Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Актуални проекти
бр. 8, 2018

Българска компания създава уникален автожир

Моделът Lightning на “Ники ротор авиейшън” е първият в света, при който опашката излиза от оста на носещата тяг

от , 22 август 2018 0 811 прочитания,

Иван Гайдаров


 С разцвета си в края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век ултралеката авиация дава възможност на много ентусиасти да усетят какво е да се рееш на стотици метри над земята. В основата на този разцвет стои автожирът - летателен апарат от семейството на винтокрилите, създаден половин век по-рано от испанският инженер Хуан де ла Сиерва. Той извършва първия си успешен полет на 9 януари 1923 г. (маршрут с дължина 4 км и средна скорост 60 км/ч), а пет години по-късно, на 18 септември 1928 г., прелита и над Ламанша. Оттогава досега технологията не спира да се развива, като става все по-популярна и достъпна.


Част от модерната вълна за конструиране на летателни апарати от 20-те е и българската компания “Ники ротор авиейшън”, която се налага с модела си Lightning – първият в света автожир, при който опашката излиза от оста на носещата тяга.

“Ники ротор авиейшън” е семейна компания и в сферата на ултралеката авиация, а първият й проект е двуместна автожирна конфигурация с две седалки една до друга. “През 2007-2008 започнахме разработката на нова концепция, която впоследствие се разви в два основни модела – Lightning и Кallithea. Те разчитат на стандартна конструкция с тандемна конфигурация – пилотът седи отпред, пасажерът зад него. Машините са създадени изцяло от карбон, като единствено таблото и колесника са от композит”, разказва управителят на компанията Миглена Копчева и добавя, че машините са конструирани изцяло във фирмената база в Правец, като единствените части, за които се разчита на външни доставчици, са двигателят, витлата, авиониката, лопатите и гумите. Всичко останало – моторама, лостове, педали, композитни елементи, захващания, роторна глава и роторен хъб – са дело на инженерите на “Ники ротор авиейшън”.





Kallithea и Lightning

С развитието на новата си концепция “Ники ротор авиейшън” превръщат двата модела – Kallithea и Lightning – във флагмани на своето производство, които да наложат името на компанията на европейските и световните пазари.

“Kallithea е стандартната конструкция, докато с Lightning вече имаме множество спечелени международни награди за дизайн и иновации. При него по-специфичното е, че опашката излиза от оста на носещата тяга. Това го прави много специфичен и различен, защото бутащият винт е монтиран на опашката. Това е първият в света автожир, който е създаден по този начин. Въпреки че тази технология не е наше откритие, ние сме първите, които успяхме да изпробваме дали работи. И тя наистина работи безотказно”, категорична е Миглена Копчева.

За да постигне своите цели по отношение на задвижващите механизми и аеродинамиката на машините, компанията използва платформата SOLIDWORKS във всеки етап на разработка – от създаването на концепцията до тестовете на прототипите.

“Използваме SOLIDWORKS повече от десет години, като за пръв път платформата е интегрирана още в основния ни бизнес, който е свързан с конструиране и изработка на търговско оборудване и обзавеждане на обществени площи от метал и дърво. Платформата позволява много голяма прецизност и точност на изпълнението. Тя е и една от най-популярните CAD системи, ориентирана към потребителите, и се радва на чудесна поддръжка в България. Освен това се изучава в университетите, което означава, че има достатъчно специалисти”, обосновава избора на компанията нейният управител.

Според Миглена Копчева най-трудното при проектирането на ултралеки летателни апарати е едновременното постигане на аеродинамичност, стабилност и лекота на конструкцията. Затова и възможността за предварителни тестове в 3D среда е от изключителна важност. “Първоначално се чертаят конкретните компоненти, създава се формата, по нея се напасват двигателя, охладителната система и т.н. Всички тези компоненти се залагат в CAD системата и се преминава към тестовете”, обяснява управителят на “Ники ротор авиейшън”.




Преди обаче да се пристъпи към реални изпитания, инженерите на компанията провеждат симулации в CAD системата, което спестява както време, така и средства, тъй като във виртуалната среда може да се направи анализ на натоварванията върху различните елементи и якостта на материалите и ако се идентифицират някакви проблеми, да бъдат фиксирани преди реалната изработка на автожира.

И докато при модела Kallithea екипът е наясно с повечето аспекти на конструкцията, при иновативния Lightning се сблъска с редица предизвикателствата, основното от които е свързано с правилния подбор на двигателя.

В началото “Ники ротор авиейшън” разчитат на разработките на компанията D-motor, тъй като пасват идеално на дизайна на автожирите, но впоследствие се появяват проблеми с охладителната система, което налага българската компания да се преориентира към друг доставчик - Rotex. Това обаче води със себе си ново сериозно предизвикателство – редукторът на двигателите на австрийската компания е по-малък от нужното и няма как да изпълни изискванията на иновативната концепция на Lightning.

“Тук ни помогна отново платформата SOLIDWORKS, която ни даде възможност да създадем дизайна на нов редуктор, много по-сложен и различен от наличните на пазара, и да го произведем. Затова в момента купуваме оригинален двигател на Rotex, махаме техния редуктор и поставяме нашия. В началото това беше свързано с много затруднения, и то не толкова при конструирането, а по-скоро при изпълнението на елемента, който се прави от специална стомана и впоследствие се закалява. Точността на изпълнение и обработка на метала трябва да са много високи, което ни принуждава да правим редица опити – създаваме прототип на компютър, правим симулация в CAD средата и чак след това произвеждаме моделите и провеждаме реалните тестове”, обяснява начина на работа Миглена Копчева, като обръща специално внимание, че тестовете в софтуерната среда се припокриват 100% с реалните.

Приложение и перспективи

В общи линии автожирите се използват предимно за удоволствие и забавление, но това далеч не означава, че някои техни характеристики не могат да бъдат използвани и в други сфери.

“Предимствата на автожира са свързани основно с факта, че технологията има белези както на хеликоптер, така и на самолет. За разлика от самолета обаче автожирът може да каца на много по-къси дистанции – от 0 до 50 метра. В същото време, ако на самолета му е нужна писта от порядъка на 200 - 300 метра, за да излети, при автожира тази дистанция е между 0 и 150 метра, като машината е във въздуха до 70-ия метър”, обяснява управителят на “Ники ротор авиейшън”.

Друго предимство на този тип ултралеки машини е, че те могат да летят много ниско и бавно (минималната скорост на автожира е от порядъка на 30 километра и може да лети на един метър височина) – качества, които често се използват от полицията в различни европейски държави за наблюдение на труднодостъпни зони, в които хеликоптер трудно би летял, а със самолет няма как да се задържи подходяща скорост.

Перспективи пред технологията също не липсват, като основните са свързани с развитието на електродвигателите, хибридните захранващи системи, вертикалното излитане и безпилотното летене. Но за да бъдат реализирани, е нужно още известно време.

“Вече имаме концепция за изцяло безпилотен дрон с 16 електродвигателя. Тази концепция обаче няма как да бъде реализирана в момента, тъй като батериите все още не могат да осигурят повече от 30-минутен полет. Това става за начинаещи и обучения, но няма как да се използва за дълги преходни полети. Освен това самите батерии са тежки, а в леката авиация тежестта е от особено значение”, обяснява Миглена Копчева.

При всички случаи автожирите ще продължат да се развиват и променят и скоро сегашните им лимити – 3000 метра височина при 180 км/ч – ще се превърнат просто в отправна точка за нови постижения. А през това време “Ники ротор авиейшън” ще очакват с нетърпение техните Kallithea и Lightning да получат официална сертификация в Германия само за да могат да продължат да дават своя принос в развитието на ултралеката авиация с нови идеи и концепции.


КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов