Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Технологии и концепции
бр. 6, 2018

Ключът към успешната AI стратегия: мислете мащабно, започнете с малко и се разраснете бързо

Изкуственият интелект е малък инструмент с безграничен потенциал, но при внедряването е нужна цялостна идея

от , 28 юни 2018 0 945 прочитания,

Дейвид Бенади, IDG, САЩ

Време е да спрем шума около технологиите, които обединяваме под общото название изкуствен интелект, или AI. Компаниите са затрупани с оферти за AI, които рекламират потенциала на технологията да автоматизира задачи, да увеличава скоростта и точността и да намалява разходите. Но какъв е дългосрочният план? Повечето фирми нямат представа как AI ще трансформира тяхната дейност.

Ключът към успешната AI стратегия: мислете мащабно, започнете с малко и се разраснете бързо

Разработване на цялостна AI стратегия

Някои експерти смятат, че вместо частичното прилагане на AI системи фирмите трябва да разработят цялостна стратегия за това как да ги внедрят в своята дейност във времето.

„Най-важното е да разполагате със задълбочен и холистичен поглед върху AI вътре в компанията“, казва Мохамед Чаара, бивш Lenovo стратег, който сега „проповядва“ AI. Осъзнаването какъв вид сложни алгоритми са необходими за различните процеси и дали те ще се извършват вътрешнофирмено, чрез аутсорсинг или чрез някакво партньорство, е важна стъпка в разработването на стратегия, добавя той.

Някои експерти се съмняват, че компаниите разполагат с времето да разработят задълбочени стратегии за AI и е по-добре да го внедряват, когато и както им е необходимо. Д-р Лий Хауелс, експерт автоматизация и AI в PA Consulting Group, казва, че фирмите трябва да използват AI за решаването на специфични бизнес проблеми, вместо да се водят от технологията. Той се опасява, че AI стратегията може вече да е остаряла, преди да се стигне до внедряването й, защото ИТ се развиват много бързо. Когато компаниите се опитват да внедрят AI, трябва да намерят баланс между амбициите си за технологично превъзходство и желанието бързо да стартират новите проекти. Затова най-добрият подход е да се мисли мащабно, да се започне с малко и да се расте бързо, съветва Хауелс.

Чаара вярва, че компаниите трябва да основават своята AI стратегия на четири области. Първата е нискорисковите и сравнително евтини интелигентни технологии, използвани най-често за автоматизация на повторяеми задачи от ниско ниво, като обработка на данни например.

Второто направление е средно скъпият, но все още високорисков AI, който е насочен към таргетиране на клиентите. Обикновено се разчита на машинно обучение, което може да намали разходите за идентифициране и достигане до потенциалните потребители и да увеличи печалбата чрез таргетиране на правилните хора. Но, ако таргетирането се окаже грешно, съществува опасност от изразходване на маркетинговия бюджет напразно. Затова тази насока се определя като носеща доста рискове. Обикновено подобни стратегии се разработват в сътрудничество с външни партньори, смята Чаара.

Третата област е на сравнително високостойностните, но нискорискови задачи като моделите за оценяване на кредитния рейтинг във финансовите услуги. Решенията в този сегмент са скъпи, но с нисък риск. От друга страна, те са толкова сложни, че никой не може да ги дешифрира.

Най-накрая, има високорискови и високостойностни дейности, за които няма решение на пазара, като например използването на AI системи при разработването на нови продукти.

Последните две категории включват изграждането на вътрешнофирмени решения или купуването на знания и опит чрез поглъщане.

„Ако възприемете тези четири рамки, може да добиете представа кога трябва да мигрирате към AI от една точка към друга,” казва Чаара. „Без този цялостен поглед компанията няма да може да се придвижи бързо и гъвкаво от една категория към друга.“

AI целите трябва да са дългосрочни и реалистични
Най-бързо развиващата се област на AI e роботизираната автоматизация на бизнес процеси (RPA), която използва софтуер за автоматизация на повторяеми задачи като отговаряне на стандартни имейли, обработване на поръчки и обновяване на заплати.

Ги Къркууд, главен стратег в UiPath, компания, работеща в тази област, коментира: „Когато фирмите казват, че искат AI, в действителност имат предвид инструментите, необходими за автоматизацията на различни процеси, защото там лежи истинската сила на AI.”

Той обаче добавя: “Роботизираната автоматизация на процесите не е панацея.“ Къркууд вярва, че компаниите възприемат тази технология толкова бързо, защото тя намалява разходите независимо от местоположението, бранша или вид услуги. „Няма ограничения на приложението, казва той. Пазарът за роботизираната автоматизация на процесите е безграничен. Да има по един робот на служител навсякъде – това е потенциалът, което е доста стряскащо.“

Много от компаниите са далече от разработването на холистична AI стратегия. Джереми Уейт, главен стратег в IBM Watson, казва, че повечето фирми гледат прекалено краткосрочно, що се отнася до AI.

“Най-малко успехи постигат фирмите, които търсят краткосрочни резултати“, казва Уейт. Те гледат да инвестират голяма част от бюджета си в технологията, но харчат прекалено малко за наемането на правилните хора за управление на AI трансформацията.

„Успешните проекти се развиват по обратния начин: малък бюджет за технология и голям за наемане на правилните хора, добавя той. Предпочитам фирмите, които започват с една изолирана област на приложение, инвестирайки 20-30% от бюджета си в технологията, а другите 60-70% - в хора.“

Големият въпрос: Как да се обучава изкуственият интелект?

Според Уейт един от важните въпроси е как компаниите ще обучат напреднал изкуствен интелект да общува с клиентите и да изпълнява задачи.

„Предизвикателствата на AI не се крият толкова във внедряването, колкото в това как да го обучите. И най-важно, как да го научите да не е пристрастен към полови, сексуални, расистки или политически въпроси. Обучението на AI е най-важната част, която хората още не са разгледали. Никой досега не е инвестирал достатъчно време и средства, за да се разбере, че това е проблем“, добавя той.

Това изкарва на преден план необходимостта да се мисли в перспектива. Такава мощна технология може да създаде неочаквани проблеми, ако се въведе по-надълбоко в компаниите – от дискриминацията до невъзможност да отговори на индивидуалните нужди. Постигането на правилния баланс между разработването на дългосрочна стратегия и реалното внедряване на AI ще е от първостепенна важност, когато компаниите поемат по този революционен път.

Потенциалът на корпоративния пазар на AI услуги, софтуер и хардуер е огромен. По прогнози на IDC той ще достигне 57.6 млрд. долара през 2021, което е значителен ръст на фона на 12-те милиарда долара, похарчени миналата година. Според PwC изкуственият интелект ще допринесе с до 15.7 трилиона долара към световната икономика през 2030, повече от настоящото производство на Китай и Индия взети заедно.

Внедряването на AI обаче може да бъде изключително сложно и рисково, особено за големите компании, в които има множество съществуващи системи. Въпреки че най-модерните AI приложения вече се срещат доста често и все повече фирми от ИТ гиганти до стартъпи създават работни решения, необходимите финансов и времеви капитал са огромни.

Ключът към успешната AI стратегия: мислете мащабно, започнете с малко и се разраснете бързо


Изкуственият интелект като услуга

Аутсорсингът на AI е един от вариантите, които много фирми обмислят. Ползите от използването на външен доставчик на AI решения са много. Те включват по-голям достъп до експертни знания и опит – ключов момент, като се има предвид, че водещите AI учени поради малкия си брой могат да ви струват седемцифрени заплати. Освен това външните професионалисти могат да решават специфични за компанията проблеми по-ефективно, като по този начин помогнат на мениджърите да изберат правилната технология за своя бизнес.

„Дори най-големите технологични компании аутсорсват AI проекти“, казва д-р Пола Парпарт, основател на Brainpool, световна мрежа от светила в областта на AI и машинното обучение. „Търсенето на AI експерти и специалисти по данни от най-висока класа далеч надхвърля предлагането, поради което аутсорсингът е налагащ се избор. Някои области са толкова нишови, експертите толкова трудно намираеми и договорните взаимоотношения толкова обвързващи, че на компанията може да й трябват две години да запълни дадена роля.“

Освен това благодарение на нивото на познания тестваните модели се внедряват по-бързо от тези, които се разработват вътрешнофирмено. Ако едно аутсорснато AI решение не работи добре и трябва да бъде сменено, разходите и рисковете са много по-малки от вътрешнофирмената алтернатива. На този етап на зрялост на AI се препоръчва да се експериментира.

В скорошен доклад на Accenture се прогнозира, че AI ще добави 654 млрд. паунда към икономиката на Великобритания до 2035. Вино Пател, управляващ директор в Accenture, казва: „Голяма част от това ще представлява аутсорсинг към външни доставчици. Все повече компании търсят външни партньори, за да са в крак с иновациите.“

Дийн препоръчва да се действа предпазливо: „Важно е да се отбележи, че AI не е магия и не може винаги успешно да се постигнат подобрения. Аутсорсингът наистина предлага готов достъп до необходимите професионалисти днес, вместо да се чака да се търсят и наемат хора, което ще е много трудно, времеемко и скъпо.“

„Има милиони възможности за AI в компаниите, но много малко готови софтуерни решения. AI е разнородна област и често изисква комбинация от подходи, за да се постигне успех. На фирмите ще им отнеме години да започнат да се възползват максимално от предимствата на AI, но колкото по-скоро започнат да осъзнават какво технологията може да направи за тях и да експериментират с нея, толкова по-вероятно е да продължат да са успешни на пазара.“

Марко Римини, главен директор разработки в Mindshare Worldwide, е съгласен, че AI, „ако се прилага правилно, ще позволи на компаниите да оперират на нива, недостижими от ръчния труд и възможностите му, които на свой ред ще разкрият нови възможности, независимо от бранша“.

Той подкрепя изказването на Кати О‘Нийл в Weapons of Math Destruction, че недобре обмислените AI приложения могат да нанесат много вреди, което е още една причина да се използват външни експерти при внедряване на технологии от ново поколение. „Ако фирмата погрешно приложи AI или го пренебрегне, ще задвижи негативни промени и това ще нанесе фатални вреди“, казва Римини.

Той предупреждава, че е изключително важно за бизнес лидерите, които изберат аутсорсинг на AI, да защитят най-важните си дигитални активи и данни от външните партньори и да преосмислят бизнес стратегията си, която може да се промени изоснови от потенциала на новата технология.

Римини отбелязва: „Независимо от размера, трябва да положите собствени усилия и да определите ролята на AI, в противен случай рискувате да аутсорсвате сърцето на вашата компания и да станете зависими от доставчика си, който в най-лошия случай може да се превърне във ваш пряк конкурент.“

„AI сам по себе си не е допълнителна услуга или функция, но може да стане сърцето на компанията. Не бива да аутсорсвате същинското ядро на своя бизнес.“

За“ аутсорсинга на AI
Най-положителното на аутсорсинга е, че предлага на фирмите достъп до най-добрите специалисти в областта, които по принцип много трудно се намират и би било много скъпо да бъдат наети за постоянно. Дневните им ставки може да изглеждат високи, но не са нищо в с сравнение със седемцифрената заплата, която биха получавали на щат. Аутсорсингът позволява на повече компании да се възползват от AI и демократизира достъпа до знания и опит, казва д-р Питър Бебингтън, главен ИТ директор в Brainpool.

Планирането на AI проекти без предишен опит може да доведе до грешки и дори до възприемането на изцяло неправилен подход. Външните доставчици разполагат със знанията и опита, за да идентифицират както точната стратегия, така и правилния проект за бизнеса. Освен това, ако той не дава очакваните резултати, компанията може да се откаже от външните услуги, когато поиска, коментира Ричард Потър, главен мениджър в Peak.

Компаниите веднага могат да видят ползата от използването на външни AI решения, защото тези доставчици разполагат с глобална мрежа от динамични, задвижвани от търсенето данни. Да се опита възпроизвеждането на подобен обем от информация би било изключително скъпо, ако въобще е възможно, казва Марк О‘Ший, главен ИТ директор в Maistro.

Против“ аутсорсинга на AI

Вероятно външните доставчици няма да разполагат със специализирани познания за конкретния отрасъл. Това може да означава, че ще трябва да се обучат, за да могат да предложат специфични AI приложения. Компании, избрали аутсорсинга, губят и способността да поддържат свой собствен ИТ екип, казва Нав Дъней, съосновател и главен мениджър в Imaginea.AI.

При аутсорсинга компаниите се отказват от част от резултата и контрола. Аутсорсингът на AI поставя под напрежение и „каналите“ на компанията, които отговарят за транспортирането на знанията до човека или процеса, които реално могат да го използват, за да задвижат трансформацията на бизнеса. Ето защо е задължително да се оптимизира комуникацията, за да сте сигурни, че получавате, каквото искате, а не това, което външният доставчик иска да ви даде, коментира Уил Едуърд, главен търговски директор в Autologyx.

Най-големият капан при изкуствения интелект, а оттам и при аутсорсинга, е разбирането, че той ще разреши всички проблеми. Компаниите трябва да приложат ниво на откриване към съществуващата си и още по-важно към бъдещата си дейност, за да определят приложимостта на AI. Приоритизирането на AI ще помогне на бизнес лидерите да определят откъде да започнат и какъв път да поемат към увеличаването на AI, което на свой ред ще оформи стратегията за аутсорсинг на AI, добавя Вино Пател от Accenture.

Превод и редакция Юлия Уршева

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов