Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Теория и практика
бр. 6, 2018

Давид срещу Голиат в ITO услугите

Платформите изместиха ИТ гигантите - големите компании не могат да покрият всички нужди на клиентите

от , 28 юни 2018 0 863 прочитания,

Превод и редакция Юлия Уршева

Глобалната ИТ индустрия се сблъсква с големи промени, а аутсорсинг тенденцията от миналото десетилетие се обръща. Доскоро фирми по целия свят прехвърляха управлението на всичките си ИТ нужди на един голям доставчик, днес те са по-склонни да работят смного на брой тясно специализирани компании.



Процесът беше рязък, а не плавен, което създаде немалко проблеми. От консултантската фирма ISG твърдят, че по техни данни през 2008 42% от най-големите световни компании, включени във Forbes G-2000, са имали само един голям аутсорсинг партньор, докато сега този процент е паднал на 15. Това е оказало пагубно влияние върху много технологични гиганти, които, използвайки евтиния труд на специалисти от ИндияПакистан, Малайзия, са предлагали на фирмите значителни съкращения на разходите и икономии от мащаба.

Дезинтеграция на ИТ аутсорсинг пазара

Традиционният ИТ аутсорсинг продължава да се променя“, казва Стивън Хол, президент за Европа, Средния изток и Африка в ISG. Двигател на тази промяна е навлизането на софтуера като услуга (SaaS) и облачните решения. „Клиентът казва, че вместо да наеме IBM, DXC, Capgemini, ATOS или някой от индийските доставчици за управлението на центровете си за данни, предпочита да премести тази дейност и свързаните с нея приложения в облака на Amazon. Или вместо да има свои собствени HR приложения, да използва Workday“, обяснява Хол.

През последните пет години бяхме свидетели на много революционни технологии, които ще трансформират бизнес процесите: от облачните услуги през изчисленията в периферията до роботиката, изкуствен интелект, машинното обучение, блокчейн и Интернет на нещата. Много от тези технологии се предлагат от тясно специализирани стартъпи. Бизнесът си партнира или с тях, или с отделниспециалисти. А установените ИТ гиганти търсят начини да ги придобият, за да разширят продуктите си към нови сфери.

В бъдеще няма да има компания, която да притежава всички необходими ИТ умения за управление на бизнеса, казва Маниш Виас, президент комуникации и медия в индийския ИТ гигант Tech Mahindra. „Скоростта, с която ИТ ни нападат, е невероятна. Светът ще продължи да се движи към специализация, а софтуерът не е проста вещ, която се дава под наем. Трябва да разполагате със собствени ресурси и модел за сътрудничество.“

Някои експерти обаче се питат дали сътрудничеството с множество ИТ специалисти вместо аутсорсинг към един-единствен партньор няма да създаде повече проблеми. Пред ИТ директорите и директорите по данните стои задачата за контрола на много различни доставчици и извличане на най-голяма полза от инвестицията в тях. Това усложнява контрола и увеличава заплахите за сигурността на информацията и личните данни и крие опасност от спиране на работата, ако възникне проблем с която и да било от тези технологии.

Моделът на матрьошките

За да разрешат тези въпроси, доста средно големи ИТ фирми предлагат интегриране на множеството специализирани доставчици. Luxoft, базирана в Швейцария софтуерна компания, води началото си от руска ИТ организация. В нея работят 13 000 души, много от тях в Източна Европа, и то висококвалифицирани специалисти по данните и софтуерни инженери. Те разработват или интегриратспециализирани технологични услуги, използвани от бизнеса.

Сам Ментъл, управляващ директор дигитални предприятия, казва: „Конкурираме се с големите индийски компании и гиганти като Accenture в области, в които те имат отлични постижения. Освен това се състезаваме и с всеки нишов доставчик, който е сред най-добрите в света в областта на Интернет на нещата (IoT) и машинното обучение (ML). Но тяхното слабо място е, че не могат да свържат точките между нишата си на специализация и по-широкия набор от функционалности, които са необходими за внедряването на машинното обучение. Ние сме в изгодна позиция – може да свържем точките на различните технологични елементи и да ги съотнесем към отраслите, в които работим.“

Ментъл цитира нишови специалисти като Ensono, доставчик на облачни услуги, и devOps, Precision Health AI и Datarella, специализиран блокчейн доставчик.

За Пунит Бхатиа, партньор в Deloitte UK, който следи аутсорсинг пазара, причината за отмирането на големите монолитни договори за изнесени услуги е, че те често не успяват да доведат до очакваните резултати. Клиентите смятат, че са купили единна интегрирана услуга, но, както казва Бхатиа: „Разбират, че компаниите са толкова големи, че вместо с един доставчик си имат работа с много. Те не са достатъчно координирани помежду си. И се оказва, че лявата ръка не знае какво прави дясната. Говорят на едната "ръка" заинфраструктура, на другата - за приложенията, след това за аутсорсинг на бизнес процесите. Често те говорят различни езици и е трудно да се координират помежду си.“

Бхатиа отбелязва, че аутсорсинг решенията се различават и по отдели. Финансите рядко се разделят на множество договори, защотоработата им предполага прекалено много обмен на информация между доставчиците. Ако нещо се обърка, ще е невъзможно да се установи кой изпълнител е виновен. Но при човешките ресурси няма една услуга, която да се справя с всички предизвикателства. Има само две или три компании, които се занимават с ТРЗ глобално, докато обучението и развитието често се организира локално. Затова този отдел няма избор и трябва да работи с множество доставчици.

Моделът с един-единствен доставчик е атрактивен за средно големите компании, където разбиването на ИТ дейностите на отделни специализирани задачи ще направи проектите прекалено малки. В този случай партньорството с един доставчик дава по-голяма ефективностДруг тип проекти като въвеждането на роботизирана автоматизация на бизнес процесите (RPA)които на този етап се развиват в големите компании, предполагат да се работи с един доставчик поради изискването за интеграция.

Същевременно Сергей Козлов, основател на софтуерната компания Romexsoft, цитира "Проучване на глобалния аутсорсинг за 2016" на Deloitte, което показва, че 34% от компаниите считат, че се справят с управлението на различни доставчици. „Веднъж овладели процеса на работа на множество доставчици, ще разберете ценността на този подход и ще видите ползите, които той носи на растежа и успеха на компанията“, казва Козлов.

Сътрудничеството между технологичните стартъпи и аутсорсинга към множество доставчици е трайна тенденция. Предизвикателството пред ИТ директорите е да открият как да направят стратегията на използване на различни доставчици по-ефективна.



КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов