изпуснат контрола над проекта. Това лесно може да се реши, като клиентът и разработчикът следят неговото развитие. Подобен подход не само ще донесе повече спокойствие за компанията, но и ще помогне за по-добрата координация и ще покаже в какви насоки е нужно съдействие на изпълнителя.
„Добре е контролът да е разпределен между клиента и разработчика, защото понякога вътрешните отдели на клиента могат да реагират много по-ефективно и бързо, когато имат достъп до системата и са наясно какво е необходимо, за да правят бързи корекции“, допълва главният директорът на застрахователното дружество.

Кои са основните предизвикателства пред разработчиците на мобилни приложения
Когато мобилната стратегия е изготвена, а приложението вече работи, предизвикателствата за компаниите обикновено не спират. Основната причина за това са бързите темпове на развитие на новите технологиите и на променящите се предпочитания на потребителите.
На първо място, основната трудност е свързана с огромната конкуренция. Съществуват милиони приложения в Google Play, App Store на Apple и Amazon App Store. За всяко представено ново приложение вече има към 50 налични алтернативи. Голяма част от тези API-та едва ли представляват интерес за повечето клиенти, но те създават хаос, за да създадат проблеми, свързани с видимостта на приложението. На второ място трябва да се отбележат твърде бързо сменящите се предпочитания на самите потребители. Затова е нужно компаниите бързо да се адаптират и да държат сметка, че което е било актуално преди няколко месеца, вече най-вероятно е излязло от мода.

В днешния динамичен свят е трудно да се предвиди дали едно мобилно приложение и стратегията зад него ще са успешни. Анализите и големите данни ще помогнат на компаниите да разберат какви са тенденциите, какво искат техните потребители и как ще приемат определени нови функции. Разполагайки с подобна информация, фирмите лесно ще определят какви нужди трябва да адресира едно приложение. А с наемането на правилния подизпълнител ще се гарантира, че то ще бъде лесно за намиране от потребителите.

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов