Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 6, 2018

Обществена пералня в Манхатън дигитализира бизнеса си с българско приложение

Folded laundry на Hakomo покрива целия процес по заявка, пране и доставка на дрехите

от , 28 юни 2018 0 772 прочитания,

Иван Гайдаров

Доскоро възприемани като изцяло аналогови дейности имат своето запазено място в дигиталната среда. Такъв е случаят и с обществената пералня Folded express, намираща се на ъгъла на 19-а улица и 1-во авеню в Манхатън, Ню Йорк, която възлага на българския софтуерен разработчик Hakomo цялостна дигитализация организация на бизнеса.

След като закупи обществена пералня с 50 машини в Манхатън, компанията се свърза с нас и поиска да разработим дигитално решение за обслужване на клиенти и извършване на доставки. Ние трябваше да развием цялостна концепция – апликации, системи, сървъри, контролери и т.н., която да обхване целия цикъл на пералнята – пускане на заявки за пране, събиране на чувалите от домовете на клиентите, изпиране и обратна доставка”, спомня си Петър Петров, собственик и основател на компанията за разработка на уеб и мобилни апликации Hakomo.



Платформата Floded loundry

В резултат на усилията на екипа на Hakomo се ражда онлайн платформата Folded laundry, която обхваща всички изисквания на компанията поръчител, като за целта са създадени няколко отделни компонента.

Първият модул е апликацията за поръчки. Клиентът отваря приложението и дава заявка, която включва удобен час за взимане на прането и различни подробности – иска ли химическо чистене, цветно ли е прането, предпочитания за вида на праховете, които се използват, предпочитаната температура и т.н. Това може да бъде направено както от мобилното приложение, така и от уеб базираната версия”, разказва Петър Петров.

Вторият компонент е насочен изцяло към шофьорите и включва всички функционалности, от които те имат нужда – кои райони обслужват, кога са на линия, кога почиват, колко време им е нужно, за да достигнат определен обект. Приложението също така сканира QR кодовете, които всяка торба с пране задължително има, а това дава възможност всяка минута да е ясно местоположението на дадена заявка.

Останалите два компонента са свързани с дейността на самата пералня и тази на администраторите на системата. Сегментът за пералнята отчита какво влиза, какво и кога излиза, какво е изпрано, кои заявки са изпратени обратно към собствениците си и кои все още чакат. Последният компонент, с който работят администраторите, разполага с пълен набор от инструменти за контрол на приложението и информация какво се случва с бизнеса. Той притежава карти на града, информация къде се намират шофьорите, кои райони са включени и кои не, кога има почивни дни, какво е разпределението на задачите по дни и часове, вариантите за отстъпки и т.н.”, обяснява основателят на Hakomo и добавя, че всяко звено има достъп до определен сегмент от системата в зависимост от своите компетенции и трудова характеристика, а потребителите - до пълната история на своите заявки и постоянна информация за активните си поръчки.

Работата на екипа на Hakomo не свършва дотук, тъй като приложението е динамично и постоянно се появява нужда от нови функционалности като промокодове, оферти за групово събиране на заявки и т.н. Затова и структурата му трябва чисто технологично да позволява подобна динамика.

Технически спецификации

В технически план системата е изградена на една от типичните хибридни апликации – Ionic, която според Петър Петров “е чудесно решение, с което бързо и лесно може да се напише едно приложение с този размер и функционалности”.

След написването си, за което използвахме програмния език Python Django, софтуерът беше качен на Grimp и Iweb. В това отношение нямахме проблеми, въпреки че приложението не е разработено на оригиналната платформа, a e HTML. Сървърът, който използваме, е Heroku, като системата е изцяло персонализирана и разработена от нас”, разкрива още Петър Петров, според когото възможностите за скалируемост на приложението са почти неограничени.

 Платформата е изградена под формата на полустартъп, тъй като в класическия си вид стартъпите изискват висок риск и бързо разрастване. При нас нещата са някъде по средата. В рамките на компанията поръчител трябва да бъдат наемани шофьори, служители, а персоналът расте правопропорционално на клиентите. Но пък самата платформата се разраства бързо, като темпото, разбира се, зависи и от маркетинговата стратегия на компанията”, акцентира още създателят на българския разработчик.



Относно възможностите за интеграция на BI инструменти и решения за анализ в реално време от Hakomo са категорични, че при нужда платформата може да поддържа и такива функционалности.

Тя вече има интегрирани системи за статистика и различни категоризации. Има и допълнително инсталирани решения като Google Analytics и Mixpanel. Платформата дава възможност да се ползват и други инструменти, които правят по-специализирани анализи, но към момента не сме стигнали до интеграцията на технологии, като изкуствен интелект например, дали защото компанията още няма нужда от такива, или защото не са решили да го направят, но платформа сама по себе си дава възможност за имплементация на каквито и да било специализирани инструменти”, разяснява Петър Петров.

Предизвикателства и резултати

Дигитализацията на реалния свят обаче няма как да премине напълно безпроблемно и опитът на екипа на Hakomo потвърждава това.

Сблъскахме се с проблеми, които въобще не сме очаквали, тъй като имаме сериозен опит в разработването на продукти. Проблемите обаче дойдоха от преплитането на дигиталните системи с реалния живот. Тук идеята не беше само да се направи един уеб сайт, а да има перфектна връзка с реалността. Шофьорът например кара камиона и ние сме изчислили, че за дадено разстояние му трябва определено време. Той обаче може да пукне гума например, а никой от нас не се беше сетил за това, че шофьорите могат да се сблъскат с неочаквани пречки и системата има нужда от функционалност, която да отбелязва тези внезапно появили си обстоятелства. Това е пример за едно от нещата, за които никой не се беше сетил, а се случват в реалния живот. Тоест това е една смесица от дигитален и реален свят, което прави задачата много по-трудна предвид всички възможности, които дава виртуалната среда”, припомня си разработчикът.

В началото екипът на Hakomo започва работа с идеята системата да бъде абсолютно автоматизирана и да не изисква и предполага човешка намеса нито в разпределението на задачите, нито в оптимизацията на маршрутите. 

Когато се сблъскахме с обстоятелствата, които не сме предвидили, започнахме да се връщаме обратно назад и да залагаме възможности за ръчни действия – един служител да може да премести дадена задача за по-късно или да я прехвърли на свой колега. И чак когато тези неща можеха да бъдат извършвани и ръчно, започнахме повторната автоматизация на процесите”, разказват от Hakomo.

В крайна сметка обаче усилията на екипа се увенчават с успех, а приложението отваря пред обществената пералня един напълно нов сегмент от пазара, като разширява фокуса ѝ от няколко преки, които физически се намират до нея, до несравнимо по-голяма територия.

След пускането на онлайн приложението всеки от активните райони, които се очертават на база пощенските кодове, може да се възползва от тази услуга. Към момента обществената пералня прави около 2 млн. печалба на година, като по-голямата част идват именно през онлайн системата. В крайна сметка тя се оказа толкова добре работеща, че компанията се обърна дори към старите си клиенти от района с призив, вместо да идват на крака, да използват приложението, в което всички процеси са напълно изгладени”, обобщава Петър Петров.


КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов